PES:
FALLENANGEL: tohle byla převažujcí teorie celá léta, koncept "cycleru" hodně razil třeba Buzz Aldrin.
Pak přišel Robert Zubrin (mimochodem, politicky hodně doprava a libertarián, což jsem dřív nevěděl, ale Amíci jsou prostě jiný, no) s konceptem "Mars Direct", ale v jeho pojetí to byly spíš třístupňové mise, o hodně skromnější než Starship, mimochodem zvážit koncept 3.stupně radí i Elonovi. Zubrinův ISRU koncept byl spíš motor na oxid uhelnatý, který jde vyrobit na Marsu daleko, daleko snáz, než metan (mimochodem, odpadním produktem experimentu Moxie, který už úspěšně proběhl, je právě oxid uhelnatý...) , ale raketové motory na oxid uhelnatý trpí nestabilitou spalování (což ovšem motory na metan historicky taky, proto se tou cestou asi nešlo v 60tých letech), minimálně by se musel vyvinout nějaký odlišný "raptor na míru" a CO zase není při startu zez Země nijak zvlášť ideální palivo pro 3.stupeň, takže je lepší s sebou "přibalit" nějaké množství hotového vodíku pro výrobu metanu (ovšem opět, teď to vypadá, že na Marsu bude možné ISRU využití podpovrchového ledu a vše se zjednoduší)
Každopádně, abych se vrátil k tématu: Elonova Starship je variací konceptu Mars Direct, akorát pojatá výrazně megalomanštěji (Zubrin nejspíš ani ve snu neuvažoval o vícenásobné použitelnosti, asi s vyjímkou opaovaného startu přistávacího modulu z Marsu, ale i tam šlo spíš jen o výrobu paliva pro návratovou kabinu). Koncepty kategorie Mars Direct nepoužívají ani Aldrinovy cyclery, ani žádné planetolety, které by brzdily na oběžnou dráhu Marsu nebo Země. Ono to má poměrně zjevnou výhodu v tom, že při příletu k Marsu se ušetří palivo bržděném o atmésféru (a to samé při příletu zpět na Zemi - cesta zpět na Zemi je u konceptů Mars Direct málo komfortní, s vyjímkou Starship, což je nejmegalomanštější koncept, který v tomhle ohledu kdo navrhl, ale fakt je, že když už jednou závisíte na ISRU, je to skoro jedno...)
Hybridním konceptem k Mars Direct je orbitální sekce planetoletu, která by byla schopná aerocapture, ovšem to je jednak koncept, který zatím nikdo nevyzkoušel (v principu ale asi už není náročnější, než přesně řízeníé přistání s využitím aerobrakingu), jednak se tím celá mise šíleně komplikuje, pro odlet z Marsu je najednou nutné dodržovat přesná startovací okna, dokovat na oběžné dráze, navíc nejspíš dost eliptické (protože pokud by se cirkularizovala, ztratí se energe), odlet k Zemi opět jen v přesně daných startovních oknech na oběžné dráze, apod. Indové by na Mars asi letěli takhle (oni jsou skuteční mistři těch nízkoenergetických trajektorií, spolu s Japonci), ale koncept Starship je fakt řádově jednodušší - jednodušší než cokoliv, s čím příšla předtím NASA nebo Rusové i jednodušší než Zubrinův Mars Direct. Ovšem je to za cenu, že je to "retro" - tedy hodně podobně měly rakety vypadat v 30tých letech 20.století, včetně dotankování na orbitě (akorát tehdy se ještě doufalo v úplné SSTO, pokud vím... dnes už se ví, že SSTO má obrovskou režii a popravdě si myslím, že spousta reálných misí Superheavy/Starship bude nakonec s expendable 2.stupněm a lehčím aerodynamickým krytem, než z nerezu.. ale to jsou jen moje spekulace, i když nákresy v tomhle směru se objevily...)