• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KAJJAKUX - User experience design
    Ceník případových studií největších UX agentur


    cenik nejvetsich UX konzultacnich agentur

    Zajimave UX weby:
    Baymard.com
    Nielsen group
    GoodUI

    rozbalit záhlaví
    QUICK
    QUICK --- ---
    LUCIEN: Důležité, aby chování dávalo smysl... Začal bych pročtením material designu manuálu pro FAB a bottom navigation, co jsem linkoval.

    Z mého pohledu by FAB měl obsahovat nějakou důležitou akci - vytvoření, sdílení, start nějakého procesu... Můžeš pod ním skrýt i podpoložky, ale mělo by to dávat smysl (souvisí s hlavní akcí). Například FAB pro sdílení - vybereš typ sociální sítě, kam sdílíš. Vytočení čísla - vybíráš kontakt z několika posledních kontaktů atp.

    Varianta 1 / 2 - ano, je to možné. Viz https://m2.material.io/components/buttons-floating-action-button#types-of-transitions včetně Do / Don't

    Varianta 3 - To nebude dobrý nápad. Imho by měla být jedno tlačítko pro hlavní akce.
    HAVANA
    HAVANA --- ---
    LUCIEN: porad se mi nezda to vyuziti toho FABu. Z principu by mel bejt pristup k nejdulezitejsim vecem v appce co nejrychlejsi. Takze by byli vytazeny do tech 4 mist (sedy ctverce). A pod fabkou by byli schovany doplnkovy funkce, resp, veci ktery nepouzivas tak casto. a pak je proste divny, ze rozcestnik na "vedlejsi" funkce dostal prominentni misto presne veprostred (a jeste barevbe a designove odlisenej)

    nicemene (chapu proc ofc), bez hlubsiho kontextu o co jde, co tam chces a nechces zobrazovat, kdo to bude pouzivat atd, se radi dost tezko :)
    LUCIEN
    LUCIEN --- ---
    QUICK: ono já se ptal vlastně na kombinaci obojího - FAB na středu tab baru. Zkusím být konkrétnější...

    1. Varianta 1 - je možné mít na tap růžového CTA další menší CTA (zelené)? Pokud ano jsou zde nějaká pravidla (např. vždy zobrazit i label, max. počet položek, ...)?
    2. Varianta 2 - je možná varianta se zobrazením sofistikovanějšího sheetu po kliku na růžový CTA, obsahujícího nějaké další elementy kromě akčních CTA (např. zobrazení tel. čísla)? Jsou zde nějaká pravidla?
    3. Varianta 1 a 2 - která varianta je lepší a proč?
    4. Varianta 3 - pokud není růžový CTA FAB, může být v app ještě skutečný FAB (oranžový)?
    5. Varianta 1 a 4 - která varianta je lepší a proč?
    6. Jaká pravidla platí obecně pro FAB (růžový, zelený a žlutý) - musí na to být navázána jen jedna akce napříč app (create todo, compose mail, take picture, ...), nebo lze akci měnit podle toho kde v navigaci jsem? Nebo se to mění podle umístění FABu: střed navigace = 1 akce napříč app, kraj obrazovky = různé akce podle navigace?

    Ono je to dost široké téma a než jasné odpovědi vlastně asi hledám názory a inspirace, ať mám nad čím přemýšlet :)

    QUICK
    QUICK --- ---
    HAVANA: Aha, píšete FAB, tak jsem mysle, že řešíme to tlačítko akcí. Na spodní navigaci je taky manuál, v kterým se píše: "Don’t use more than five destinations. For those cases, try tabs or a navigation drawer." https://m2.material.io/components/bottom-navigation#usage
    HAVANA
    HAVANA --- ---
    QUICK: to je fajn, ale podle toho co lucien psal, tak tam chce mit pod tou FABkou dalsi akce...a dava smysl na tom baru mit ty nejvc vyuzivany, a pak pod FABku das teda to co neni tak dulezity, coz mi prijde jako mindfuck trosku )
    QUICK
    QUICK --- ---
    LUCIEN: Material design to popisuje v sekci FAB - Speed dial https://m2.material.io/components/buttons-floating-action-button#types-of-transitions.

    Přímo je i zmíněné v příkladech: Don't A speed dial should include no more than six options.
    HAVANA
    HAVANA --- ---
    LUCIEN: mel bych tendenci ti rict, at je s FAB posles do hajzlu, pokud tam neni JEDNA velka hlavni funkce (jako v bankappce zaplatit apod..)

    dokazu si predstavit ten dolni bar

    Home, kalendar, studijni vysledky trojteckovy menu / hamburger, kterej ti vyjede dalsi moznosti (vcetne tech settingu)

    samozrejme serazeny dle dulezitosti
    HAVANA
    HAVANA --- ---
    LUCIEN: tady by si k tomu neco mozna moh najit, ale asi si cetl, vyskocilo mi to na googlu mezi prvnima odkazama

    https://aravind-chowdary.github.io/img/projects/honors-thesis/User-Experience-of-the-Floating-Action-Button.pdf
    TOOMIX
    TOOMIX --- ---
    HAVANA: ja taky ne, to radsi hamburger menu
    HAVANA
    HAVANA --- ---
    TOOMIX: davat vic akci na jedno tlacitko, a vyvolavat je pres dlouhej stisk apod...no, nejsem toho uplne fanousek
    TOOMIX
    TOOMIX --- ---
    LUCIEN: když kouknu, jak to má třeba appka od Air Bank, tak ty to maj jako tlačítko Zaplatit. Po kliku to přesměruje na zadání normalní platby. Dlouhým podržením vyjede velký obdélníkový popup a v něm 6 možností (tlačítek) - Tuzemská platba (stejné jako kdybych kliknul), SEPA platba, QR platba, Vyfotit dokument, Platba ze šablony. Nahoře jsou ještě poslední 3 účty, kam jsem posílal peníze, po stisku něco jako platba ze šablony.

    Přijde mi to fajn, ale tohle je za mě tak maximum, co tam má být, jinak by to byla hrozná bramboračka.
    LUCIEN
    LUCIEN --- ---
    LUCIEN: Ve specce k Material designu se píše: The FAB represents the most important action on a screen. It puts key actions within reach.

    Takže narvat tam víc jak 4 funkce mi nedává moc smysl.
    LUCIEN
    LUCIEN --- ---
    Potřeboval bych si srovnat myšlenky ohledně FAB na středu tab baru. Dodavatel nám ho bude tlačit a to tak, že pod ním bude paleta funkcí (aktuálně 8), ale asi i víc, které uživatel může udělat nebo screenů, které může navštívit. Z mého pohledu to je nevhodné, protože:

    • uživatel nejdřív neví jaké funkce pod ním jsou a často z ostatních appek očekává pouze jednu funkci (např. vytvoření todo, vyfocení fotky, ...)
    • nutí to uživatele si do budoucna pamatovat co vše se pod tím nachází za akce pokud něco chce udělat, hledání takové akce je pak složité a vyvolává to pocit frustrace, namísto struktury app kde jsou akce rozdělené podle hlavních screenů

    Nicméně bych potřeboval nasměrovat na nějaké články popisující kdy je to vhodné a kdy nikoli, prosím. V mém případě se bavíme o apce obsahující poměrně dost funkcí - přirovnal bych to k apce pro studenty vysokých škol: kalendář studia, výsledky včetně historie, studijní materiály, chat se studijním, ...

    Obrázek je pouze ilustrativní, ale layoutem i počtem ikon v tab baru to přesně odpovídá. Jde o nativní app jak pro Android tak i iOS s tím, že vzhled by měl být na obou podobný.

    https://media.geeksforgeeks.org/wp-content/uploads/20201029125034/HowtoAddaFloatingActionButtontoBottomNavigationBarinAndroid.png
    VLASTA
    VLASTA --- ---
    S dovolením vložím upozornění na akci na listopadové školení na UX - dopoledne bude částečně o teorii, odpoledne o praktická cvičení a realizaci zadání v rámci dohodnutých skupin. Třeba se to může někomu hodit.

    UX Akademie
    https://www.cleverlance.com/cz/kariera/Stranky/Skoleni/UX-Akademie.aspx
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    HAVANA: tak musím asi nejdříve sehnat toho šéfa :)
    HAVANA
    HAVANA --- ---
    MEJLA77: Tak dlouho brblej že se něco na hovno ovládá, až to šéfa přestane bavit poslouchat a řekne ti ať to teda navrhnes když si tak chytrej...a bum, ses v tom ;)
    KAJJAK
    KAJJAK --- ---
    KULHY: za mne fajn napad, dam ti hlas
    KULHY
    KULHY --- ---
    Ahoj,

    (sorry za spam)
    chtel bych zalozit diskuzi venovanou UI designu. Oreintovanou vic na aplikace, hodne na Figmu, design systemy a interakce. Pokud vam to dava smysl tak muzete zahlasovat. Diky

    [KULHY @ nyx :: zadosti o zalozeni klubu - vsechny pohromade]
    PETRPEDROS
    PETRPEDROS --- ---
    KULHY: Pokud bude na prvním kroku jen jméno a na druhém heslo a na třetím email vs vše v jednom mužeš zkusit v AB testu. Je to individuální. Protože nejvíc odliv uživatelů je když musí zadat email. Záleží jestli to děláš pro stránky kde chceš prodávat zboží nebo jen získat lidi do databáze či nějaké forum. Kroky jsou určitě lepší pro mobilní zařízení, ale i to není pravidlem.
    KULHY
    KULHY --- ---
    Z me krajni UX profesni zkusenosti — ptat se na spravny otazky.

    Tak neco:
    98 Questions UX Designers Must Ask | by Spire Digital | UX Planet
    https://uxplanet.org/98-questions-ux-designers-must-ask-9b6984c6bd67
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam