XCHAOS: vas program jsem opakovane linkoval i ve svych odpovedich - naposledy v tom, na ktery reagujes.
Koncepce VRT jasna je - vsak jste o ni i s autory debatovali - ale VRT resi jen prepravy na vetsi vzdalenosti, ale uz ne u celou radu vnitrostatnich relaci - jednoduse proto, ze nemuzes stavet na kazdem rohu. Takze logicky i sit VRT musi byt doplnena siti zajistujici mistni obsluznost, nebo treba i prepravu (pomalejsich) nakladu na vetsi vzdalenosti - ktere by poslane na "rychlou" trat brzdily ostatni dopravu... tzn. VRT je komplementem dnesni site, nikoliv substitutem. Takze ano, trasa na Drazdany logicky s obsluhou letiste vubec nepocita... v navrzich se dokonce debatuje i o tom, zda vubec zajizdet do centra Brna, protoze to samozrejme bude znamenat zpomaleni na delsich trasach... nicmene ani v obecne rovine z programu nedokazu vycist, zda se Pirati hlasi k vizim CEDOPu... nebo maji jinou vizi ;-)
A jak si Pirati predstavuji pojeti stavajici zeleznicni dopravy z programu uz tak jasne take neni. Trat Praha-Kladno je jeden z mnoha konkretnich stripku, ale podobne jsou na jiz zminene berounske vetvi - ale problemovych mist je spousta (v podstate vse svetle zelene, cerne a zlute je v podstate technicky nezabezpecene a zavisle jen na lidskem faktoru). Tedy rec neni o vystavbe novych trati - ale udrzbe a modernizaci tech stavajicich. Presmerovanim casti (v programu Piratu opet neni receno, jak velke) na VRT logicky zpomali obnovu stavajicich trati.
Nove tunely budou velmi draha sranda - je to sice hezke, ale v kontextu toho, ze u silnicnich staveb Piratum tunely vadi mj. kvuli vyssim nakladum je podpora podhrabani Prahy kvuli vlakum ponekud zarazejici - tam uz velke naklady nevadi? :-) Pritom jde o jedine - uvolnit lukrativni pozemky v centru na povrchu, ktere dnes trate blokuji. Co je na povrchovem reseni zeleznic (a metra) Pirati vysvetlit nedokazou - tzn. proc neco, co napr. ve Vidni i u novostaveb neni problem v Praze tak vadi. A ackoliv Pirati radi napadaji neefektivni vydaje, tady efektivitu viditelne asi neresi.
Bez planovani u pozemnich liniovych staveb se neobejdes - to fakt neni jako vlezt na strechu a nekam nastrelit radio - musi s tim pocitat uzemni plan, musis mit pozemky. Ignorovanim starsich investic do drivejsich staveb take v dusledku mrhas prostredky drive tam vlozenymi - a spousta cest u nas byla budovana s vizi budouciho rozsireni ci napojeni navazujici komunikace. Jestli je neco drahy luxus, tak kazdy par let ty plany menit - ona i ta priprava ruznych studii a pruzkumu pred tim, nez se skutecne kopne do zeme stoji dost penez - a pokud se plany kazdou soustavne meni, tak to je vyhazovani penez oknem.
A smyslem liniovych staveb neni pouze obsluha velkych aglomeraci. Takze i podle tebe nesmyslna smycka kolem Oseka svuj smysl ma - zajistuje obsluhu aglomerace o ~2500 lidech. A jeji prime napojeni na hlavni, ale i blizke krajske mesto, aniz by bylo nutne resit dalsi vozidla a personal. Ano, verejna doprava je vzdy o nejakych kompromisech - ostatne jsme to disktuovali uz ve vztahu k linkovemu vedeni autobusu. Nebo tomu mam rozumet tak, ze Pirati vidi zeleznici jako zpusob, jak propojit jen Prahu s krajskymi mesty a ostatni je uz nezajima? ;-)
XCHAOS: paradoxne sem nejvic offtopicu vkladas ty. Ja diskutuji programovy bod Piratu a kladu otazky, na ktere ty odpovedet viditelne neumis.... nechapu, co je offtopic na debate o tematu, o kterem sami Pirati poradaji predvolebni debaty. Asi bys to mel nalezite vysvetlit....