• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SEJDA: to je s prominutím pitomost :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PES: kdyz mas netesnost takovou, ze to vidis i ocima, nemusis ani tankovat
    PES
    PES --- ---
    TOXICMAN: Fíha, úctyhodná várka "Scrapped"...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    PES: na wiki je to pěkně zpracováno v tabulce

    SpaceX Starship (spacecraft) - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Starship_(spacecraft)
    PES
    PES --- ---
    TOXICMAN: Btw. Jak to číslují, striktně lineárně? (tj. už zlikvidovali 29 StarShipů a 11 Booterů? ;-))
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @StarshipGazer
    Starship 30 was stacked on top of Booster 12 overnight for more full stack testing prior to Starship test flight 5.

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    cold frosty one
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @rookisaacman
    Flight day 3 after the EVA. We would have been in a ~190x730km orbit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: otázka ovšem je kolik g je volný pád na vodní hladinu při selhání padáků.
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: no a taky ze unikovy manevr musi 'zdrhat' pred zrychlujici raketou, a pri startu ve falconu maji astronauti spicku zrychleni 3 g, takze unikovy manevr 4 g by byl nejspis ponekud pomaly.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: mlhave si mapamtuji, ze pri escape je dovoleno kratkodobe tusim 8 nebo 9 g, a je dovoleno, aby posadka ztratila vedomi. Pri landing musi byt pretizeni pod 4 g a to pri dosednuti. Tak dramaticky rozdil je tam proto, ze escape je s pozemstany, touch down/splash down je s lidmi, kteri byli 6 mesicu nebo dele ve stavu beztize.

    XCHAOS: tlaky se urcite musi regulovat, nedovedu si predstavit, ze mas COPV s treba 300/244 bar, a pustis to do nadrze s okyslicovadlem, kde mas uplne jine nominalni i maximalni tlaky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: no, při landing burn na hladinu znáš potřebné delta-v (terminal velocity volného pádu) a nepotřebuješ nic regulovat... jen délku pulzu. No ale jestli je neuměj vypnout.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: SuperDraco jsou tam jako launch escape při startu, což se testovalo, ale při přistání se to ani netestovalo. Opakovaný zážeh se testoval, neúspěšně, teď už chápu proč.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PES: nevim proc si myslis, ze SuperDraco budou po zapaleni vubec nejak regulovane. Jsou certifikovane jako "zacpana trupka" pruraznyma ventilama, ktere NASA certifikovala na X roku, kdy se nemusi vymenovat, a NASA garantuje, ze na tech X roku tesni.
    Vetsinou se motory reguluji zmenou otacek cerpadel. Nejsem si jisty, jestli SuperDraco maji vubec nejaka cerpadla. Tak by sa vlastne jejich tlak reguloval jenom frekvenci otevirani a zavirani elektronicky ovladaneho ventilu u tlakovaciho helia. Coz je presne to, co minule zpusobilo explozi.
    PES
    PES --- ---
    SEJDA: při té udávané tažné síle (byť prý poměrně široce regulovatelné, ale v nouzi bude třeba ten náběh poměrně strmý na max. výkon) to nebude příjmené v žádném případě (ale lepší než se rozplácnout na kaši)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PES: SuperDraco nejsou znovupouzitelne, maji jednorazove prurazove ventily. Proto se nepouzivaji a nejspise ani netestuji. Jsou tam skutecne jenom pro pripad nouze a je mozne, ze jejich zapaleni nebude pro posadku vubec nic prijemneho.
    Naposledy, pri testu, doslo k prusaku v kaskade elektronicky ovaldanych ventilu motoru SuperDraco a Crew Dragon byl znicen.
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: Fakt byla vypnutá? IMHO jak jsem to četl, tak vývoj šel zhruba takto

    - plán byl přistávat s motorky (nestíhalo se)
    - šlo se cestou padáků (to se stíhalo rychle, dostalo to certifikaci)
    - slabší (Draco) motorky sloužily jako "únikové" (oddělení od zbytku v případně nouze)
    - dokončily se lepší motorky (SuperDraco) a přidala se tím funkce zabrždění v nulové výšce (při selhání padáků) i případná funkce přistání jen na motorky
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: přijde mi praštěné, že pro mise NASA byla vypnutá nouzová funkce, ale tak dokud to není otestované, tak není jisté, jestli tam není třeba riziko, že se motory zapnou omylem, hmm...
    ARAON
    ARAON --- ---
    XCHAOS: Stiznosti na nepojistitelnnost Cybertrucku jsem videl uz na nekolika forech. Zda se, ze krom statu, kde pojisteni poskytuje primo Tesla, nechteji pojistovny Cybertruck pojistovat, kvuli problemum s opravami, pripadne si uctuji nekolikanasobne vice.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    QWWERTY: zrovna sem s tím jdu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam