TOXICMAN: no hele, jde o to, že když máš zásadní dobrý nápad, tak je dobré tak nějak ho iterovat. Já z programování mám zkušenost, že když se nějaký projekt dostane do fáze, že se musí zahodit a celý přepsat, tak to ne vždy znamená, že to přepsání od nuly se povede. Na Starship je určitě pár velmi dobrých nápadů, ale to ještě neznamená, že jsou skvělé i všechny další nápady okolo... rampa je na místě, které v první přiblížení vypadalo skvěle, ale dráha letu 2.stupně vede nad obydlenýma oblastma s hustým leteckým provozu a jak se ukazuje, nového a neodzkoušeného je toho hodně.
Nápad, že když stejně přistáváš na předem dané místě, tak vhodná konstrukce rampy ti umožňuje, aby s sebou raketa nevláčela nohy, mi přijde zásadní. Kyslíkometanový motor je pro vícenásobnou použitelnost zásadní, protože žádné saze, přiměřeně dobré Isp a přiměřeně malé nádrže, oproti třeba vodíku. Málo pracovní látek (pouhé dvě) a elektrické aktuátory - to je skvělý nápad.
Na druhou stranu: Flame trenches byly půlstoletím ozkoušený systém, na kterém se toho nedalo moc změnit. Průřezy návratového tělese se od 60.let osvědčily všechny, jen ne kruhové (a průřez válcem je kruh). Navíc do hypersonického proudu plazmy není radno cokoliv strkat, je to doslova plazmový hořák - je potřeba správně vytvarovat v té plazmě rázovou vlnu. Počet motorů, který Starship vláčí až na LEO je poněkud ludicrous. Starship by nejspíš dávala smysl jako 2.stupeň, který vynáší ještě 3.stupeň, jenže to bychom zase nebyli rapid reusable... ale je otázka, jestli rapid reusability úplně všeho dáva až tak dobrý smysl.
Některé otázky zůstávají nezodpovězené. Ocel je určitě materiál se skvělými vlastnostmi, oproti třeba hliníku, ale skutečné užitečné zatížení neznáme. Vícenásobné zapálení motoru na kapalné pohonné hmoty ve stavu beztíže je vyšší dívčí (ullage - pokud to řeší rotací kolem podélné osy, klobouk dolů, ale vlastně zatím nevíme). Zatím předvedli jediný krátké zážeh ve stavu beztíže (nejspíš pomoci header tanků, ale v těch je palivo právě na jeden restart?)
Prostě ten design vznikl tím, že dali na jednu hromadu hrozně moc nápadů. A některé byly extrémně kvalitní, zatímco jiné jsou takové "meh".... a to se nejspíš týká i rampy