• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    SEJDA: Si precti ten clanek ne?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KOUDY: do ted to bylo tak, ze si staty/kontinenty mohly nominovat koho chtely, kdo se v kategorii, podle nich, kvalifikoval.
    Ted prohlasi nejakou sracku, kterou jim kazdy trouba zbasti, s nazi Elonem na cele.

    Ale treba boxera stredni lehke vahy Imán Chalíf, ktera je kontroverzni tak trochu svojim vzhledem, ale hlavne drbami porazenych souperek, je od narozeni zena. :D

    Takze v cem konkretne, se svet ted leci? :D
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    Nekteri ackovi investori uz vedi :)

    KOUDY
    KOUDY --- ---
    Planeta se leci!

    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: ano, kazdy Slovensky premier (i Fico) by bral mir na Ukrajine vsemi deseti, aby to meli delnici blize.
    Je to ted dobre videt i na tom, ze nove podniky se stavi cim dal tim blize Ukrajine (i kdyz na vychode, neni nic, tim mene prace schopni lidi, nemyslim tim etnicitu, ale prostou hustotu lidske popuplace).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: co zo srbska, fico slubil ze dovezie stotisic uzbekov, tam mu zrazu muslimski imigranti nevadia
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Kdyz se nam vcera podarilo vyloucit nasazeni humanoidnich chatbotu v automobilkach .. co ale jejich dovatele?

    Jenom na Slovensku, kde maji 5 automobilek, chybi nekolik tisic lidi v odvetvi. A i kdyz poklesla duvera v prostredi, rozestavene projekty to nezastavi. A uz ted je dovazeni desetitisicu delniku, klidne az ze Srbska, bezna praxe.



    Čaká nás tuhá zima? Dôvera v ekonomiku je najnižšia od júla 2023 (panel expertov) | Aktuality.sk
    https://www.aktuality.sk/clanok/Zia11n2/slovakov-opat-valcuje-pesimizmus-odbornici-vysvetluju-preco-sa-bojime-o-pracu-aj-peniaze/
    PER2
    PER2 --- ---
    tčajna

    In October, Tesla (TSLA) saw its worst sales performance in China in years – down 36% year-over-year. It was its worst month of the year – even worse than when the automaker was transitioning production to the refreshed Model Y.
    The American automaker delivered just over 26,000 electric vehicles in China in October. That’s down 36% compared to the more than 40,000 EVs it delivered during the same period last year.
    PER2
    PER2 --- ---
    another one bites the dust

    PER2: but waith, theres more ...
    Emmanuel Lamacchia, the program manager for Tesla’s Model Y, its best-selling car, announced that he is leaving the automaker.

    Emmanuel Lamacchia, who has been in charge of the Model Y program for the last 4 years, announced that he is leaving the company (via LinkedIn):

    "After 8 incredible years, I’m moving on from Tesla.
    What a journey it’s been… from leading NPI for Model 3 and Model Y variants to becoming the Vehicle Program Manager for Model Y, the best-selling car in the world!
    Leading the All-New Model Y launch was the highlight: converting all 4 factories across 3 continents in just 2 weeks. Something that had never been done before in the auto industry."


    Following his and Awasthi’s departure today, Tesla vehicle program leadership has now been completely wiped out over the last year.

    Daniel Ho, the head of all vehicle programs at Tesla, who is credited with successfully leading Tesla’s first mass-volume vehicle, the Model 3, was reportedly let go as part of Tesla’s massive wave of layoffs last year. He joined Waymo shortly after.

    David Zhang, Tesla’s second most senior vehicle program manager after Ho, also announced that he was leaving Tesla around the same time Ho joined Waymo.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Hezky sumarizuje Hlavenka:

    Stal se Elon Musk "bilionářem"? Samozřejmě že ne.
    --------------------------------------------------------

    Předem upozorňuju, že Elona Muska moc rád nemám. Kombinuje v sobě génia, vizonáře, finančního eskamotéra a lidsky odpudivou osobnost. V textu ale toto přeskočím a budu se věnovat tomu, co probíhá všemi médii - že mu “akcionáři schválili biliónovou odměnu”, tedy že svět má prvního “bilionáře”. (Bilión = tisíc miliard USD, v americké angličtině je to slovo “trillion”).

    Tato zpráva je tak nepravdivá, jak jen může být a v rámci kanceláře na uvádění románových příběhů na pravdivou míru vysvětlím, o co ve skutečnosti jde.

