• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    PAD: promin, ale ne :) bylozravce muzes v ekosystemu pouzivat k jeho regeneraci pouze pokud chapes [jako clovek, ktery dela ta ekosystemova rozhodnuti], co se deje a co tim delas. ti lidi nepouzivali bylozravce k tomu, aby budovali pudu, protoze nemeli odpovidajici znalostni a socialne-organizacni vybaveni.
    PAD
    PAD --- ---
    TADEAS: ja to zjednodusuju - chapu, ze je tam asi miliarda procesu, o kterych ani nevim, ale vemkoncem jde o to, jestli tak lide dobytek chovaji, nebo ne. Nepotrebujes znas, co vsechno se deje v troube, kdyz peces babovku, aby jsi ji mohl upect. Staci se drzet osvedceneho receptu. V tech Beskydech to podle jejiho vypraveni fungovalo tak, ze kazda ne uplne chuda rodina mela jednu dve kravky a ty se pasly na louce. Pak je komunisti nahnali do kravina a od nej dal zmizeli z potoku pstruzi i raci. Po prevratu se vratili - nekde i kravky zpet k chalupam, raci a pstruzi do potoka. Dnes bychom rekli, ze se ta krajina zregenerovala. Ja tim chtel rict, ze je to proste jen navrat k normalu, ktery tu kdysi +- byl. Nerikam, ze to byl nejaky soulad s prirodou ( - co jim vlastne je?), ale jen to, ze kdybychom takto zili dnes, tak mame vyreseno mnoho problemu +- bez prace. Chovat zvirata v koncentracich kvuli precpavani se masem neni soucasti nasi kultury nejak dlouho - spis je to takovy vystrelek a ocekavam, ze se od nej zase odklonime - anebo budeme donuceni se od nej odvratit ... Objevujeme Ameriku:)
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    PAD: 'to, ze krava zere travu a pak ji posere a tim pohnoji bylo znamo lidem odnepameti' - musis se tim zabyvat hloubeji, tohle neni vyznamny aspekt toho procesu.
    PAD
    PAD --- ---
    LA_PIOVRA: Hodne nad tim taky premyslim, zdroje nemam, ale dosel jsem k tomuto: ucit deti obejit se pokud mozno bez penez, ale zato umet byt dobrym clovekem (tj. takovym, ktery umi zit v prirode i spolecnosti bez toho, aniz by zbytecne poskozoval nebo ublizoval). Ten faktor penez je zasadni - je to meritko ne-sobestacnosti. Predpokladam, ze v pripade nejakych otresu bude treba umet se spolehnout pokud mozno sam na sebe a tam, kde to nejde, byt schopny existovat v nejake mensi societe, tj. mit co nabidnout (remeslo, umet jednat s lidmi, umet se branit, umet jazyky, atp).

    Ja drive uvazoval o sobestacnosti dost naivne, ze se to da nejak koupit. Vymyslel jsem, jak postavit dum, aby mel elektrinu i pri blackoutu, jak si ulozit nejaky "poklad" na horsi casy, atp. To vse ale potrebuje penize a technologie, ktere cloveku nebudou dostupne v pripade nejake krize. Technologie se navic kazi - cim slozitejsi, tim vetsi pravdepodobnost, ze se pokazi. Proto si v hlave jedu obcas myslenkovy experiment - a vedu k tomu i deti: Co budu delat, kdyz nebudu mit penize? Kde vezmu vodu, jidlo, jak se zahreju, ...? Jak se zorientuju v prirode bez mobilu? To meritko penez imho hezky odkryva jednak nasi zavislost a jednak je to dobre proxy meritko k CO2, takze vlastne mala potreba penez koreluje i s malou uhlikovou stopou.

    TADEAS: moje babicka zila velkou cast zivota v beskydech, kde nebyla do 70. let ani elektrina. nebyl to pravek, ale k prumyslove infrastrukture to melo fakt daleko a zhlediska CO2 ta stopa byla zanedbatelna oproti dnesku. a to, ze krava zere travu a pak ji posere a tim pohnoji bylo znamo lidem odnepameti:)
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    PAD: vsichni predci v zivy pameti lidi tady pravdepodobne zili uz hluboko v prumyslovych infrastrukturach. co se tyce bylozravcu, jejich vyuziti jako nastroje pro regeneraci ekosystemu je znamo cca 60 let, takze k navratu do minulosti bych to neprirovnaval. k cemu poukazuje minulost jsou imho primarne urcite proporce, kde ekosystem a jeho kapacita vystupuje jako limit vice nez dnes.
    PAD
    PAD --- ---
    TADEAS: super, takze treba jednou dojdeme k zpusobu zivota, jaky mela jeste moje babicka - maso nejvys jednou tydne, ale pochazejiciho z chovu, za ktery se nemusime stydet. a zadny nesmyslny import, zadne zbytky - ani v produkci, ani pri konzumaci.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    ‘It’s not the cow, it’s the how’: why a long-time vegetarian became beef’s biggest champion | Food | The Guardian
    https://www.theguardian.com/food/2021/aug/30/its-not-the-cow-its-the-how-why-a-long-time-vegetarian-became-beefs-biggest-champion

    The most important thing I learned was that in the two years I’d been working on agricultural issues as an environmental lawyer, I just scratched the surface in terms of understanding the real daily issues of agriculture.”

    Many environmentally aware people believe that if they are still eating beef they probably shouldn’t be. Fuelled by the popular Netflix film, Cowspiracy: The Sustainability Secret, there has been a backlash against the meat. Rainforests are razed for cattle grazing, and the industrial farming of cows causes soil erosion and water and air pollution. Meanwhile, people who gorge on burgers, butter and ice-cream seem beset by chronic diet-related diseases and ballooning obesity rates. Worst of all, livestock farming is driving the climate crisis, causing around 14% of annual greenhouse gas emissions.

    Hahn Niman’s time rebutting the claims made in Cowspiracy includes debating with one of the film’s directors in San Francisco. “It was really shocking because I’ve never sat next to someone who knew less about agriculture in my life,” she says. “Yet here is someone telling everyone how we need to eat and what we need to farm. I feel like I need to bring facts and reason in and say, ‘OK, you’ve heard this inflammatory statement. Where’s the truth? How do we get to solutions? We want to eat healthily and ethically – what choices should we make?’”
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    SATAI: docasne prehlusena recentni baji o civilizaci ve fazi nekonecneho rozvoje
    SATAI
    SATAI --- ---
    LINKOS: nějaký spin-off blízkovýchodních bájí a pověstí
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    LINKOS: tak muzu ti vysvetlit svoje motivace, proc mi to prijde relevantni, pokud k tomu pristoupis s podobnou mirou poctivosti a usetris mistni komunikaci ruznych zkratek.

    jiste jsi vyrostli v lrestanske nebo postkrestanske kukture, jejiho dedictvi se tezko zbavis jinak, nez ze to prijmes a nekam budes transformovat, ten smer ma neco, co v nas hluboce je, individualne a kukturne a ma nejake zpusoby, jak to oslovit. v situaci planetarity, kdy se nase (post-krestanska) subkultura ma nekam vyvinout, je pochopitelne brat ruzne nase zdroje a vyuzivat je v tomhle smeru. jakkoliv se to muze zdat divny mrbo neduveryhodny, urcite se to deje a dit bude a je to nejakym zpusobem uzitecny, byt ve svym provedeni vzdy omezeny pochopenim a planetarnim vedomim / planetarni teorii tech, kdo to delaji.

    modlitba sama nenalzei zadnemu kulturnimu smeru, z meho pohledu cili na jadro bytosti a lidskeho spolecenstvi, je to individualni a komunitni praktika, ktera ma slouzit k obnovovani zakladnich dimenzi bytosti a konceptu urcujicich pro dane spolecenstvi. to ze v nasi soucasnosti tohle uzivame velmi nevedome a ze to napr. pusobi jako fantasy, je pro me spis smutny. z hlediska hluboky adaptace na nejakou variantu ty nadchazejici planetarni situace je podle me modlitba v patricnym ramci pro komunity lidi zasadni praktikou a je dulezity ji navazovat na patricny kulturni obsahy, kde je imho nas ukol, abychom odvedli jeste velkou integracni praci.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    TADEAS: co to je za fantasy?
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    z modlitebniho soudku


    Stromy

    Otče stvoření, Bože a Otče našeho Pána Ježíše Krista.
    Stvořil jsi podivuhodný svět a řekl jsi, že je dobrý.

    Svět byl beztvarý a pustý a ty jsi promluvil a vdechl mu život.
    Třetího dne jsi stvořil stromy a řekl jsi, že jsou dobré.
    I my říkáme, že jsou dobré,
    neboť naše životy jsou nevysvětlitelně svázány s jejich životy.

    Za opadavé a stále zelené vzdáváme díky,
    za oslnivou škálu vzorů, které udržují život.
    O jabloních a jasanech, o ořešácích a osikách,
    o borovicích a břízách, o cypřiších a cedrech
    říkáme, že jsou dobré.

    Pane, náš Pane, jak vznešené je tvé jméno po celé zemi.
    Sekvojovec obrovský, blahočet čilský, agonidka australská
    chválí tvé jméno kořeny, kmenem, větvemi a listím.

    Pane, náš Pane, jak vznešené je tvé jméno po celé zemi.
    Šácholan viržinský, kokosovník ořechoplodý, dřín květnatý
    chválí tvé jméno kořeny, kmenem, větvemi a listím.

    V této době klimatického rozvratu jsou stromy naši spojenci, plíce Země,
    jsou obydlím naděje.

    Les je náš přítel, háje naši pomocníci, džungle se zasazují o spravedlnost.

    Otče stvoření, Bože soucitu,
    odstěhovali jsme se na východ od ráje,
    jsme vyhnanci, jimž se stýská po domově,
    stvoření sténá, strom života už není.

    Otevřeli jsme dveře hříchu ekologického násilí a on nás udolal.
    Lakotou vykořisťování,
    kácením a pálením,
    nadměrnou spotřebou
    rozpoutal neomezený kapitalismus peklo proti lesům, hájům a džunglím.

    Otče stvoření, Bože soucitu,
    zhřešili jsme a konali jsme to, co je zlé v tvých očích,
    zatímco neomezený kapitalismus, živený konzumerismem a honbou za ziskem,
    drancuje a plení, rabuje a przní
    lesy, háje a džungle.

    Co jsme to učinili? Smiluj se nad námi.
    Co jsme to učinili? Smiluj se nad námi.

    Otče stvoření, Bože soucitu,
    vzpomínáme na tvého Syna, který byl přitlučen na kůl,
    jehož krev byla vylita na dřevo kříže,
    aby nám krvavým snímkem připomínala impérium zla a násilí,
    lidskou krvelačnost a barbarství.
    Naším hříchem je tam připevněn.

    Otče stvoření, Bože soucitu,
    vzpomínáme na tvého Syna, který byl přitlučen na kůl,
    jehož krev byla vylita na dřevo kříže,
    aby nám připomínala sebedarující, sebeobětující lásku.
    V jeho slavném vzkříšení nám nabízíš naději
    a voláš nás k novému způsobu bytí,
    ke kněžskému úkolu obdělávat a chránit.

    Otče stvoření, Bože soucitu,
    neopustil jsi nás,
    ale působíš skrze nás, abys přivedl své království.
    Království spravedlnosti a pokoje,
    království, v němž se nalézá strom k uzdravení všech národů.
    Prosíme za stromy,
    za lesy, háje a džungle.
    Znovu nás povolej, abychom obdělávali a chránili,
    střežili a ochraňovali,
    až do dne, kdy
    s radostí vyjdeme a budeme vedeni v pokoji,
    hory a pahorky budou před námi zvučně plesat
    a všechny stromy v poli budou tleskat.

    ---
    Jon Swales

    Žít Laudato si na Slovácku - Hlavní stránka | Facebook
    https://www.facebook.com/%C5%BD%C3%ADt-Laudato-si-na-Slov%C3%A1cku-100690068175979/
    THE_DARKNESS
    THE_DARKNESS --- ---
    Interrogating ‘effectiveness’ in climate change adaptation: 11 guiding principles for research and practice https://bit.ly/3mrGHl7 (Open Access)
    TUHO
    TUHO --- ---
    World-renowned rock climber Alex Honnold, famous for his free ascent of Yosemite's El Capitan's 3,000-foot sheer rock face in Free Solo, has found his next "mountainous" challenge: the climate crisis.
    The athlete, who is a life-long environmentalist, has partnered with financial technology innovator Ando to fight and reverse climate change through sustainable banking. And, he's inviting you, me and everyone who will listen to join him in investing in our collective future.

    Rock Climbing Legend Alex Honnold Wants You to Stop Funding the Climate Crisis - EcoWatch
    https://www.ecowatch.com/sustainable-banking-climate-crisis-ando-2654797372.html
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Madagaskar čelí „hororu jako z filmu“, lidé nemají co jíst - Seznam Zprávy
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/africky-ostrov-celi-hororu-jako-z-filmu-lide-nemaji-co-jist-173144

    Madagaskar zažívá jako první země na světě klimatickou změnou způsobený hladomor. Podle OSN jsou v jeho důsledku desítky tisíc lidí vystaveny „katastrofálnímu nedostatku“ jídla a potravinové nouzi.

    Katastrofické následky klimatických změn jsou patrné především v izolovaných zemědělských komunitách na jihu ostrova. „Je to bezprecedentní situace. Ti lidé neudělali nic, co by přispělo ke klimatickým změnám. Nespalují fosilní paliva. A přesto nesou tíhu klimatických změn,“ uvedla ředitelka komunikace Světového potravinového programu (WFP) Shelley Thakralová. „Tento hladomor je způsobený klimatickou změnou a ne žádnými konflikty,“ dodala.

    Podle OSN čelí nejvyššímu stupni hladomoru a potravinové nouzi 30 tisíc Madagaskařanů. Situace by se mohla dále zhoršit na podzim, kdy v zemi začíná tzv. „hubené období“ před sklizní.

    Období sucha jsou přitom pro africký ostrov běžná. Podle expertů je ale to aktuální jedno z nejhorších za posledních čtyřicet let. Výkonný ředitel WFP David Beasley označil již na konci července situaci v regionu za „hororový film“, který dožene „k slzám i ty nejostřílenější humanitární pracovníky“.

    ...

    Řešení vidí experti ve vytvoření systému na zadržování vody v době dešťů. „Myslíme si, že v krátkodobém hledisku toho můžeme udělat hodně. Můžeme vždy předpovědět, kdy bude pršet nad rámec normálu a zemědělci následně tuto informaci mohou využít a zvýšit tak svou úrodu,“ uvádí například Chris Funk z Univerzity v Santa Barbara v americké Kalifornii. „Z několika úhlů pohledu může být tohle (hladomor) silným argumentem pro lidi, aby změnili svůj přístup,“ zamýšlí se nad možným pozitivem madagaskarská vědkyně Rondro Barimalaová z Univerzity v Kapském městě.
    PER2
    PER2 --- ---
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    TADEAS:

    Kolik lidí musí zemřít, aby čeští politici začali řešit klimatickou krizi? – A2larm
    https://a2larm.cz/2021/08/kolik-lidi-musi-zemrit-aby-cesti-politici-zacali-resit-klimatickou-krizi/
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    PER2:

    Kolik lidí musí zemřít, aby čeští politici začali řešit klimatickou krizi? (Všichni tady umřeme #21)
    https://youtube.com/watch?v=TQ0jhzyx14o
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam