• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: ech, to neres. Tohle: SEJDA znelo jako ze si myslis, ze kdyz nekdo provozuje hromadu levnych satelitu, tak nemuze resit kazdy jednotlivy kolizni problem. Ale asi jsme te vsichni spatne pochopili.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SEJDA: tak hlavně jsou v tom čínským bazmeku lidi, a spaceX je pro ně furt nepřátelská korporátní entita. Si představ ten řev, kdyby se ISS musela vyhýbat nějakýmu čínskýmu špionážnímu/armádnímu satelitu...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: A kdo kdy rekl, ze SpaceX pravidla nerespektuje? :) A o jakych pravidlech to vlastne pises? :)

    OMNIHASH: Mne prijde reciprocita nejlepsi. Samozrejmne, kdyz budou argumentovat "potrebujeme 20 denni obdobi, kdy nedelame korekcni manevry kvuli vyzkumu", ok, ale pak by meli dat 20 denni obdobi, kdy korekcni manevry delat mohou.
    Na druhou stranu nekolikatunovy kolos ma zpravidla oborvskou zasobu hypergolickeho paliva, tedy je schopny svoji drahu upravit v radu sekund. Samozrejmne, "ad hoc" to nema nikdo rad, a kazdy by to radeji udelal v perigeu.
    No, nekolikatunove kolosy maji i moznost palivo doplnit, a taky ho doplnuji a doplnovat budou.
    Ale rozumim tvemu argumentu i tak, ze "reciprocita" by me byt na kg pohonnych latek, tj. casteji ma uhybat lehci satelit, ev. satelit s iontovym pohonem. S tim se da souhlasit, nebot pak nastava rovnost v nakladech na uhyby.
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: IMHO vesmír je v 3D dost velký, aby nic z toho nemělo kolizní dráhu (i když při rychlostech kolem 10km/s je i "obálka" 100km rozdíl jen 10 vteřin a to je dost málo), což by se mělo dát ukočírovat...

    Horší jsou staré a/nebo vadné družice, které neměly anebo kde nezafungoval nějaký ten likvidační mechanismus (pro navedením/deorbitaci na shoření popř. na vyšších drahách od geostacionární výše se to pak obvykle z energetických důvodů posílalo na ještě vyšší parkovací dráhy).

    No a úplná katastrofa jsou trosky neřízené, špatně sledovatelné a smrtící (a dále se štěpící)...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SEJDA: tak, že se vyhne stokilovej modem stotunový obývaný stanici mě přijde celkem logický...
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: provozovatel velkeho vozoveho parku s levnyma fabiema taky musi na ulicich brat ohled na superdraha ferari v ulicich.
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    SEJDA: aha, ok. snad bude mít Musk víc rozumu než ty.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ATOMIKS: Určitě chápeš, že koordinovane setkani je z rise snu a pro provozovatele 16 000 satelitu je to draha hovadina. Ja chapu obavu ESA nebo Cinanu, kdyz maji na orbite svoje mazlicky za miliardy eur, ze maji pocit, ze by jim mohl "poskrabat lak balekolitovy" Starlink, ale na druhou stranu, cekat od provozovatele "nejlevnejsiho kusu na trhu", ze ti bude poskytovat petihvezdickove sluzby, je naprosto mimo.
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    SEJDA: "Určitě chápeš, že je rozdíl mezi koordinovaným setkáním, kdy si obě strany předem vysvětlí své cesty a pak si jdou v klidu po svém, a mezi tím, kdy jedna volá haló a druhá neříká nic a ještě u toho splašeně manévruje. To nemá se Starlinkem nic společného, to je věc obecná."
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ATOMIKS: kdyby platila reciprocita "jednou ty, jednou ja", platilo by, zjevne, ze provozovatel jednoho satelitu musi "uhnout" nejcasteji Starlinkum a subjektivne bude mit pocit, ze ho Starlinky obtezuji nejvice. Kdyz by ses ale podival na stranu Starlinku, budou mit astronomicke cislo, kdy se vyhly, a na celkovem poctu "uhybnych manevru aktivnich satelitu" budou mit ca. polovinu.

    Stejne jako si Cinani stezovali, ze museli 2x uhnout, vubec nenapsali, kolikrat se jim vyhla SpaceX.
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    TADEAS: Uz aby mali tie repurposed oil rigs v medzinarodnych vodach :D
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    SEJDA:
    Samozrejmne je na vine StarLink, protoze ten druhy satelit je na orbite uplne nahodou, ani tam byt nechtel, a i kdyby tam byl neumyslne umisten po castem selhani nosice, tak to stejne neni blizke setkani s "nahodnym" satelitem, ale se Starlinkem :D

    Určitě chápeš, že je rozdíl mezi koordinovaným setkáním, kdy si obě strany předem vysvětlí své cesty a pak si jdou v klidu po svém, a mezi tím, kdy jedna volá haló a druhá neříká nic a ještě u toho splašeně manévruje. To nemá se Starlinkem nic společného, to je věc obecná.
    I ten graf vzrůstajícího počtu setkání i mediální nerezonance takových setkání ukazují, že v naprosté většině případů to probíhá v klidu. (Sic je třeba se nad tím vážně zamyslet krz právo, koordinaci, provoz vesmírného provozou).
    Nevím, jestli už jste zaznamenali nějakou odpověď ze strany Starlinku, co se týče této čínské aférky.

    Na orbite je vseho vsudy az 3300 satelitu z toho 1600 Starlinku .. Kdyz budu nahodne vybyrat 2 kusy z 3300, prevdepodobnost, ze tam bude prave jeden starlink je asi 50 %. A kdybych vzal rozdilnost orbit a uvazoval jenom LEO, kterych je 2200, bude pravdepodobnost, ze v danem setkani byl prave jeden Starlink asi 40 %. Ignorujeme fakt, ze satelity se stejnou inklinaci se fakticky nepotkaji a taky fakt, ze se mezi pocatecnimi a cilovymi orbity pro Starlinky pohybuje jenom omezene mnozstvi Starlinku, a ne vsechny (asi). No a samozrejmne, cim nizsi orbita, tim vice obehu, tim vice krizeni s jinymi satelity.
    Takze pokud space.com spocital, ze vice nez v 50 % blizkych setkani figuruje StarLink, meli bychom si to zasadit do kontextu.


    Jo, to beru. Sic ten graf je hrozný v tom, že i když se počet satelitů zvýšil jen dvakrát, tak počet blízkých setkání se zvyšuje rychleji. A to těch konsetalcí má být několik a i Starlink se má početně zvýšit o jeden řád.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ATOMIKS: Samozrejmne je na vine StarLink, protoze ten druhy satelit je na orbite uplne nahodou, ani tam byt nechtel, a i kdyby tam byl neumyslne umisten po castem selhani nosice, tak to stejne neni blizke setkani s "nahodnym" satelitem, ale se Starlinkem :D
    Na orbite je vseho vsudy az 3300 satelitu z toho 1600 Starlinku .. Kdyz budu nahodne vybyrat 2 kusy z 3300, prevdepodobnost, ze tam bude prave jeden starlink je asi 50 %. A kdybych vzal rozdilnost orbit a uvazoval jenom LEO, kterych je 2200, bude pravdepodobnost, ze v danem setkani byl prave jeden Starlink asi 40 %. Ignorujeme fakt, ze satelity se stejnou inklinaci se fakticky nepotkaji a taky fakt, ze se mezi pocatecnimi a cilovymi orbity pro Starlinky pohybuje jenom omezene mnozstvi Starlinku, a ne vsechny (asi). No a samozrejmne, cim nizsi orbita, tim vice obehu, tim vice krizeni s jinymi satelity.

    Takze pokud space.com spocital, ze vice nez v 50 % blizkych setkani figuruje StarLink, meli bychom si to zasadit do kontextu.
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    MRAKY: ano, že není na současnou situaci stavěno vesmírné právo (ani organizace provozu) se řešilo již před půlrokem, kdy se musela vyhýbat družice ESA

    DZODZO: aktivní vesmírná stanice se musí vyhýbat vysloužilým družicím spějícím k zániku, fair enough. snad bude mít Musk více rozumu než ty, aby se k tomu stavěl stylem avoidance bububu.

    mmchdm oba ty incidenty byly spojeny s nekomunikací ze strany operátora Starlinku (afaik).

    tady jsem našel zajímavý graf. a to jsou tyto megakonstelace teprve na začátku.
    Starlink satellites responsible for over 50% of close encounters in space | Space
    https://www.space.com/spacex-starlink-satellite-collision-alerts-on-the-rise
    A graph showing the growing number of close encounters in space involving Starlink satellites as plotted by Professor Hugh Lewis using data from the Socrates database. (Image credit: Hugh Lewis)
    PES
    PES --- ---
    MRAKY: Celé to pochopitelně spěje ke Kesslerově syndromu... (a následně k velkým nákladům na čištění orbity)...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PER2: tipuju to na 3 000 vaznych veci k probrani a 15 000 hoven, co jim naposilali Muskovi fanousci po jeho trapne vyvzve ;)
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Elon Musk: SpaceX, Mars, Tesla Autopilot, Self-Driving, Robotics, and AI | Lex Fridman Podcast #252
    https://youtu.be/DxREm3s1scA
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    ATOMIKS: tak ale ona opravdu dneska neexistuje regulace. to je take videt z toho pdf. cina nemuze delat nic jineho nez apelovat na odpovednoat USA...

    s tisicy satelity to cele smeruje k nejakemu rizeni provozu. imho otazka je pouze, zda k diskuzi o regulaci dojde pred nejakym pruserem, nebo pozdeji
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ATOMIKS: tam nic o tom pokial siaha vzdusny priestor nie je, iba nejake collision avoidance bububu co sa deju a diat budu ?
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    DZODZO: měl bys začít u tohoto dokumentu PER2 dřív, než začneš s podobnými vzletnými úvahami. dík PER za jeho napostování.
    bylo to na LEO fakt vtipný, kdyby to mělo fungovat dle tvé logiky, že 100km nad už mě nic netrápí. s tím přístupem by si Elonek brzy nasral do kaťat.
    PER2
    PER2 --- ---
    aha hah aha hah hah ... 3 mesice lol

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PER2: vzdusny priestor nad krajinou patri krajine do akej vysky? je to iba po hranicu vesmiru alebo to pokracuje ad absurdum do nekonecna? ak je to napr. do 100km tak si mozu cinanci leda tak ... :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam