Hmm, vzhledem k tomu, že cena lodní dopravy z Číny do USA se propadla na polovinu, budou mít Trumpovy cla možná zajímavý efekt: lodní doprava patří k velkým zdrojů emisí CO₂. Možná tenhle ultra-popírač klimatické změny (je ale ignorace to samé, co popírání?) paradoxně přispěje k omezení konzumního šílenství ... které by si žádná levicově-populistická vláda, která z principu musí být pro-industriální a pro-konzumní, ve skutečnosti netroufla.
Současně Čína zrušila objednávky asi 8000 Boeingů co měla odebrat v příštích 20 letech. Pro vnitrostání cestování jim zřejmě stačí akorát zvýšit počet spojů na existujících vysokorychlostních tratích (případně prodloužit vlaky - nástupiště na to dimenzovaná mají...). Navíc mají obrovské kapacity obnovitelných zdrojů, takže pokles průmyslové výroby v Číně může paradox urychlit odklon Číny od fosilních paliv - zatímco reindustrializace USA celká sláva nebude, lidi nejspíš zjistěj, že spousta blbostí jim za to nestojí, kdyby je měli sami vyrábět vlastníma rukama (něco jde automatizovat, ano, takže propaganda nezdůrazňuje, že kvalifikovaných pracovních míst zas tolik nevzniká a jde jen o kontrolu nad výrobními řetězci na svém vlastním teritoriu... v případě někoho, kdo myslí v cenách nemovitostí , doslova o výrobu na jejich pozemcích, dá se říct...)
Dalším neplánovaným důsledkem poklesu světového obchodu a průmyslové produkce může být pokles cen ropy - což by zruinovalo schopnost Ruska válčit, mimo jiné, ale omezilo by to teoreticky i kupní sílu Blízkého východu jako celku. (takže žádné "drill baby, drill" - pokud cena ropy klesne, investovat do nové těžby ztratí smysl).
Jsem opravdu zvěda, jestli nástup Trumpa uvidíme na křivce hladiny CO₂ (a pokud ano, tak jak). Reálná situace bývá v politice diametrálně odlišná od deklarovaných záměrů...