• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: asi to tak bude. Starlink musí být mírně skloněný. Dovedu si představit, že pro letadlový systém dodají phased array antény hned dvě, skloněné na dvě strany.

    Mimochodem, ačkoliv nedělám v žádném z "velkých" oborů, jako někteří NYX experti, tak se mi dostal do ruky celkem nový 60 Ghz klient od Mikrotiku, se stejným chipsetem, jaký používají phased-array antény v předchozí generaci téhle technologie, takže jsem dostal šanci srovnat stejný chipset se stejnou citlivostí jednak ve variantě phased-array a jednak ve variantě klasická směrová parabola, velmi citlivá na přesné zaměření. A teda, to přesné zaměření před phased-array a (asi) beamformingem, nebo co to právěděj, o pár dB pořád vede...

    Starlink je na bázi beamformingu, zatím si neumím představit, že by nějaká parabola s rotátorem mechanicky sledovala prolétající satelit, na který by se lockla... ale kdyby ano, tak samozřejmě odstup signál-šum bude o pár dB větší. Ale Starlink nejspíš jede na podobné bázi, jako pozemní 5G a prostě používá k dosažení velké šířky pásma široké kanály. A zkrátka je jednodušší ten výkon trochu ohulit, na obou stranách, než natáčet nějaké parabolky...

    Starlink je chytrý, já celou dobu přemýšlel, co bych dal do "stratelitu", kdyby se mi nějaký dostal do ruky - přeci jen, jsem ISP a nedalo mi to nepřemýšlet o tom, stejně jako to nedalo Googlu, Facebooku, apod. Pro začátek, přesné zaměření by nebylo možné, stratelit by kroužil v nějaké výseči na obloze, phased-array antény by byly nutnost. Ale to, co máme na hraní od Mikrotiku, má dosah tak 0.5 km, zatímco stratelit by se nacházel 50x výše. S technologií podobnou Starlinku, ale při výkonu bližším těm pozemním wifinám, tedy min. o řád nižším, by se podle mě ze stratelitu dal přenášet gigabit, akorát na to zatím není k dispozici vhodné volné pásmo (nebo možná by šlo nějaké zrecyklovat, ale není k dispozici vhodný chipset). Namíření antény směrem nahoru minimáně vhodně eliminuje pozemní rušení, pokud by se jelo v pozemních volných pásmech. Ale těch 25 km kolmo vzhůru (a tedy reálně klidně 40-50 km, při předpokladu, že každý stratelit má sektorovou anténu cca 90° a vykrývá území kolem 2000 km^2).

    Ale to, že to Facebook i Google vzdali a ukázalo, se že bude globální jednodušší satelitní pokrytí, zřejmě má nějaké dobré důvody... samozřejmě mi nedá spát myšlenka, že ve spolupráci s partou trochu-víc advanced leteckých modelářů by na nějakém území typu Praha-západ i v údolích mohl "stratelitní internet" nabídnout giga s latencí 1ms tam, kde starlink nabídne 100 mega s latencí, jakou nabízí... a určitě by se při řešení tohoto muselo okoukat, jak udělaný Starlink... ale zatím se regulace provozu dronů i regulace kmitočtů jeví nekompatibilní a spíš než provozovatelé by to měl šanci změnit výrobce, který by to dodával ve velkém. Solární letadla ale zatím nemají úplně parametry, které by na stratelitní pokrytí stačily. (a pokud ano, rozhdoně ne celoročně).
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: anténa pro sat-comm se obvykle roubuje těsně pod povrch někam na hřbet trupu, kde na to určitě je místo. Logicky, ze hřbetu "vidí" (i fázově orientované) antény největší rozsah, je to v ose (v, vážené), nestíní to tam jiné věci.
    V přídi (čumáku) je radar (riziko vzájemného rušení - což bude stejně největší problém, aby to umístěním, vyzařováním antény a přívodů signálů v žádném případě nerušilo nic z elektroniky a systémů letadla, když je tam dnes snad prakticky všechno flight-by-wire). Křídla jsou prakticky jen motory a nádrže, tam elektroniku navíc stejně nechceš.

    Btw. hodně tyhle věci lze sledovat např. i z informací sem tam uveřejněných v ČR, třeba Honeywell v Brně dělá spousty věcí tohoto typu - je to pár let, co dělali na "LTE pro letadla", kde řešili sice příjem "naopak", tj. z povrchu do letadla, ale principiálně podobné problémy - jak a kam umístit antény a kam zbytek. Tehdy uváděli, že pro provoz nad ČR by snad stačily jen dvě nebo tři ty pozemní LTE stanice (samozřejmě s více směry a MIMO anténami).
    Dá se o tom určitě vyhrabat nějaký článek (snad byl i na Technet.cz).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: to se nevylučuje... já vždy v letadle obdivuju takovej ten specifickej "letadlo style" s instruktážními štítky v angličtině a imperiálních jednotkách všude možně v prostorách přístupných cestuícím.. :-) je to něco mezi starýma štítkama ve vlacích ČSD a vnitřnostma PC, takový nezaměnitelný nadčasový byrokraticko-technický mix.

    Někam do toho na imbusy přidat Starling nevidím problém, podle mě na to už dávno mají připravenou přihrádku v nějakém letadlovém ekvivalentu 19" racku, akorát vyměněj jednu inflight entertainment jednotku za jinou. Jako trochu hlavolam vidím tu anténu, ale letadlo určitě má dostatek místa v nějakém plastovém radomu v čumáku či jinde, kam se takový věci daj dát a hlavně se s tím určitě 30 let dopředu počítalo... tyhle věci jako satelitní komunikační systémy nejsou žhavé novinky, ale spíš něco, s čím systém desítky let počítal, ale nemělo to kapacitu, která by šla zpřístupnit cestujícícm.

    Nejspíš jen vyhoděj anténu pro takové to absurdní in-fight telefonování přes Inmarsat či Iridium (nebo co to bylo) a strčej na stejný místo Starlink. A imbusy jsou velmi pravděpoobné, o tom žádná :-)
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: Kdepak, bude to vytuněno "IKEA style", že bude stačit šestihranný klíč na smontování celého ;-)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    EXIS: jasně říkaj cena vybavení a budou to dodávat z návodem, aby to mohl instalovat každý letadloservis (což tak nějak předpokládám je stejně vyšší dívčí, než běžné stolní IT...)
    EXIS
    EXIS --- ---
    XCHAOS: jedna věc je cena toho tech stack, co si tam musí nainstalovat, druhá věc je cena samotné instalace..
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Quicksilver & Midnight Cherry Red – Made at Giga Berlin
    https://www.youtube.com/watch?v=OOTECH2ZjDI
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    opět full stack

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    hi res pod sukni S24

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN: jede
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tak tohle se celkem čekalo... 150 000 USD per letadlo, to není špatný...
    Starlink Unveils Airplane Service - Slashdot
    https://tech.slashdot.org/story/22/10/19/1811214/starlink-unveils-airplane-service
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tesla call som zatial nepocuval ale toto asi preberali https://mobile.twitter.com/Tesla/status/1582825290426109952
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak nejsem jediný, kdo si toho všiml...
    Muskovy výroky o Tchaj-wanu kopírují stanovisko Číny - Sinopsis
    https://sinopsis.cz/muskovy-vyroky-o-tchaj-wanu-kopiruji-stanovisko-ciny/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    +1 za autocorrect
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Fakt, ze pekny prehled planovanych soukromych pilotovanych misi SpaceX, tj. tech kde se neleti pod taktovkou NASA na ISS.
    Jestli Slonovinky neznate, doporucuji sledovat ;)

    První kosmický turista Dennis Tito obletí Měsíc ve Starship - MALL.TV
    https://www.mall.tv/elonovinky/prvni-kosmicky-turista-dennis-tito-obleti-mesic-ve-starship
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    TOXICMAN: Vzdycky kdyz vidim nejaky takovyhle fotky, vzpomenu si na film Contact. :-)

    Jo, ziju si svy sci-fi. :-D
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    No konecne

    Pentagon eyes locking in Starlink funding for Ukraine - POLITICO
    https://www.politico.com/news/2022/10/17/pentagon-starlink-funding-ukraine-00062103
    KAERO
    KAERO --- ---
    k tomu STA: v videu se divi ze s raketoplanem nikdy nebyly problemy behem posledni faze pristavani - vzhledem k tomu co vsechno musi s STA udelat aby to pripominalo raketoplan (vytazena zadni kola, zvednute klapky a motor na zpetny tah). Ale me to prijde celkem pochopitelne. Sice raketoplan letel vicemene jako cihla, ale v dobe pristani meli hezke pocasi (kdyz nebylo, tak se s navratem cekalo), nemuseli se vyhybat jinym letadlum, a hlavne si to mohli piloti natrenovat (narozdil treba od startu nebo prvni faze navratu).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam