• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: pls dont, dneska jsem chtel na stavebni urad a oni maj jen pondeli a stredu :/
    Pardon za OT
    PES
    PES --- ---
    WILL: ...a mohli by začít ve státní správě ;-)))
    WILL
    WILL --- ---
    YMLADRIS: Slyšela jsi o zrušení pracovní pozice?
    SATAI
    SATAI --- ---
    YMLADRIS: nedělej humory
    PES
    PES --- ---
    SATAI: to se může Elon inspirovat již teď (a ani nemusí číst), Japonci dost dobře adaptovali Heinleinův román Dveře do léta... ;-)))

    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    V EU nelze vyhodit člověka z důvodu robot je levnější a chceme ho vyzkoušet. V US tyto regulace nejsou, prostě you are fired
    SATAI
    SATAI --- ---
    PES: a to sci-fi by mohl číst Elon a kruh by se uzavřel
    PES
    PES --- ---
    YMLADRIS: minula jsi se povoláním... měla jsi psát scifi ;-)))
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    AVATAR: optimus může řídit třeba starý kamiony, nebo stavební stroje, nebo autobusy, nakonec i tvým autem může děti odvézt na kroužek. (Druhá věc je že to nedovolí regulátoři hned tak). Vezmeš kamion a dáš to tam. V cíli to vysklada zboží. Versus FSD kamion, který to zboží nevysklada bez živého řidiče.

    Nakonec, jednou, asi bude síť FSD vozidel napojena na další robotické infrastruktury, né humanoidní, což říkáš ty. Ale mezikrok je že firmy adoptují výrobek, který nahrazuje lidi, protože je to jasný a škálovatelný. Každý chce ušetřit na zamestnanci
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    AVATAR: point IMHO je, že nestavis nové věci. Představ si skoro jakýkoliv provoz v US, třeba KFC. Buď můžeš experimentovat např se zaměstnáváním imigrantů v naději že snizis cenu. Anebo místo 3 lidi koupíš jeden optimus za cenu auta. Na vyzkoušení, jinak vše v tvém provozu zůstává stejné. Osvědčí se to "nějak", tak dokoupis další 4, akorát na pokladně necháš člověka, protože zjistíš že se toho zákazníci boji (to má být příklad, třeba naopak dáš prvního na pokladnu, bo to zákazníky přitáhne). Nemusíš vyvíjet žádnou novou robotickou infra "pro KFC". A podobně tato rychlá adopce může být v jakémkoliv provozu, kde dělají živí zamestnanci
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    STARE_CASY: na jednu stranu tu resime budoucnost, na druhou resis mizernou wifi neboco? Moje ma odezvu 5ms z toho cloudu (a to bude moct byt primo v tom provozu a ne pres internet v cloudu). Prumerna reakcni doba cloveka je zhruba 200ms.

    Lidi vymysleji autonomni rizeni auta. Snazi se ho vytvorit tak, ze vyrabej offline auta, ktery ridi dalsi robot, nebo je to jen zbytecnej, nesmyslnej a drahej mezikrok a samotne auto se stava robotem?

    To druhe, ze? Proc by se cokoli noveho melo stavet pro humanoidni roboty, to fakt nechapu. A pouzivat je ve starych provozech tak, aby to davalo dlouhodobe smysl, to by fakt museli byt za tech 35k dolaru. Problem je v tom, ze cim vic se vyrobi robotu, tim min bude zdroju a tim drazsi budou. Tech 200k dolaru je asi realnejsi, ale to je za tu miliardu czk nakych 227 robotu. K tomu si pricti cenu nastroju / stroju, ktere budou muset pouzivat, protoze "ruce" jsou precenovany.

    Udrzba specialozovanych robotu bude take mnohem levnejsi, nebudou potrebovat tolik pohyblivych casti, zvladnou lepe a rychleji k cemu budou stvoreny...

    Proste mi prijde nesmysl, aby robot pouzival jesterku, kdyz jesterka muze byt robot.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    AVATAR: a přemýšlel jsi nad odezvou? Tohle je velká bolest čehokoliv ovládaného vzdáleně, v cloudu... Zrovna u robota (čehokoli autonomního) potřebuješ rychlé rozhodování přímo na místě.


    A ohledně té případně přechodné doby - no, i to musí někdo udělat. A vzhledem k tomu, jak pomalu jdou i mnohem menší změny, než je kompletní robotizace výroby, tak to bude přechodná doba hodně dlouhá.
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    STARE_CASY: asi koukam moc daleko, kdyz v my predstave budoucnosti navrhujou a stavi ty roboty a provozy ai / roboty. Vyuzitelnost universalu, jak to popisujes, bude pri nejlepsim prechodna.

    Bud mne nebo vam chybi predstavivost. Nevim, dal.
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    Navic vsechny ty roboty bude ovladat jedna ai, nema smysl, aby to byly jednotky s vlastnim ai. Cim vic nad tim uvazuju, tim vic mi to nedava smysl. Ale do budoucnosti nevidim, vid :)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    AVATAR: jenže ten sklad či továrnu musíš pro specializované roboty kompletně postavit a připravit. Musíš upravit postupy, musí s tím počítat interní systém. Je to setsakra drahá sranda. Viz ta zmíněná miliardová investice Alzy. Kolik firem tohle udělá?

    Humanoida za 35 tis. USD (no dobře, tak třeba 100 nebo 200 tis. USD) si už může pořídit podstatně více firem a nemusí kvůli tomu měnit či přestavovat nic. Za takových podmínek to zkusí kdekdo a až zjistí, že tam najednou má pracovníka, který neremcá, není nemocný, nezakládá odbory, maká 24/7, tak bude pořizovat další.


    A jen tak na okraj - univerzál ani náhodou nemusí být dražší než speciál. Na rozdíl od toho speciála můžeš univerzála sekat ve velkých sériích. Žádný individuální přístup, žádné změny, prostě velká série.

    Vždyť se podívej třeba na automotive - tam je podstatně levnější udělat nějaké tři, čtyři základní výbavy, které jedou na lince furt stejně, pak případně něco povolíš nebo zakážeš v rámci softwaru, abys těch výbav mohl formálně nabídnout víc. Individualizace a specializované úpravy jsou drahé. Nevidím jediný důvod, proč by tomu mělo být v budoucnu u robotů jinak.
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    STARE_CASY: hele ja se o tom asi nechci nejak zvlast dohadovat, jen proste nevidim budoucnost tak, ze v tech tovarnach/skladech etc budou pracovat lidi. Bude to plne automatizovana budova plna robotu vsemoznych tvaru a funkci. Ve chvili, kdy vytvaris nejake prostredi pro roboty, nepotrebujes se omezovat na nepraktickyho universala, kterej bude vzdy drazsi (na vyrobu i material), nez stroje na miru.

    Vyuziti humanoidnich robotu vidim pouze tam, kde se budou pohybovat humanoidi.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    AVATAR: tohle se řeší už hodně dlouho a je to jedna z věcí, proč vznikl Boston Dynamics - pořád budeš mít strašně moc činností, nástrojů, předmětů, které jsou optimalizované na lidské ruce, nohy, rozměry... Případně řešení krizové situace (zamořené nebo jinak nebezpečné prostředí). Ergo bude poptávka po humanoidním robotovi nebo po takovém robotovi, který to zvládne.

    Viz třeba tenhle contest pět let zpátky:

    CHIMP Robot Full Run at DARPA Robotics Challenge Day 1
    https://youtu.be/nSMIoTdaVo0




    To, co dělá Musk jinak, než firmy, ústavy a instituce, které to zkoušely dosud, je vidět jak ve SpaceX, tak v Tesle - agilní vývoj, konkrétní vize, leadership, využití dosavadních znalostí a postupů (včetně velmi dobré znalosti slepých uliček) a ždímání lidských zdrojů nadoraz (přičemž ti to dlouho dělají dobrovolně a s nadšením - v tom má Musk velmi silnou osobnost se všemi výhodami i nevýhodami, které to nese). Tradiční firmy/instituce jsou pomalejší, byrokratické, opatrné - a je jedno, jestli to je NASA, ULA nebo koncern VW. Tímto přístupem dokázal obsadit většinu trhu v kosmonautice, pořád ještě dominuje v elektrických autech a může mít šanci i v robotice. Jestli skutečně uspěje, je už pochopitelně jiná otázka - zdaleka ne všechno, na co Musk sáhne, je odsouzeno k úspěchu. Viz třeba Neuralink, kde se mu po dobrém rozjezdu prakticky rozpadl výzkumný i vývojový tým a nic moc se neděje (poslední zprávy o prvním lidském pacientovi jsou dost slabé a je to víc PR než skutečný posun).
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    ANDELIN_GZEMI
    ANDELIN_GZEMI --- ---
    AVATAR: AI ještěrka ti nerozbalil paletu a nenakusuje krabici. Humanoidní robot ano. Bez dodatečných nákladů. Je to skvělý testovací prostředí pro rozvoj humanoidů jako takových (řízená teplota, vlhkost atd). A pokud nechceš investovat miliardy do robotických skladů (jako třeba Alza v Chrášťanech), tak tohle je fakt 1:1 s člověkem. Jen bez 5 týdnů dovolené, 3 týdnů nemocenské a složitého onboardingu. Těch hal stojí kolem každé větší metropole tuny.
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    ANDELIN_GZEMI: ok, v pripade skladu mi dava smysl ai jesterka, porad ne humanoidni robot. Point is - universalni humanoidni robot ma smysl jen pokud se musi pohybovat v prostorach urcene lidem. Tam, kde dnes pouzivame (na)stroje, bude vyhodnejsi automatizovat rovnou ty (na)stroje.
    CROME
    CROME --- ---
    YMLADRIS: Btw tohle halucinovani uz je imho daleko za hranou poruchy osobnosti…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam