• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BINARY_PARANOICDětská a naivní výtvarná tvorba

    ‘Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.’ (Pablo Picasso)

    Galerie výtvarných děl od tvůrců netoliko poskvrněných konvencemi „vysokého“ umění sloužící jako bezedná studnice inspirace a fascinace. Vedle dětské tvorby sem přirozeně patří i tzv. umělci čistého srdce (Alena Zemánková, Josef Heja, Josef Chwala apod.), hraničně též i tvorba lidoopů. Teoretická reflexe tématu je více než vítána.

    Byť zde pochopitelně nejsou zakázány ani výtvory vaše vlastní či vašich dětí, mějme prosím na paměti, že toto není a nemá být galerií veškeré amatérské tvorby ani místem sentimentálního rodičovského dojetí nad talentem vašich potomků.

    rozbalit záhlaví
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---


    Leoš Wertheimer (*1956): Opus 567: Pohled do terminálu pařížského nádraží La Gare du Nord v létě roku 1996 s rychlovlaky typi Atlantique TGV a Duplex TGV, 1996 (?)

    „Vyučený automechanikem, vystudoval automobilovou průmyslovku. Pracoval u Českých drah, nejdéle jako hasič. Je svobodný a žije s rodiči v Přerově. Vzhledem k onemocnění je již mnoho let v invalidním důchodu. Od svých pěti roků se intenzívně zajímá o historii a konstrukci lokomotiv. V roce 1997 začal na popud terapeutky kreslit na pásy balicího papíru různé lokomotivy. Pozoruhodné kresby zdůrazňují sice zejména technickou stránku stroje, nepostrádají však výtvarnou originalitu a zřejmý emoční náboj. Dosud jich vytvořil více než 560. Jsou převážně černobílé, ale autor občas používá pastelky pro dosažení tlumených barevných akcentů. Bývají provedeny zpravidla v měřítku a provází je obligátní tabulka s podrobnými technologickými údaji o příslušném typu lokomotivy a zajímavý časový údaj o délce vzniku kresby. Některá díla jsou poměrně rozměrná a prokazují autorův hluboký zájem a podrobnou znalost železniční problematiky, což ovšem nebrání vnímat hravý, poeticko-erotický podtext významu výtvarných výpovědí. Své práce vystavoval v Olomouci (Muzeum umění, 2001), v Pezinku (Slovenská národní galerie, 2003), v Paříži (sbírka ABCD, 2004) New Yorku (2005, 2006), Bratislavě (2007) a Münsteru (2008).” (Pavel Konečný)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---


    Františka Kudelová (1912–1997): Bez názvu, 1987

    „Pocházela z chudé rolnické rodiny, v níž vyrůstala spolu s deseti sourozenci. Po ukončení obecné školy pomáhala až do roku 1932 otci v hospodářství. Především citová deziluze rozhodla o jejím odchodu do kláštera v Brně, kde se stala řádovou sestrou. V roce 1942 je poprvé hospitalizována na psychiatrické klinice v Brně, odkud přechází v následujícím roce do psychiatrické léčebny v Kroměříži. Básně psala již od školních let. Malovat však začala až jako pacientka plicního oddělení nemocnice v Kroměříži v roce 1951. Tvůrčí činnosti se věnovala každodenně a vytvořila do podzimu roku 1995, kdy ztratila zrak, tisíce podivuhodných kreseb, obrazů i malovaných objektů. V léčebně měla dokonce po několik let svou stálou výstavní síň. V jejích zářivých nepředmětných krajinách, malovaných sugestivním rukopisem, se objevují jako konstantní symboly slunce, měsíc, strom, zvířata a ptáci. Obsedantní směřování k absolutnu vzpomínek má u ní kosmický rozměr. Začátkem 80. let 20. století její tvorba překročila hranice léčebny a byla představena na celé řadě samostatných i společných výstav (Kroměříž 1983, Olomouc 1983, Hodonín 1990, Psychopatologie der Kunst: Brücken zur Realität - Švýcarsko 1991, Olomouc 1996). Její dílo vlastní Psychiatrická léčebna v Kroměříži.” (AN PK)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---


    Josef Chwala (1906–1985): Bez názvu (Moje podkaní mlovenim hádem, asi r 1959)

    „Narodil se v nemajetné rodině (osm sourozenců). Vychodil jen 4 třídy obecné německé školy, pak musel opatrovat nejmladší sestru. Ničím se nevyučil a na studia jej rodiče nechtěli pustit, takže vykonával různé pomocné práce. Po vojenské službě v Písku byl zaměstnán v továrně na knoflíky. Roku 1931 odjíždí přes Brusel do světa s cirkusem Sarassani. Později též pracoval v zahradnictví a živil se jako lesní dělník. Soustavné tvorbě se věnoval až od roku 1965 (první dřevěný reliéf vytvořil ovšem již v roce 1936). Lze v ní vysledovat úzkou vazbu na barokní lidovou plastiku (betlémy, světci, madony), silné zaujetí pro historii rodného města. Podstatná část výtvarné práce však vyvěrá z vlastní bohaté obrazotvornosti samorostlého samotářského tvůrce, nalézajícího v tvorbě opravdový smysl těžkého života. Originální, jemně kolorované rámované reliéfy, pojednané svébytným robustním řezbářským rukopisem zaujaly už návštěvníky Světové výstavy EXPO 67 v Montrealu. Jeho práce vlastní Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích, Národopisné oddělení Národního muzea v Praze, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích a Muzeum v Prachaticích.“ (Pavel Konečný)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---


    Onřej Stáreke (9): Bez názvu (Poztižení Mr. Beanů v Apokalipse), 2016
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    NEBULA
    NEBULA --- ---
    Dcerka tvoří zajímavý naivní kompozice, patří to sem? :)

    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    informuju, ze na detskou tvorbu tu existuje jeste toto auditko :-) ja bych to tu naopak klidne uvitala prave jako galerii detske tvorby, teoreticka reflexe muze prolnout i do druheho auditka ;-)
    [ Výtvarná výchova - dětská tvorba, příprava v zš, zuš, sš i vš výtvarného zaměření ]
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam