• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day


    "Given the sheer enormity of climate change, it’s okay to be depressed, to grieve. But please, don’t stay there too long. Join me in pure, unadulterated, righteous anger."


    "I don’t want your hope. I don’t want you to be hopeful. I want you to panic. I want you to feel the fear I feel every day. And then I want you to act. Once you start to act, the hope is everywhere."

    "Our best scientists tell us insistently that a calamity is unfolding, that the life-support systems of the Earth are being damaged in ways that threaten our survival. Yet in the face of these facts we carry on as usual."

    “We’ve got to stop burning fossil fuels. So many aspects of life depend on fossil fuels, except for music and love and education and happiness. These things, which hardly use fossil fuels, are what we must focus on.”

    A nejde o to, že na to nemáme dostatečné technologie, ty by na řešení použít šly, ale chybí nám vůle a představivost je využít. Zůstáváme při zemi, přemýšlíme až moc rezervovaně. Technologický pokrok to sám o sobě nevyřeší. Problém jsme my, ne technologické nástroje.

    Rostouci hladiny oceanu, zmena atmosferickeho proudeni, zmeny v distribuci srazek a sucha. Zmeny karbonoveho, fosforoveho a dusikoveho cyklu, okyselovani oceanu. Jake jsou bezpecnostni rizika a jake potencialni klady dramatickych zmen fungovani zemskeho systemu?
    Ale take jak funguji masove dezinformacni kampane ropneho prumyslu a boj o verejne mineni na prahu noveho klimatickeho rezimu post-holocenu.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SHEFIK:
    CHOSIE: je to složitější :-) V té kritice je jádro pravdy.

    Elektromobily jsou teoreticky škálovatelné (to třeba vodíková auta s palivovými články na bázi platiny jako katalyzátoru principiálně ne, pokud platinu nezačneme těžit na kovových asteroidech, nebo tak něco). V praxi ale je problém vyrobit dostatek elektromobilů dostatečně rychle a levně, aby to mělo potřebný dopad (ironicky: Norsko si to může dovolit díky penězům z těžby ropy :-). Jsme schopni vyrobit dostatečné množství elektrokol, ale i když je to stále populárnější forma mobility, tak stále nenahradí všechny use-cases aut za každého počasí, apod. A pokud by někdo (Čína) byl přeci jen schopen vyrobit dostatečné množství elektromobilů, tak to zase zruinuje ekonomiku zemí, které by je dovážely...

    Obnovitelné zdroje jsou super, ale zatím stále potřebují zálohování, protože akumulaci nezvládáme. V kombinaci s ukládáním přebytků do elektromobilů nabíjených špičkovými přebytky to ale začíná dávat smys, třeba tak 9 měsíců v roce.

    Takže v jistém směru: současný stav elektromobility a obnovitelných zdrojů není tak dobrý, aby to teď hned ve stávající podobě řešilo klimatickou krizi, to je pravda. Je to krok správným směrem, ale potřebná změna životního stylu a životní úrovně není pro většinu populace akceptovatelná (prostě cestující na Titanicu, kteří se zdráhají nastoupit do záchranných člunů, nic jiného). Ústupky jsou v symbolické rovině a lidi si neuvědomují neviditelná, ale obří kvanta energie za všema vymoženostma, které využívají (kryptoměny, AI... v obecnější rovině jakékoliv eshopy a zásilkové služby, u kterých mizejí logistické úspory, které souvisely s konvenčními způsoby prodeje). Energie je příliš levná, ale paradoxem demokracie je, že pokud by se jí někdo pokusil zásadněji zdražit a znepřístupnit, tak ho nasrané masy svrhnout a budou plýtvat dál...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    CHOSIE: cteme stejne, ale evidentne si vykladame autorovy cile sdeleni jinak.

    Electric vehicles (EVs) tap into this mentality,
    making them seem like an effective way for each of us to personally address climate change.

    - ale on to je effective way, jen nedosahujeme dostatecne rychlosti a skaly

    EVs are a clever marketing ploy that seems logical on the surface but lacks real substance.

    - woot?

    Fixating on
    EVs doesn’t change the larger transportation picture, which includes trucks, trains, and ships.

    - doporucuji autorovi nastudovat definici electric vehicle

    Looking closer, most of the growth in industrial oil use is tied to plastics and chemical feedstocks. That’s a major red flag.

    - tak zapomeneme na EVs, protoze jde o marketingovou zalezitost a protoze tezbu ropy drivuji i jine faktory? Kdyz ma pan tak rad cisla a zveda red flagy, jak vyroba plastu prispiva k emisim sklenikovych plynu? Vice, nebo mene nez ev?

    These products aren’t just a
    climate issue—they’re causing significant health problems for humans and animals alike. We’re talking about plastics, pesticides, and endocrine-disrupting
    microplastics that are already wreaking havoc well beyond the realm of climate change.

    - Takze ted uz nejde jen o klima, zapomeneme na 8% a zatahnem do toho i roztomily nekvantifikovany a neurcity zviratka? Jablka/hrusky/cisla/fakta/emoce

    The only real solution to our environmental crises—climate change being just one part—is a dramatic reduction in energy consumption.
    No amount of renewables or technological innovation will get around this hard truth: we have to use far less energy, period.

    But let’s be honest—that’s not going to happen voluntarily, any more than we’ll triple renewables and double efficiency in the next five years.

    - Kdo rika, ze bude civilizace net zero za 5 let? Znamena to, ze se nemame snazit o co nejvyssi rychlost transformace, prostredky jako EVs a Renewable energy? Protoze to z textu tak nastinuje. Ale jinak castecne souhlasim, nemeli bychom energii pouzivat neefektivne.

    Despite clear evidence that global decarbonization is failing, we’re repeatedly told that using more renewables and buying more EVs is the answer.
    That’s a cynical delusion, completely unsupported by the data.

    - woot? Unsupported by data? Absolutne mozna, ale ze tu mame paralelni rust spotreby a nejsme schopni vyrabet vic, je spis impulzem, ze bychom meli pridat a ne to vzdat?

    All it really does is funnel more public money into the hands of the same corporations
    that have been exploiting consumers for decades, all while creating the illusion of progress.

    - woot? Illusion of progress? V EV, bateriich a renewables jsme se nikam technologicky neposunuli za poslednich 10 let?

    This kind of optimism provides little more than false hope, downplaying the serious, complex challenge of truly cutting carbon emissions.

    - a to je dle pana jak? Jak uvadel, sam vi, ze civilozace se nezastavi. Nikdo zejtra veskerej proud, ani olej nevypne.

    Electric vehicles and renewable
    energy are a distraction from the hard realities we face.

    - tak urcite :))
    CHOSIE
    CHOSIE --- ---
    SHEFIK: Nevím jestli oba čteme úplně něco jiného, nebo jestli sis prostě našel větu a postavil slaměného panáka, nicméně mi přijde celkem jasné, že článek je kritika na mediální a politické narativy a plácání se po zádech, zatímco realita je úplně jinde a nemluví se o ní.
    Nevidím, že by autor někde tvrdil, že něco má nebo nemá smysl, ale pouze poukazuje na to, jak jsou data "prodalo se 40 mil. EV" zavádějící, protože se jedná o 2.8% všech vozidel, které sami o sobě tvoří ~8% emisí.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    PAN_SPRCHA: vliv to má, ale až v synergii
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PALEONTOLOG: právě že to tak moc určující parametr není.
    Třeba nejteplejší zima byla 19/20 tedy přesně vespodu nejstudenější zimy v tomhle století byly zase na nejvyšších bodech solárního cyklu.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    CHOSIE: to se zas nekdo chtel zviditelnit, ze se v businessu naucil pocitat a pracovat s prioritama ne?

    8% je malo? Mozna nema smysl ani vstavat z gauce, protoze Paret rika 20/80 blabla :)

    "The reality is that passenger cars contribute only about 8 %
    of global emissions—a relatively small part of the bigger problem that is being overlooked."


    Logika sales consultanta...

    Vzhledem k tomu, ze potrebujeme prestat generovat 100% emisi a jeste je z ekosystemu odebirat, je fajn, ze uz vime, ze se na passenger cars a dokonce i renewable energy nemusime soustredit, protoze je to nevyznamny procento. A to i prestoy ze mame k dispozici 8 miliard lidi a jsme schopni pracovat na vice problemech soucasne.

    Jako alternativu pan nabizi zastaveni civilizace, ale to vlastne sam vi, ze nejde. Ale neco se udelat musi, protoze svete div se, za EVs a renewables stoji firmy (!!!!) a ty sou zly, protoze musi na svy zamestnance, hmotny naklady a rozvoj vydelavat penize (!).

    Kdybych to vedel driv, nenarodim se.

    //sorry za sarkasmus, ale nekdy pomaha brat nesmysly s humorem.
    CHOSIE
    CHOSIE --- ---
    Electric Vehicles and Renewables: Misleading Solutions to a Deeper Climate Crisis
    ____________________________

    Cars dominate our energy mindset just like gasoline prices are the main way we understand energy costs. Electric vehicles (EVs) tap into this mentality,
    making them seem like an effective way for each of us to personally address climate change.
    ____________________________

    EVs are a clever marketing ploy that seems logical on the surface but lacks real substance. The reality is that passenger cars contribute only about 8 %
    of global emissions—a relatively small part of the bigger problem that is being overlooked.
    ____________________________

    // What about yesterday’s announcement from the International Energy Agency (IEA) claiming that renewables can get us two-thirds of the way to
    meeting Paris climate targets by 2030, and cut global emissions by 10 billion tonnes by the decade’s end?

    It sounds impressive, but here’s the catch: it demands ‘tripling renewables and doubling efficiency targets’ in just five years. That’s an incredibly
    unrealistic goal, and arguably disingenuous. Even the IEA admits it’s a steep climb, and reaching those objectives is far from guaranteed.
    ____________________________

    Isn’t it true that EV sales have tripled since 2020? Sure, that’s accurate, but it’s misleading. New car sales are just a tiny slice of the total vehicle fleet.
    In 2023, nearly 14 million electric cars hit the roads, bringing the global total to 40 million. But 40 million is only 2.8 % of all passenger cars. By 2025,
    they’ll make up just 4% of global light vehicles, and only 7% by 2030.
    ____________________________

    Yes, wind and solar are expanding rapidly, but here’s the problem: they aren’t cutting fossil fuel use. They’re simply being layered on top of it. The growth
    in renewables isn’t displacing fossil fuels—it’s just adding to the overall energy mix.

    Unfortunately, these energy sources mostly contribute to electricity, which is only about 20% of total energy consumption. Meanwhile, coal, natural gas,
    and oil aren’t going away—they’re still growing. Natural gas will rise by 0.8% per year, oil by 0.5%, and coal by 0.4%.

    When we focus on oil consumption, the problem becomes even clearer. Global oil end use is projected to grow 0.7% annually through 2035. Fixating on
    EVs doesn’t change the larger transportation picture, which includes trucks, trains, and ships. Nor does it address the industrial sector’s energy demands.
    In fact, industrial oil use will grow at twice the rate of transportation over the next decade, and that’s where the real challenge lies.
    ____________________________

    Looking closer, most of the growth in industrial oil use is tied to plastics and chemical feedstocks. That’s a major red flag. These products aren’t just a
    climate issue—they’re causing significant health problems for humans and animals alike. We’re talking about plastics, pesticides, and endocrine-disrupting
    microplastics that are already wreaking havoc well beyond the realm of climate change.

    In reality, they’re (renewable energy, EVs) more about corporations adapting to a shifting landscape and finding new ways to make money. The climate
    angle is secondary to the business opportunities these technologies present.
    ____________________________

    The only real solution to our environmental crises—climate change being just one part—is a dramatic reduction in energy consumption.
    No amount of renewables or technological innovation will get around this hard truth: we have to use far less energy, period.

    But let’s be honest—that’s not going to happen voluntarily, any more than we’ll triple renewables and double efficiency in the next five years.
    Our growth-obsessed society simply can’t make the hard choices or accept the drop in living standards necessary for a much lower-energy
    or renewable-based economy.

    Despite clear evidence that global decarbonization is failing, we’re repeatedly told that using more renewables and buying more EVs is the answer.
    That’s a cynical delusion, completely unsupported by the data. All it really does is funnel more public money into the hands of the same corporations
    that have been exploiting consumers for decades, all while creating the illusion of progress.

    This kind of optimism provides little more than false hope, downplaying the serious, complex challenge of truly cutting carbon emissions. Instead of
    pretending we’re nearing some IEA-style “mission accomplished,” we should be bracing for the impending crisis. Electric vehicles and renewable
    energy are a distraction from the hard realities we face.

    Electric Vehicles and Renewables: Misleading Solutions to a Deeper Climate Crisis | Art Berman
    https://www.artberman.com/blog/electric-vehicles-and-renewables-misleading-solutions-to-a-deeper-climate-crisis/
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    PAN_SPRCHA: to záleží, jak delece koukáš, tu časovou osu si prodluž o 3 století. a pak jde o synergii s dalšími vlivy, není to tak docela určující parametr ( https://theconversation.com/climate-explained-sunspots-do-affect-our-weather-a-bit-but-not-as-much-as-other-things-145101 ). napsal jsem, že se uvidí, což by mělo být teoreticky zcela koherentní s tvým vlastním vyjádřením o nejistotě počasí,

    něco aktuálního k cyklům a z predikčních modelů si můžeš vybrat, kterej si ti líbí nejvíc,
    Radware Bot Manager Captcha
    https://iopscience.iop.org/article/10.3847/1538-4357/ad4551
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PALEONTOLOG: ano přijde mi daleko nižší. Ty poslední dva jsou o dost menší než všechny předchozí

    screenshot-2020-09-27-solar-cycle-progression-noaa-nws-space-weather-prediction-center
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    PAN_SPRCHA: buďme adresní, za a, vývoj tohohle neskončil b, tvůj popis j"daleko nižší" je dost nepřesnej c, při zmínce o délce trávní stavu rekordních teplot jsi sám argumentoval nepředvídatelností počasí, tak se jí teď recipročně drž

    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PALEONTOLOG: vidíš ty předchozí solární cykly? Jsou stejně daleko nižší teplotně než tenhle méně intenzivní
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    PAN_SPRCHA: hele já bych počkal 2-5 let, až odezní vrchol tohohle solárního cyklu..
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    FB-IMG-1727429824118
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TADEAS: k čemu došli?
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    Ups.....

    20240927-092847
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    wallace-wells & rahmstorf

    How Close Is the Climate to a Tipping Point?
    https://youtu.be/cJ1GVMWzWIE?si=LUDpL-PLCDfoe609
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Revealed: how the fossil fuel industry helps spread anti-protest laws across the US | Protest | The Guardian
    https://www.theguardian.com/us-news/2024/sep/26/anti-protest-laws-fossil-fuel-lobby

    Records obtained by the Guardian show that lobbyists working for major North American oil and gas companies were key architects of anti-protest laws that increase penalties and could lead to non-violent environmental and climate activists being imprisoned up to 10 years.

    Emails between fossil fuel lobbyists and lawmakers in Utah, West Virginia, Idaho and Ohio suggest a nationwide strategy to deter people frustrated by government failure to tackle the climate crisis from peacefully disrupting the expansion of fossil fuel infrastructure by enacting tough laws with lengthy jail sentences.

    “Draft bill attached,” wrote a lobbyist representing two influential fossil fuel trade groups to the lead counsel for the West Virginia state energy committee in January 2020.

    The law, which carries a maximum 10-year prison sentence, was later used to charge at least eight peaceful climate protesters including six senior citizens.

    Amid ongoing record oil and gas expansion in the US, activists say they have turned to protests and non-violent civil disobedience such as blocking roads and chaining themselves to trees, machinery and equipment as a way to slow down construction, raise public awareness, and press for more urgent climate action by governments and corporations.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    XCHAOS: the Biden administration confirmed that developing large-scale AI data centers is a priority, announcing "a new Task Force on AI Datacenter Infrastructure to coordinate policy across government

    microsoft stargate - 5 gw do r. 2029, openai chce 5-7 5gw datacenter. good luck ,)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OpenAI asked US to approve energy-guzzling 5GW data centers, report says | Ars Technica
    https://arstechnica.com/tech-policy/2024/09/openai-asked-us-to-approve-energy-guzzling-5gw-data-centers-report-says/
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    V našem regionu spadlo při nedávných povodních nejvíc srážek v historii měření a jde o čtyřdenní srážkový rekord s velkým náskokem. Tyto srážky zároveň byly nejméně o sedm procent silnější a celkově v této podobě dvakrát pravděpodobnější kvůli člověkem způsobené změně klimatu. Ukazuje to nová a pro Česko přelomová studie, kterou zpracoval mezinárodní tým klimatologů z iniciativy World Weather Attribution.

    Atribuční studie pravidelně zkoumají právě souvislost extrémních meteorologických jevů s oteplováním planety. Teď vůbec poprvé taková vznikla pro událost na českém území. Jedním z expertů z ČR byl také Petr Skalák z CzechGlobe.

    Za povodně v Česku může i lidská činnost, ukazuje studie | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/veda/neni-jen-prirodni-zkaza-za-povodne-v-cesku-muze-i-lidska-cinnost-ukazuje_2409250726_vdv
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Europe’s algae market expanding, driven by product innovation, climate potential – Euractiv
    https://www.euractiv.com/section/agriculture-food/special_report/europes-algae-market-expanding-driven-by-product-innovation-climate-potential/

    The global algae products market size is estimated to surpass €8.2 billion by 2033.

    According to algae farming firm Global Algae: “building algae farms to stop deforestation and enable regrowth of tropical rainforests without loss of production or revenue could reduce carbon emissions by ~10 Gt CO2-eq /year.” With large-scale algae farming for feed and fuel, reducing emissions by 13 to 20 gigatons of CO2 per year.

    Recognised for their nutritional and functional benefits, algae such as seaweeds and microalgae are also used as foodstuffs. In February 2024, more than 20 algae species were added to the EU Novel Food Status Catalogue.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam