• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CUKIEkologické, nízkonákladové a nízkorozpočtové stavby (max do milionu Kč)
    77WHITE
    77WHITE --- ---
    CUKI: kleštiny = většinou fošny, nabušený ze stran, buď jedna nebo v páru. Zpravidla tvoří spolu s vaznicí a sloupkem plnou vazbu. Na menší rozměry to kolikrát stačí bez sloupů a vaznic, kdy se každá vazba udělá plná (tedy každá krokev má jednu nebo dvě kleštiny). Když je to dole a tvoří to pevnej trojúhelník, tak je to vaznej trám a ten taky tvoří podlahu/ strop.
    CUKI
    CUKI --- ---
    AMBIENTIUM: Tak to ne to je pak stále kleština. I ta spodní nebude ani podlaha ani strop, na to je ten prostor příliš malej. Je tam jen z důvodu lepšího sevření té obvodové k-ce k zamezení vodorovných sil.

    Tak pokud tu "U NÁS" je někde na Praze-Západ nebo Berounsku, tak nahoď kontakt :-)
    AMBIENTIUM
    AMBIENTIUM --- ---
    CUKI: Jasně poval je stropní trám a dá se napevno spojit s áčkem (krovy + kleština) a vytvoří tak integrální celek. To si myslim, že je v tom obrázku. Protože proč bys vedle povalů tam rval ještě nějaký fošny na spojení áčka do trojúhelníku...

    Tak my jsme se u nás na pile prostě domluvili s chlapama jak to chceme a tak jsme to dostali...
    CUKI
    CUKI --- ---
    AMBIENTIUM: Jako mít vlastní soukromou pilu, tak si nadikuju kdo ví co :-)
    Na začáku munulého podzimu jsem byl rád že jsem vůbec něco sehnal, nehledě na cenu. Protože buď to byl odpad a nebo nikde nic nebylo. Dřevo mám celkem dovezeno na 4x dovezeno po různu ze 4 pil...
    A dneska ho pomalu rozdávaj zadarmo...

    Jinak pro upřesnění co je tedy konkrétně poval? Kleština je podle mě vše co přenáší zatížení kolmo na pozednici. Tedy drží ten střih. Poval je podle mě něco co už úplně nesouvisí se střechou ale spíše podlahou/stropem. Nebo jak je to tedy správně?
    Potřeba zavětrování myslím záleží na více i důležitějších faktorech než je rozpon. Třeba sklon.
    40cm vaty chválím doma mám cca 45 a klidně bych přitlačil :-)
    OSB s přelepenejma spárama zase neřeší to využití toho prostoru navíc, pokud zaklopíš tak tuplem ne.
    AMBIENTIUM
    AMBIENTIUM --- ---
    Jinak proti kroucení trámů se dá zajistit na pile, že říznou strom na 4 trámy tak, aby duše (střed) byla uprostřed, a tedy se tam ani +-nedostala. Pak se to nekroutí.

    CUKI: Já mám nadkrokevní izolaci (dal jsem tam 40 cm vaty, což je víc než moc a dnes bych tolik už nedával) a asfalt vůbec není netřeba. Stačí OSB s přelepenejma spárama + samozřejmě podhled, kterej jsem ale potřeboval na rozvod kabelů světel. Když použiješ osb (rozpon krovu do 7m), nepotřebuješ tam dávat ani kalenici, protože ty osb to zavětrují líp jako celek.
    CUKI
    CUKI --- ---
    77WHITE: Já si tvých příspěvků vážím. Od toho to fórum je. Není jen jediný model jak něco postavit (i když 60té až 80té léta v ČR říkají něco jiného :-D). ať si každý vybere co je mu nejbližší. Bude jen dobře když se sejdou všechny pro a proti a různé způsoby jak potlačit neduhy toho či jiného řešení.
    Vrcholová vaznice je nutná k tomu to postavit. Jinak by bylo nutné mít víc rukou na stavbě. V případě celoplošného pobití střechy OSB by tam to zavětrování být asi nemuselo i když bych ho tam pro jistotu raději viděl. S kleštinou těsně pod hřebenem (ideálně hned pod vaznicí) jsem počítal. Tedy od vrcholu bych se dostal o cca 35cm níže. Tedy při sklonu 16° bych byl ve vrcholu asi o 30cm vejš, ale zároveň stavba by byla o 25cm vyšší. Tedy jak píšeš sklon by musel být o dost větší aby to mělo význam. Ale u takto velké stavby je využití pramalé. I když jsem měl v plánu využít jedno místo jako úložnej prostor a druhé jako vyšší stop v místě kde mám zvýšené spaní. Tedy aby prostor pod bylo možno lépe využít. Ale to je pak otázka jestli raději ten strop neudělat rovnou všude vyšší...
    AMBIENTIUM
    AMBIENTIUM --- ---
    CUKI: Technická: To dolní není kleština, ale poval. :)
    77WHITE
    77WHITE --- ---
    77WHITE: Jen bych rád dodal, že se s tebou nechci nijak dohadovat nebo napadat to co vytváříš, to vůbec.
    Jen si myslim že cesta vyšší střechy není zas takovej problém pro to, co přinese. Ať už je to s mezikrokevním nebo nadkrokevním zateplením.
    77WHITE
    77WHITE --- ---
    CUKI: vždyť na malý rozpony nemusíš ani vrcholovou vaznici dělat, se současnym krovním kováním. Ve finále ten rám může bejt buď hambálek, nebo jen velký trojúhelníky kde spodní vaznej trám ti zároveň dělá strop. Kleštiny podle typu krovu a rozponu nemusí bejt ani na všech krokvích, u malejch domků bych je tam dával i jen na jeden hřebík dočasně aby ty rámy někam neutíkaly, zaklopil to 2x OSBckem a kleštiny sundal. Nebo kleštiny nechat třebas jen 30-50cm pod hřebenem, aby tomu připomohly ale překážely co nejmíň. Krokve na ozub osadit na stěnu. Pokud uděláš větší sklon, přenos sil jde přirozeně víc do stěn.
    Já si tyhle věci stejně nechávám vždy posvětit od statika, těch pár tisíc navíc za výpočet je lepší jak mít špatný spaní:) Ale neni to fakt nic neobvyklýho.
    CUKI
    CUKI --- ---
    77WHITE: ad b) pořád se tu bavíme o tom jak využít tento prostor, který tu vznikne, ale druhá otázka je ta jak by musel ten krov vypadat? Bavíme se tedy o k-ci ala: https://www.domky-delta.cz/images/products/detail/vazby-krovu-%E2%80%93-male-1389181954.jpg ? Sry, lepší obrázek jsem nenašel. Ještě tam není nakreslená vrcholová vaznice, která se dá jediná zavětrovat.

    A tedy té horní varianty ale stejně by minimálně jednou uprostřed stavby muselo být místo, kde bude i ta dolní kleština. A vzhledem k pružné k--ci bych tam viděl na takovém rozponu spíše místa dvě. Jinak nezabezpečíš přenos namáhání kolmo dolů.
    Tedy jinými slovy u pětimetrové varianty se šesti vazníky ti vznikne prostor necelé 2m...
    CUKI
    CUKI --- ---
    77WHITE: No a nakolik tě vyjde ta deska PIR dejme tomu 20cm izolace? Rozměry jsou bohužel dost mimo. Takže u malé stavby budou akorát velké prořezy.
    Přeci jenom tyto stavby stavím pro to, abych ukázal, že jde bydlet i levně. Tedy opravdu se snažím použít co nejlevnější řešení při dodržení nějakého komfortu bydlení. Tohle to podle mě nezvýší.
    Většinou je vypěněná do plechů a pak se dá použít už rovnou samostatně bez asfaltovýho pásu už jako střešní krytina.
    Ale problém vidím nejen v ceně, ale ve vyřešení TM toho plechu a i tak je tam ještě jedno slabé místo té vrcholovky u 2xY. Tedy nebude to jen ten plech ale i částečný (nedostatečně ošetřený) TM toho vrcholového profilu.
    KOUSICEK
    KOUSICEK --- ---
    77WHITE
    77WHITE --- ---
    CUKI: Velkoformatova krytina jsou vetsinou sablony. Ty sem rikal ze sou fajn, protoze jdou vymenit i lokalne.

    My vzdy doporucujem PIRku, je vynikajici a nemusi ji byt tolik. A u ni nehrozi degradace, takze ta fakt tech 40 let vydrzi, s pouzitim spravny krytiny je strecha na pul zivota. Na velky domy je draha, ale opet, na tyhle rozmery staci par desek, ani bych nepouzival ty jejich spesl distancniky, jen lat u hrebene a hrany strechy, vynaseci rost krytiny se chyta k tomu urcenyma vrutama skrz izolaci do krokvi. Tech nadkrokevnich systemu je vic.

    Na druhou stranu, eko argumentu rozumim a plne respektuju, je to otazka priorit.

    Jinak jeste dulezita vec - nadkrokevka byva vetsi oser s pozarnikama na stavebni povoleni, casto vychazej vetsi prurezy krokvi nez sou staticky zapotrebi, obzvlast u mensich staveb, je treba s tim pocitat trochu dopredu a bud adekvatne navrhnout krov tak, aby nebylo drevo navic, nebo to kreativne resit pred kolaudaci.
    CUKI
    CUKI --- ---
    77WHITE: Na falcování nemám vybavení a pokud myslíš takové ty předpřipravené, tak ty jsem nikdy nezkoušel. Měl jsem na mysli klasickou velkoformátovou krytinu která se dělá v mnoha variantách, včetně hliníku. Ale nevím proč srovnáváš kvalitu malých a velkých staveb, podle dozoru. Já si to dělám celé sám, takže si kvalitu ohlídám.

    Teď asi teprve chápu co myslíš tou nadkrokevkou. Tedy skladba krokve-záklop a na to izolace. Většinou se používá právě i to místo mezi krokvema, a tam je to zaklopeno od spodu. Výhoda že drží krokve proti zkroucení, ale nevýhoda je v té složité parozábraně, kterou nevím jak rozumě levně udělat.

    V tvém případě máš několik možností Buď použít takové ty spešl desky z EPS nebo PUR. Většinou s nakašírovanou vnější pevnou vrstvou, Což není zrovna to co chci. Sice TM téměř neexistují, ale pokud nemusím tak tyto materiály na stavbě moc nepoužívám, jelikož se podle mě špatně recyklují. Navíc cena je dost divoká. Pak by se už nejednalo o nízkorozpočtovou stavbu.

    No a druhá varianta je na záklop natavit asfaltové pásy jako parozábranu a na to použít držáky latí tuším, že se jim u Rockwoolu nadáva Toprock a na to pomocnou lať na křížení druhé vrstvy čedičové vaty. Na tu pomocnou lať už klasicky pokračovat lať kontra lať a krytina dle vkusu. To by asi nebylo drahý, ale zase se mi tam nelíbí to zbytečné použití asfaltového pásu (dokonce doporučován s AL vložkou).
    Taky se mi nelíbí ta prasárna "nastavovaní" krokve při delším přesahu, ale to je už jen detail. Ty rozvody světla (které na stropě prostě být musí) mi vadí víc.

    Pokud tě napadá nějaké jiné řešení nahoď ideálně nějakej obrázek, já přiznávám bez mučení, že jsem v tomto směru nic rozumného nenašel ač jsem hledal. Nadkrokevní izolaci jsem navrholav pouze jednou kde šlo o rekonstrukci stávající střechy na které už byl záklop s nataveným asfaltovým pásem. Tam to bylo bez debaty. Ale tady mi přijde zajímavější použít provětrávanou skladbu, která není tak náročná na parotěsnost a stačí zde použít OSB deska. Tedy celá skladba se obejde bez parotěsky-dalšího plastu vyrobeného navíc.
    77WHITE
    77WHITE --- ---
    CUKI: hliník (pokud se bavíme o klasickym falcovanym plechu) naopak často odejde dřív, protože se velmi často posere montáž, technologickej postup. Musí (resp rozhodně be měl) to pokládat profík a na menších stavbách kolikrát nebejvá tak kvalitní a hlavne obeznámenej technickej dozor jak na velkejch domech aby mu stál za prdelí a kontroloval každej krok. Voni tu střechu sice vyseknou za jeden den, ale za dva roky zjistíš že použili debilní hřebíky, že falcovali blbě, že se to vzdouvá a cosi kdesi...
    Nadkrokevka je na tepelnej most mnohem lepší jak mezikrokevka, cenově u takhle prťavejch staveb navíc fakt o doslova pár litrů víc. Konstrukce krovu je v teple. Nerozumim slovu "záklop přímo pod krokve", asi myslíš na krokve:)
    Roztahat vedení je pak jen otázka detailu a hlavně každý stavby, např podél pozednice přiznaně, pod podlahou, bodově vytáhnout dle potřeby zespodu a vůbec to v podkroví netahat. Jediný světla jdou pod záklopem, ale i to je chujovina jen o detailu, lze to vyřešit i s přístupem na servis. Nejsem zastánce podhledů:)

    CUKI
    CUKI --- ---
    77WHITE: Proč ne 40let s minidomkem? Pokud uděláš střechu třeba z hliníku vydrží i mnohem dýl. je jedno jestli je to minidomek nebo palác.
    To že jsi schopen to odkrejt a nebo opravit je jedna věc. Ale někdy místo najdeš až když ti tam notnou dobu zatejká do izolace. A i když zespodu vidíš mokrej flek, místo kudy teče může bejt o dost jinde.
    Nadkrokevní izolaci jsem ještě nikdy nepoužil právě z důvodu ceny a složitě ošetřenej TM. Tedy pokud už chceš použít tu výhodu dát záklop přímo pod krokve.

    Druhá věc, která by mi vadila, že v podhledu mám natahaný světla a LAN. Po zaklopení už bych se k tomu nedostal...
    77WHITE
    77WHITE --- ---
    CUKI: myslim ze 40ti letej horizont s minidomkem neni uplne realnej. Zalezi na krytine, jestli zvolis tasky/ sablony, tak do toho kouknes zeshora a pripadnej pruser opravis odtud. Tasky/ sablony maji mensi tendenci na posrani, protoze ses schopnej skladbu odkrejt, pripadne kusy vymenit, to treba u asfaltovyho pasu ty zaplaty nejsou buhvico, po takovy dobe je navic na vyhozeni. Nadkrokevka je kvuli vlhkostem a rozdilnejm konstrukcim stejne lepsi a stoji v tomhle rozmeru jen par prken navic, takze na konstrukcni prvky krovu zespod vidis.
    CUKI
    CUKI --- ---
    TSOH: To je otázka, jak jsi představuješ užitek takového prostoru. Na rozponu těch 5m (cca světlej 4,7m) ti vychází prostor u hřebene 72cm. A min 25cm je z toho izolace. Navíc ty vazníky jsou blízko u sebe. Tedy pro mě to je pouze místo kde je možné dobře revidovat stav krytiny. Musíš si uvědomit že je pěkné postavit něco nového, ale ať to postavíš sebelíp, vždy je potřeba se připravit na nějaké opravy a problémy. No a pokud uděláš kontaktní skladbu, tak se to nijak revidovat nedá. Tedy za třeba 40let si řekneš, škoda že jsem to neudělal takhle :-) A nebo po 20ti letech tu celou střechu preventivně vyměníš...
    Je to věc co se vždy musíš rozhodnout. Pro mě hrál taky fakt, že tu kontaktní střechu bych musel postavit na jiných profilech a byli by tam zbytečně větší tepelné mosty.
    Jo a brzy budu stavět asi i jednu kontaktní variantu na přání majitele, tak to sem určitě taky postnu.
    TSOH
    TSOH --- ---
    CUKI: si furt nemůžu pomoct, ale přijde mi škoda zabít to místo pod střechou.. V případě sedlové střechy je ta půdička fajn (kór u takhle male stavby)... Ja mam na chajdě nahoře místo na výšku asi 120 cm a dá se tam v klidu přespat... Ale pěkný a určitě dej další fotky...
    TSOH
    TSOH --- ---
    CUKI: K těm přesahum střech - zcela chápu a přiznám se, že moc nerozumim stavbám bez těchto přesahů... Po 2 až 3 letech, kdy pak jedu kolem těchto staveb, to podle toho většinou vypada...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam