Tesla porazila Mercedes. Po 120 letech se automobilový svět otočil...
To, co ještě před pár lety působilo jako futuristický sen, se stalo skutečností. Tesla poprvé v historii překonala Mercedes-Benz Group v počtu prodaných automobilů. Ve třetím čtvrtletí letošního roku prodala 497 tisíc vozů, zatímco Mercedes 441,5 tisíce. Znamená to, že americká automobilka, založená teprve v roce 2004, prodala o 12,6 % více vozů než značka, která vynalezla automobil.
Rozdíl je nejen číselný, ale i symbolický. Mercedes – synonymum technické dokonalosti, precizního inženýrství a luxusu – ztrácí dech v době, kdy svět automobilů řídí software, nikoli mechanika. Jeho prodeje klesly meziročně o 12,3 %, zatímco Tesla rostla o 7,4 %. Výsledek není jen důsledkem měnící se poptávky, ale také rozdílné filozofie. Zatímco Tesla sází na jednoduchost, standardizaci a rychlou výrobu, Mercedes se topí v komplexnosti modelových řad, interní byrokracii a nejistotě ohledně své elektrické budoucnosti.
Paradoxem je, že Tesla tohoto výsledku dosahuje v podstatě prodejem dvou karoserií jednoho vozu – modelu 3 a modelu Y. Jeden technický základ, dvě varianty karoserie, miliardy úspor na vývoji a výrobě. Naproti tomu Mercedes se utápí v desítkách nikových modelů, které často soupeří samy se sebou a nesdílejí jednotnou technickou logiku. V éře efektivity a softwaru působí tahle šíře nabídky spíše jako brzda než jako konkurenční výhoda.
Další zásadní ranou pro Mercedes bude očekávané regulatorní umožnění autonomní jízdy Tesel v Evropě v roce 2026. Tesla už dnes sbírá obrovské objemy reálných dat z provozu a její systém FSD (Full Self-Driving) je připravený na okamžitou aktivaci v okamžiku, kdy to evropská legislativa povolí. Mercedes na to nemá žádnou odpověď – jeho současné systémy jsou technicky i datově o celé generace pozadu. To, co kdysi bývalo výsadou stuttgartského inženýrství, se tak stává symbolem jeho neschopnosti držet krok.
Pro Teslu jde o okamžik srovnatelný s dobou, kdy Apple předběhl Nokii. Automobilový průmysl se definitivně překlápí z éry mechanické elegance do éry softwarového myšlení. A i když má Mercedes stále obrovský kapitál, vývojové zázemí a loajalitu zákazníků, čelí otázce, kterou si kdysi kladli všichni giganti minulosti: lze vyhrát bitvu o budoucnost se zbraněmi minulosti?
Pokud Tesla dokáže udržet tempo i ve čtvrtém čtvrtletí, může se už v roce 2026 stát nejprodávanější prémiovou značkou světa.