MATEEJ: Cituji z knihy
Praktický průvodce GDPR:
1.2.2 Kdy lze obchodní sdělení zasílat?
V úvahu přichází prakticky dvě možnosti, na základě kterých lze šířit obchodní sdělení. První je tzv.
zákaznická výjimka a druhou je
souhlas uživatele.
V rámci zákaznické výjimky, upravené v paragrafu 7 odst. 3 zákona o některých službách informační společnosti, lze elektronickou cestou šířit obchodní sdělení týkající se
vlastních obdobných výrobků nebo služeb na e-mailové (a jiné elektronické kontakty) zákazníků
získané v souvislosti s prodejem výrobku nebo služby. Zákaznická výjimka je tak omezena pouze na obchodní sdělení, jehož obsahem jsou vlastní obdobné výrobky či služby.
V rámci zákaznické výjimky nelze posílat obchodní sdělení třetích osob či v jejich prospěch.
V následujícím odstavci se řeší, že zákazník nicméně musí mít jasnou a snadnou možnost takové zasílání odmítnout, konkrétně je jmenován opt-out princip.
V dalším odstavci se říká, že dotaz na dostupnost nebo parametry zboží nestačí k vytvoření zákaznického vztahu, stejně jako téměř, ale ne úplně dokončená objednávka. Takového zákazníka nesmí e-shop oslovit ani ve stylu "nedokončil jste objednávku v našem e-shopu, tady máte slevový kupon, třeba vám pomůže se rozhodnout, jestli to zboží opravdu chcete" (pokud jeho kontakt nemáš z nějakého předchozího nákupu).
V dalším odstavci se řeší, že kdyby chtěl provozovatel posílat stejná obchodní sdělení lidem, kteří s ním nejsou v zákaznickém vztahu, může k tomu získat souhlas přes webový formulář (viz bod 4) zde
[ MATEEJ @ GDPR - mýty, rady, konzultace ]
Stejně tak si může provozovatel obstarat souhlas při nákupu zákazníka, pokud mu z nějakého důvodu ona zákaznická výjimka nestačí (protože by s ním chtěl dělat ankety nebo jiné složitější věci), může to tak udělat, ale musí tam být příslušný checkbox a musí to splňovat podmínky dobrovolnosti, informovanosti, nepodmíněnosti atd.
A o pár stran dřív se řeší, po jakou dobu trvá zákaznický vztah pro účely této výjimky. Ten jednoznačně vzniká realizovaným nákupem, respektive odesláním objednávky, ale na to, kdy končí, bychom jednotnou odpověď hledali obtížně, a z tohoto důvodu není pro trvání zákaznického vztahu stanoven limit, ale místo toho je vhodné vycházet z opt-out principu - zákazník musí mít možnost kdykoli a jednoduše vyslovit námitku proti zpracování pro účely přímého marketingu, prostě zrušit odběr newsletterů. (A je to skutečně formulováno takto, ne že má mít možnost kdykoli "odvolat svůj souhlas", protože k rozesílání na základě zákaznického vztahu a zákaznické výjimky není žádný souhlas zapotřebí.)