    Týká se to firmy Tesla, kterou jistě znáte; Elon Musk ji nezaložil, ale postupně do ní investičně “penetroval”, získal vysoký podíl. Ten ale časem kvůli nutným dalším investicím zvenku klesl na dnešních cca 13%. Firmu začal přímo řídit, původní zakladatele vytlačil pryč. Je potřeba spravedlivě dodat, že firma se odrazila k vysokému růstu a hlavně enormní hodnotě pod jeho vedením - to je jednoznačně jeho zásluha.

    Bez platu, ale s opcemi
    -------------------------

    Musk jako šéf Tesly nepobírá vůbec žádný plat, žádné prémie. To není úplně obvyklé, ale není to taky naprostá výjimka. Zakladatelé firem tímto přístupem demonstrují oddanost firmě a její budoucí hodnotě, vlastně si tímto sednou do jedné lodi s dalšími akcionáři: veslujem, společně tento závod vyhrajem nebo to společně prohrajem. Akciové trhy toto obvykle dokáží ocenit. Musk měl dohodnutou akciovou kompenzaci podle výsledků firmy už od roku 2018, tu ale zrušil soud, a nyní tedy dohodl novou, “biliónovou”. Správní rada - což jsou ale jím nanominované osoby, tedy jeho lidé - mu ji schválila.

    Znamená to, že POKUD firma dosáhne během příštích deseti let postupnými kroky velice odvážných výkonnostních cílů, tak si Musk v roce 2035 skutečně odnese odměnu, která vznikne v nově vydaných akciích firmy (nikoli v penězích). Ty by - opět, při splnění plánů, tedy hlavně tržní hodnoty firmy - měly vycházet na onen bilión.

    Pro pochopení je potřeba si tyto milníky projít:

    1) Firma musí vyrůst na hodnotu 8.5 biliónu (8500 miliard) USD. Dnes má tržní hodnotu 1400 miliard a tato hodnota navíc v uplynulých letech (po dekádě prudkého růstu) docela kolísá. Před dvěma lety byla někde na 400 mldUSD, stoupla až k 1.5 bln, pak zase šla bezmála na polovinu, dnešní kapitalizace je 1.43 bln). Znamenalo by to tedy, že hodnota firmy by se musela odrážet “až k nebesům”, opět prudce a dlouhodobě růst až k této částce, která skoro dvojnásobně přesahuje hodnotu dnešní nejcennější firmy na světě (Nvidia, 4.8 bln).

    2) Tesla současně musí být prudce profitabilní. Její profit (EBITDA) musí neustále růst a na konci období dosahovat stabilně hodnotu nejméně 400 miliard dolarů ročně, několik období po sobě. K tomu má ale Tesla ještě podstatně dále v prvním ukazateli; je to skutečně částka z říše snů. Největší zisk mají dnes saudští těžaři (Saudi Aramco, skoro 200 miliard, ale to je poněkud jiná pohádka, když vám zlato tryská samo z písku), například další věhlasná firmy jako je Meta (Facebook) má 80 miliard, Amazon podobně. Nad 100 se dostává třeba Google a Apple.
    U automobilek jsou enormní zisky vzácné - v tomto oboru panuje extrémně tvrdá konkurence.

    3) Další milníky už jsou nefinanční, spíš pro zajímavost: Tesla musí kumulativně prodat 20 mil vozů, mít 10 mil předplatných aut na autonomní řízení (zatím jsme na nule), mít jeden milión robotaxi v komerčním provozu, dodat zákazníkům 1 milión humanoidních robotů. Mimochodem, pokud by firma splnila těch 20 mil vozů a současně měla dosahovat předepsaného zisku, tedy kumulativně za dekádu 1 bilion, musela by mít na každém autě mít čistý zisk (!) ve výši 50 000 USD, tedy asi 1.3 miliónu korun. Zisk, ne tržbu.

    4) Pokud toto bude firma plnit, bude Musk dostávat další virtuální 1% akcií firmy ročně navíc. Virtuální proto, že získá pouze hlasovací práva, nikoli akcie samotné, ty zrealizuje až na konci doby. Bude je pak moci prodat (zřejmě postupným uvolňováním, nicméně už budou přiměřeně likvidní) a tedy možná získat vysněný bilion.

    Bilionářem tedy není; je takový plán vůbec reálný?
    -------------------------------------------------------

    Podobný opční plán (milníky, postupné získávání akcií či opcí na ně) není vůbec neobvyklý - naopak je to standardní win-win dohoda mezi akcionáři a managementem. Akcionáři vlastně říkají: kámo, když zvýšíš hodnotu firmy a tedy i našich akcií sedmkrát, tak si z toho můžeš odříznout pro sebe jednu sedminu, nám zůstane šest sedmin.

    Na plánu Muska a Tesly je výjímečných pár věcí. Za prvé samotný objem financí - Tesla je už nyní velmi cenná firma, Musk ale “zvyšuje sázky” až do nebes - se zjevným výpočtem, aby vyšel ten bilion. Tolik nikdo nikdy v opcích neměl. Musk dobře ví, jak tohle číslo bude svítit v titulcích a upřímně si myslím, že to je hlavní cíl tohoto plánu - ohromit a nanést na Teslu opět vrstvu lesku. Nebo pozlátka?

    Osobně se domnívám, že Tesla - přes to, že firma dokázala mnoho a její současná hodnota je vlastně ohromující - spíše propásla příležitost. Na trhu s elektromobily měla několikaletý náskok podpořený velmi štědrými podporami americké vlády (slevy na nákupy elektromobilů, částečně i přímo firmě). V elektroautech ale tento náskok docela ztratila: čínští výrobci se dotáhli, jsou levnější a v některých parametrech asi levnější, a vlna modelů evropských elektroaut z letošního roku už se Tesle také vyrovnává. Tesle se nepodařilo získat rozhodující podíl na trhu; dnes má okolo 10% a hlavně kvůli Číně tento podíl klesá, i když prodeje aut rostou. Výsledkem je velký tlak na marži - prostě klasika v tomto oboru, kdy jednotlivé automobilky bojují v hyperkonkurenčním, vyrovnaném zápase a nemohou si kvůli konmkurenci dovolit o moc zvýšit ceny a marže.

    Tesla má pravděpodobně stále zajímavý náskok v autonomním řízení a v “robotaxi”, v autonomních taxících, jenomže tento trh je v úplných počátcích a je hrozně těžké odhadovat, jak se bude vyvíjet. Budoucnost je zcela jistě “autonomní a elektrická”, o tom opravdu není moc pochyb, ale kdy nastane, to si nikdo říci netroufne. Uchazečů je navíc hodně. Totéž pak platí o humanoidních robotech, kdy jsou představeny zatím jen prototypy, je to úplně nový segment s mnoha otázkami.

    Biliónové ego
    ---------------

    Jestli něco na Muskovi “stojí za bilión”, je to jeho ego - což nemyslím vlastně nikterak ve zlém, je to docela podstatná součást hodnoty jeho firem a on s tím umí velice dobře pracovat. Pokud jeho firmy nefungují úplně jak by se čekalo, ego je stále napumpované a snaží se malovat americký sen o supermanovi, který “to nakonec dá”, v duchu typicky amerického pozitivního myšlení - věř a ono se to stane.
    PER2
    PER2 --- ---
    PES: cybertruck know how? to asi nechces :D
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    PES: Indové a Číňani už dávno ví jak vykořisťovat zaměstnance a prodávat shitový výrobky, k tomu nepotřebujou nouhau z Tesly ;)
    PES
    PES --- ---
    PER2: jde odnést knowhow Indům (?) anebo Číňanům (?)
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    Optimus prece lidi jeste 500 let nenahradi. Rikali nyxaci.
    GEE
    GEE --- ---
    PER2: dalsi, do ho nahradil Optimus
    PER2
    PER2 --- ---
    another one bites the dust


    Tesla’s head of the Cybertruck program, Siddhant Awasthi, announced that he is leaving after more than 8 years at the company.

    "I recently made one of the hardest decisions of my life to leave Tesla after an incredible run."
    "It’s tough to sum up eight years in just a few lines, but what a thrilling journey it’s been: ramping up Model 3, working on Giga Shanghai, developing new electronics and wireless architectures, and delivering the once-in-a-lifetime Cybertruck—all before hitting 30. The icing on the cake was getting to dive back into Model 3 work toward the end."
    SATAI
    SATAI --- ---
    AVATAR: neboj se, přidej... Frankenstein, golem, homokulové... ;-)
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    Imo je v tom i aspekt hrani si na boha. Tenhle sen stvorit umeleho cloveka, jako stvoril buh nas, lidstvo provati uz parset let minimalne :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PER2: neni zminenej, pani akurat iba reaguje na screenshot jeho postu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DOKIS: budoucnost má stejně spíš přístup nějde mezi Legem a Ikeou :-) proč práci robotizovat, když se dá prodat jako stavebnice, že jo... aspoň to zabere míň místa při přepravě.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam