OMNIHASH: eh, nemluvím o tvaru, ale o počtu. Když už jsi na horní části parabolické dráhy nebo na eliptické dráze, a máš dost času předtím, než znovu spadneš do atmosféry, tak vláčet s sebou hodně motorů kvůli vysokému tahu není úplně optimální. Co potebuješ je Isp, ne tah. Vakuové Raptory mají dobrý Isp, ale není jich potřeba tolik. Vláčet s sebou atmosférické Raptory kvůli měkkému přistání také dává výrazně menší smysl, než u prvnho stupně.
Motorová výbava Starship by dávala výborný smysl, kdyby šlo o reusable 2.stupeň třístupňové architektury, nebo kdyby ve speciálních případech dosáhla oběžné dráhy bez třetího stupně (Saturn V/Apollo vs. Saturn V/Skylab, nebo CZ-5A vs. CZ-5B). Pro let k Marsu to ale dává hodně malý smysl. Navíc v řídké atmosféře Marsu by asi nebyl velký problém přistát pomocí vakuových Raptorů. Zatímco vláčet atmosférický Raptor na LEO se asi zdůvodnit dá, tak vláčet ho na povrch Marsu a zpět k Zemi je hodně velký úlet. Jako tanker zřejmě Starship smysl dávat může, jako nosič pro deploy Starlinků se to asi taky nějak vyplatí (protože ty mají vlastní pohon a představují vlastně integrovaný 3.stupeň), ale ten odlet k Marsu to prostě není optimální strategie, zvlášť pokud by někdo trval, že tam chce letět co nejdřív.
Jako ono to neznamená, že v tom nejsou zahrnuté geniální dílčí nápady... ale už jednou se ukázalo, že Dragon nebude univerzální loď pro přistání na jakémkoliv tělese sluneční soustavy, že reuse SuperDraco motorů pro měkké přistání není možné (bylo by možné jejich jednorázové použití pro měkké přistání, pokud nedojde k launch abortu, ale tím by to skončilo). Stejně tak se domnívám, že univerzálnost použití Starship pro brždění v atmosféře Marsu i Země se ukáže jako problém. Přidávání dalších a dalších motorů mi nepřijde jako dobrá cesta: evidentně to dělají proto, že SuperHeavy není schopen Ship vynést dost vysoko a udělit ji dostatečnou rychlost a gravitační ztráty při nízkém tahu jsou moc velké. Ale to je přesně ten moment, kdy by se jim 3.stupeň prostě vyplatil. Přidat další 3 motory je prostě úlet.... oproti ohlášené nosnosti 100t se ztratit 3 nebo 6 nebo kolik tun zdá jako maličkost, ale není. Ne, pokud se bavíme o odletu k Marsu, nebo odletu od Marsu k Zemi...