• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DOBYTEKAkademický svět - tipy a triky
    Auditko by mělo pomoci akademikům při výzkumu i výuce, především sdílením rad a doporučení na užitečné postupy, aplikace či literaturu - jak si usnadnit práci, jak a co psát, jak se orientovat ve zdrojích a obecně možnostech moderního akademického světa. Dále by mělo zahrnovat i obdobné postupy pro přežití v akademickém prostředí – jak spolupracovat s kolegy, jak přistupovat ke studentům, jak učit. Všichni jsou vítáni, auditko není vyhraněně humanitní, naopak, z mé zkušenosti kombinace humanitních a přírodovědných přístupů zajistí vždy lepší výsledek.
    rozbalit záhlaví
    JINX
    JINX --- ---
    MIGUEL: U nas mame dobrou zkusenost s MS Teams pripadne muzete zkusit slack. Idealni pro prednasku formou confcallu.
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    uz to tu problehlo s nejakymi cinskymi appkami, zavreli nam, stejne jako mnohym z vas skolu. Predpokladam, ze nam asi ukousnou prazdniny, no asi bych zkusil online vyuku, nejaky tipy?
    JINX
    JINX --- ---
    CHIMERA: Ja jsem minuly tyden studentum prozirave zadal samostudium na nasledujici 2 tydny :-)
    KATIA
    KATIA --- ---
    CHIMERA: Moodle, minimálně pro začátek.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    KATIA: Máme. Vůbec nevím, jak to funguje. Patrně nastal čas to zjistit :-D
    Myslela jsem, že je to jen úložiště textů... já bych potřebovala se studenty nějak skupinově hovořit nebo aspoň chatovat...
    KATIA
    KATIA --- ---
    CHIMERA: vy nemáte Moodle??
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    DOBYTEK: u nás právě vyhlásili zákaz prezenční výuky. Nemám platformu, jak učit online. Asi budu muset zkusit skype nebo něco tak...
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    Tak reportuji, jak se mi daří s online výukou. Nakonec používám QQ skupinu pro komunikaci a Chaoxing 超星. Kolegové doporučili ještě 钉钉 aka DingTalk, protože ho stejně všichni máme povinně nainstalovaný, no pochopila jsem, proč je to aplikace v Číně tak neoblíbená. Kolegové přes ni učí, ale Číňané jsou vůči nátlakovým appkám odolnější, na mě to bylo moc. Chaoxing je vcelku dobře použitelný, jakkoliv to má všechny nešvary čínských programů.

    S online výukou pořád trochu bojuji, ale veskrze mi to přijde jako výborný způsob zefektivnění hodiny za předpokladu, že se používá jako doplněk k tradiční výuce; jako výlučný způsob je to naprd, jakkoliv to dává nový prostor absurdní scénkám mezi studenty a vyučujícími (bez kterých bych se obešla). Asi největší problém je internet s čínskými specifiky, který na žádnou z doporučených aplikací prakticky neumožňuje přístup z oblasti mimo GFW a zároveň v Číně není dostupná žádná zahraniční cloudová služba, takže bylo třeba dostat někam několik giga dat, abych se na ně dostala já i studenti, nakonec se mi to podařilo přes VPN připojenou do HK na 微云, kde je 10G bez poplatku. Stálo mě to několik šedých vlasů a mám zdá se nevratně zavirovaná win, ale podařilo se, a alespoň k materiálům se studenti dostanou.

    Co se samotné online hodiny týče, tak jsem dost nadšená, naneštěstí problém s připojením neumožňuje zatím streamovat hodinu, prezentaci s hlasovým doprovodem jsem nakonec nahrála na cloud (a studenti dostali za úkol si ji stáhnout a poslechnout) nicméně až budu na místě, tak přímo při fyzické výuce lze přenášet přímo z počítače (a ještě lépe z telefonu), přes web připojit v zásadě jakýkoliv monitor/projektor ve třídě, zobrazovat cokoliv, co si člověk do té hodiny připraví, včetně práce s texty, samozřejmě ppt, články, k dispozici je tabule apod, včetně propojování jednotlivých materiálů s konkrétní hodinou. Appka navíc umožňuje docela slušnou interakci se studenty - počínaje testy v hodině a mimo, přes diskusi, vyvolávání jednotlivců, témata k diskusi, přidělování krátké či dlouhodobých úkolů pro jednotlivce i skupiny, jejich časování, vkládání obrázků, vidí, hlasových vstupů. prostě čehokoliv, co má člověk v telefonu, posílání oznamů, presenci (včetně zpřísněné registrace docházky prostřednictvím fotky apod :D) a statistiky.

    V zásadě se mi to líbí, škoda toho streamování, které by to možná trochu oživilo, ale v dané situaci mi výstup přijde srovnatelný s klasickou hodinou, možnost zadávání domácích úkolů a multiple choice testů, které to navíc samo ohodnotí a výstup automaticky zařadí ke studentům, což mi sice se závěrečnými písemkami nepomůže, protože máme jako zkoušku esej, ale řeší to otravné průběžné hodnocení a vytváření vlastní databáze testů. Možná to bude motivovat studenty k tomu, že si něco i zapamatují, jakkoliv hodinu asi prospí.

    Pro mě to spojuje několik doteď používaných programů s úložištěm dat dohromady a jsem ráda, že jsem se dokopala to zkusit.
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    DOBYTEK: Cina... DingTalk (Alibaba)? WeChat Work (Tencent)? WeLink (Huawei)?
    KATIA
    KATIA --- ---
    DOBYTEK: já to používám jen doplňkově (Moodle, Canvas), primárně jako zdroj dokumentů a odevzdávání assignmentu, ale typicky máš nejsou výkladovou část a pak vložis nějaké procvičování nebo test třeba k videu/textu, nebo nějaká řízená diskuse, nebo vypracovaný úkol...
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    KATIA: Prima, tak já si pustím nějaké tutoriály. Ještě, jak máš třeba rozloženou hodinu? Co, vyjma testů, požaduješ od studentů v rámci takové hodiny?
    KATIA
    KATIA --- ---
    DOBYTEK: ale pochopitelně, umí to odhadem 10-15 typu otázek - různé řazení, výběr slovní odpovědi atp, plus ti to samozřejmě automaticky vyhodnotí pokud žádáš správné odpovědi.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    KATIA: ty úkoly by mě zajímaly: umí to třeba nějaké multiple-choice testy, kde bych rovnou viděla, jak to vyplňují, výsledky apod? Nebo toho chci moc?
    KATIA
    KATIA --- ---
    DOBYTEK: umí třeba průchod přednáškou s nějakými úkoly, pochopitelně diskuse, testy, studenti tam mohou nahrávat seminární práce...
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    GIOMIKY: jde mi spíš o to, co všechno ty programy umí a co vlastně online výuka nabízí navíc/jinak, než klasická přednáška/seminář (západní programy jsou stejně zakázané, takže musím využít čínské, které ale předpokládám umí totéž).
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    DOBYTEK: Adobe Captivate? Moodle? Skype? Gotowebinar?
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    Tak nám v rámci prevence rozšíření epidemie nakázali dát dohromady online výuku, s čínskými specifiky ovšem (a pro mě navíc se 7hodinovým časovým rozdílem). Máte někdo zkušenost s výukou po webu? Namluvíte jen přednášku, nebo používáte nějaký interaktivní soft? Co dotazy studentů, minitesty, cvičení? Mým studentům samo nebude fungovat nic kromě čínských aplikací, ale že bych si alespoň rozmyslela, co bych mohla chtít.
    KATIA
    KATIA --- ---
    Pls, zapojte se, kdo můžete ;-)

    Výzkum kariérních kompetencí juniorních vědců a vědkyň
    Prosíme o zapojení do mezinárodní studie týkající se kariérních
    kompetencí začínajících vědců a vědkyň (doktorandi a držitelé PhD. do
    8 let od ukončení studia). Pomozte zajistit dostatek dotazníků i za
    Českou republiku, ať víme, jak si v mezinárodním srovnání stojíme.
    Vyplnění trvá cca 20 minut (anglicky): https://fr.surveymonkey.com/r/CCQ_ERCs
    KATIA
    KATIA --- ---
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    PULKA: Znas Zotero?
    PULKA
    PULKA --- ---
    MIGUEL: zajímavej plugin, ale zatím to asi vypadá na ten Endnote, i když uživatelsky je to dost zkostnatělá obluda s UX někde o tisíc let pozadu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam