SHEFIK:
CHOSIE: je to složitější :-) V té kritice je jádro pravdy.
Elektromobily jsou teoreticky škálovatelné (to třeba vodíková auta s palivovými články na bázi platiny jako katalyzátoru principiálně ne, pokud platinu nezačneme těžit na kovových asteroidech, nebo tak něco). V praxi ale je problém vyrobit dostatek elektromobilů dostatečně rychle a levně, aby to mělo potřebný dopad (ironicky: Norsko si to může dovolit díky penězům z těžby ropy :-). Jsme schopni vyrobit dostatečné množství elektrokol, ale i když je to stále populárnější forma mobility, tak stále nenahradí všechny use-cases aut za každého počasí, apod. A pokud by někdo (Čína) byl přeci jen schopen vyrobit dostatečné množství elektromobilů, tak to zase zruinuje ekonomiku zemí, které by je dovážely...
Obnovitelné zdroje jsou super, ale zatím stále potřebují zálohování, protože akumulaci nezvládáme. V kombinaci s ukládáním přebytků do elektromobilů nabíjených špičkovými přebytky to ale začíná dávat smys, třeba tak 9 měsíců v roce.
Takže v jistém směru: současný stav elektromobility a obnovitelných zdrojů není tak dobrý, aby to teď hned ve stávající podobě řešilo klimatickou krizi, to je pravda. Je to krok správným směrem, ale potřebná změna životního stylu a životní úrovně není pro většinu populace akceptovatelná (prostě cestující na Titanicu, kteří se zdráhají nastoupit do záchranných člunů, nic jiného). Ústupky jsou v symbolické rovině a lidi si neuvědomují neviditelná, ale obří kvanta energie za všema vymoženostma, které využívají (kryptoměny, AI... v obecnější rovině jakékoliv eshopy a zásilkové služby, u kterých mizejí logistické úspory, které souvisely s konvenčními způsoby prodeje). Energie je příliš levná, ale paradoxem demokracie je, že pokud by se jí někdo pokusil zásadněji zdražit a znepřístupnit, tak ho nasrané masy svrhnout a budou plýtvat dál...