XCHAOS: tak mi dojed na jeden prestup treba z Radotina do Letnan... na to se pujdu podivat :) Ano, jsou destinace, kde to je proste realita - i po Praze, o primestskem cestovani (ktere je ale nedilnou soucasti aglomerace) radsi nemluve. To je proste videt, ze bydlis na Brevnove, mas tramvaj pod prdeli a neznas realie kdekoliv dal od centra - a to i co se uzemi Prahy tyce. Na 3-4 prestupy to mam i k obvodacce svyho decka... a ctyri garantovane, pokud budu chtit tim metrem.
Kupodivu i ty auta se daj zakopat pod zem. A to jak ty jedouci, tak i ty parkujici. Tvaris se, jak jsi zcestovaly - ale tehlech detailu si nejak nevsimas. Jiste, k vnitrnimu tunelu neprekvapive patri take i nejake navazane radialy... ktere holt nejsou. Ale to je odpovednost politiku, ze to nejsou schopni dotahnout.... to vis, ono volby jsou kazdou chvili, nikdo nechce nikoho nasrat, tak se radsi nedela nic krome hledani vymluv, proc to jakoze nejde :-) V tomhle smeru je Hrib stejnej jako kdokoliv pred nim.
Delku (a kapacitu) vlaku rozhodne zvetsit jde. Hromada spoju jsou jezdi solo esusy - namisto dvouvozovych jednotek, protoze proste nejsou. Jasne, to aby byly stoji nejake prachy. Realita zrovna u zeleznice je takova, ze sice brecime nad vycerpanou kapacitou drahy, ale soucasne po ni honime spoustu kratkych souprav, ktere krom jineho ani nevyuziji plnou delku peronu. Obcas se teda zadari a vyjede i souprava ze svou spojenych esusu. Ale rozhodne to porad neni souprava, co by narazela na limity - perony jsou vyrazne delsi... a kdyz uz tu vytahujes Pariz, tak i tam spousta tech "RER" je na povrchu taky. A ve finale i to metro jezdi castecne i po povrchu...
Resit dopravu "az se vsecko okolo dostavi" je prave ta blbost (
a u Zizkova tuplem, tam ty zastavby i tak je uz dost), co tu delame posledni desitky let. Kdyz se podivas na stare plany, tak se driv stavely tramvaje defacto do poli, najdes fotky treba z Vrsovic, kde neni nic, jen ta tramvaj... tohle nasi pradedove umeli. Ted nejakej hipster z Excelem na IPRu prohlasi, ze tramvaj nekam "nema smysl". No, pak se tam neco postavi... lidi zjisti, ze doprava stoji za pendrek, hadej co se stane... no ano, neschopnost magistratniho vedeni si vyresi tim, ze si holt koupi to auto.
A jinak je to prave mj. problem te organizace dopravy stylem "vse do hvezdy pres centrum", ze to Ccko je ve finale pretizeny. Proc musim jet z Vokovic do Stodulek pres Vaclavak? Vzdyt to nedava smysl stejne jako jezdit kolem Muzea z Chodova do Radlic. Opet, podivej se na tu Pariz, kdyz ji porad potrebujes vytahovat... tam kraviny stylem, ze by muselo vse project kolem (placnu) Place de la Concorde nedelaj. No proste tam nedelaj kraviny typu Praha, ze by se snazili udelat nejaky "stredobod vesmiru", do kteryho vsecko natahnou...
Optimalizaci dopravy jsme tu uz take nakousli... pokud mas na kazde krizovatce hloupy semafor, co se "bodove" rozhoduje, co zrovna odkud kam pusti, tak nezoptimalizujes vubec nic - jen kvuli tomu, ze proste nejses schopnej se na dopravu divat v sirsich souvislostech a rozhodujes se ciste jen na zaklade vstupu v blizkosti te konkretni krizovatky. V tomhle je aspon ta draha dal - tam jsou schopni ridit jizdu vlaku z jednoho mista a podle toho, co se deje po trati, byt je to stale jeste spis rucni prace (
ale realne to zautomatizovat uz tak tezke nebude). Ta zeleznice ma o mile naskok oproti rizeni povrchove dopravy po Praze, kde to mozna zvladne (nekdy) pustit sanitku... ale to je tak vse. Ani ten autobus ci tramvaj ti neprojede plynule a cely slavny "preference" delaj to, ze na mnoha mistech jen jedna blokuje druhou - pricemz ta krizovatka "s preferenci" casto nevi, ze pobliz treba ten autobus blokuje. Treba u Skalky je blizici se 125 s oblibou blokovana 177 jen proto, ze krizovatka o te 125 jen nevi a ta 125 trci v kolone s autama, protoze nejaky chytrak vymyslel, ze auta prece pockaj... :D