• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Sorry, doubters: Starship actually had a remarkably successful flight | Ars Technica
    https://arstechnica.com/space/2023/11/heres-why-this-weekends-starship-launch-was-actually-a-huge-success/
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @SpaceX
    View from atop the tower at liftoff

    https://twitter.com/SpaceX/status/1726666641826857261
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    Vubec jim to nejde..jsou k nicemu..Furt z toho neco odpadava..Raketa bouchla a nic nedokazala..Ja bych to udelal lip - nyxaci 2023.

    From a flying Tank to a real Ship just in 3 years

    PES
    PES --- ---
    JARDABEREZA: Hliník je lehčí ;-) ale jinak by nepomohlo ani to, protože nejexponovanější místa, jako je nos raketoplánu, náběžné hrany a břicho orbiteru, se rozpalovala na teplotu kolem 1600°C.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    TOXICMAN: stejne, je to parada, jak reguluji 33 motoru, aby zrychleni neprekrocilo 1,75 g
    A ano, ten fialovy peak vypada jako, kdyz pohonne hmoty letely ze dna ke spicce a trvalo jim to ~ 10-15 sekund, narazili a popostrcili booster, aby potom zase pri flipu spadly.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    PES: Jsem myslel, že ta izolace byla omrzlá ledem, jak tam kondenzuje vlhký vzduch. Ale to je jedno. Mě zajímalo jestli loď byla z hliníku, která taje při cca 600°C a podle toho co píšeš ano. Ocel taje o něco výš na cca 1500°C Odolnější plášť by taky měl pomoci.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Někdo se snažil z telemetrie udělat graf akcelerace a vypadá že vypnutí 30 motorů, drag a facka od motorů Starship udělila SuperHeavy na chvíli negativní přetížení, což by naznačovalo, že ty tuny paliva vyrazili v nádrži vpřed a následně zas dopadli na dno. Následky si můžeme domyslet :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MAWERICK: objevuju objevene, ale tak aby to stalo desatinu alebo setinu ceny, cielom je stale znizit naklady na let na nejaku komercne unosnu hranicu
    PES
    PES --- ---
    JARDABEREZA: nebyl to padající let a ani led, ale kus (zdánlivě lehké) izolační pěny z palivové nádrže - pokud je myšlena ta Columbie, která při svém 28 letu do vesmíru pak shořela nad Texasem při návratu. Konkrétně se o tom píše jako:

    V necelé 82 sekundě po startu došlo k osudné události, když se z levé pomocné rakety odlomil kus izolační pěny, zhruba o velikosti 69 krát 46 cm, zasáhl izolační kompozitové panely RCC (Reinforced carbon-carbon) na levém křídle raketoplánu a poškodil je. Columbia v té chvíli letěla rychlostí 686 až 922 km/h. Kvůli nízkému balistickému koeficientu, tedy schopnosti překonávat odpor vzduchu, utržený kus pěny ihned podstatně zpomalil, což vedlo k nárazu do křídla Columbie...
    ...Raketoplán měl přistát 1. února 2003. V 8:44 dopoledne východního standardního času EST vstoupila Columbia do atmosféry ve výšce 120 kilometrů. Horký vzduch pronikl poškozenou izolací levého křídla a začal tavit jeho hliníkový povrch
    V 8:53 byla Columbia ve výšce 71 kilometrů, letěla rychlostí Mach 23, povrch křídel měl teplotu 1 540 °C a z raketoplánu začaly odpadávat kusy konstrukce.
    ( zdroj VTM.zive.cz ) )
    ARAON
    ARAON --- ---
    JARDABEREZA: No tak to je snad jasne, ze o tu izolaci jako takovou nejde. To je tak nejak princip izolace, ze ma chranit to co je pod ni...
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    ARAON: O přežití izolace nejde... spíše aby se neprotavila ta ocel pod ní :-D ...ale co si pamatuji, tak jednoho space shutle padající let prorazil kachlík na křidle a při sestupu se plazma dostala dovnitř. Nikdo nepřežil. Jindy zase koukala izolace mezi kachlíky a na orbitě vymýšleli co s tím. Nakonec někdo vylezl ven a vytáhl to.
    ARAON
    ARAON --- ---
    JARDABEREZA: Urcite, ale jestli by ta izolace prezila bez te dodatecne ochrany tim kachlickem, to je otazka jina. Podle me ne, ale co ja vim.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    ARAON: Na a co ta vata mezi kachlíkem a pláštěm. To není izolace?
    E2E4
    E2E4 --- ---
    JENDAVB: neznám starlink router, ale nepřekvapilo by mě, kdyby tohle neuměl..
    ARAON
    ARAON --- ---
    MAWERICK: No ja myslim, ze oni moc dobre vedi, jak to bylo pridelane na raketoplanech. Ale chteli by, aby mohli idealne vymenit dlazdicky podle potreby behem maximalne par dni a ne v radu mesicu. A to bude ten hlavni problem.
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    ARAON: to chapu. Ale i tak... porad je tam 40 let rozdilu takze bych cekal (jako u dalsich veci) ze se nejak pouci ze tam nejaky posun bude...

    Ale me oobecne prijde ze EM ve svych firmach (nejen ve spaceX) casto "objevuje objevene"... (a imho to skoro vypada jako kdyby too delal jen prooto aby to bylo jinak nez vyzkousene)
    ARAON
    ARAON --- ---
    MAWERICK: No jak se to vezme. Kachliky na raketoplanech by trochu jina kava. Kazdy presne na miru na urcite misto, ale kachliky na Starship jsou vicemene vsechny stejne (az na vzacne vyjimky), aby sly vyrabet levne a snadno menit (oprava kachliku na raketoplanech po kazdem letu byl jeden z duvodu, proc byly ty lety tak drahe). No a pride mi, ze jsou takove dost humpolacke. Jsou mezi nimi viditelne mezery, kazdy jinak tlusty. Podle me s tim porad experientuji a jeste se nedohodli na tom, jaky typ budou vlastne nakonec pouzivat, ani jake uchyceni.
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    tohle je dalsi vec ktera me prekvapuje.. oni s NASA nemluvi? vzdyt ta prece vyresila odpadavajici kachlicky pred 40 lety...
    PER2
    PER2 --- ---
    TOXICMAN: uzasny zabery! heat shield se z toho sypal epesne, jsem zvedavy, jak to s tim nakonec vymysli, kazdopadne uz se nemuzu dockat na dalsi start (:
    ARAON
    ARAON --- ---
    TOXICMAN: Teda ty kachlicky se z toho dobre sypaly. Hadam, ze vstup do atmosfery by to v zadnem pripade neprezilo.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam