[BOBASH @ Elektromobily]BOBASH: Myslis si vazne, ze ekvivalent typickyho auta stredni tridy co se tyce vybavenosti, jizdnich vlastnosti, dojezdu atd bude v elektrice nekdy levnejsi nez ted ve spalovaci verzi?
BLOWUP: Tak za pět let.
Z hlediska výbavy a jízdních vlastností to není žádnej problém, v tom jsou elektrický auta lepší vcelku standardně, jak po stránce výkonu a zrychlení, tak jízdního komfortu/ovladatelnosti (těžký baterky nízko v autě).
Co se týče dojezdu, tak dnešní elektromobily střední třídy jsou kolem 500-600 km, příští generace baterek by měla přinést zlepšení tak o 30% při současným poklesu ceny. Takže bude reálnej buďto větší dojezd, nebo prostě za cenu, za kterou teď dostaneš "malobaterkovou" verzi dostaneš těch 500 km a za cenu tý lepší dostaneš 800 km.
Plus se to celý zlevňuje díky economy of scale atd.
Dneska už dokáže být elektromobil výhodnější u auta třeba za milion a čtvrt. Aby byl výhodnější v ceně auta dejme tomu střední třídy (nějaká normálně vybavená Octavia za třeba 800 000), to je si myslím tak pět let vývoje stávajícím směrem.
Jo a zásadní gamechanger jsou 800V baterie, který umožňujou nabíjení nějakýma 270 kW. Nejdřív to měl jen Taycan a e-tron GT, ale dneska to má v základu třeba Hyundai Ioniq 5, kterej stojí lehce přes milion, a za milion a čtvrt je verze se skoro 500 km dojezdem.
BOBASH: OK, tak ja s dovolenim tuhle tvoji predpoved dam do svyho auditka "sazka na budoucnost".
Muj pocit je spis ten, ze technologie ktera sice ma potencial byt levnejsi ale je prosazovana nasilim (nic jinyho si koupit nesmis) bude vzdycky proste uz z principu drazsi. Kdyby ty fosilni technologie smely existovat jako konkurence vedle tech EV dal, tak bych tomu ze jednoho dne to samy co mam ted koupim v elektrice levnejs veril spis, takhle mi to moc nejde. Ja tipuju ze ekvivalent myho auta bude i za tech pet let o tech tricet procent drazsi, a levnejsi budou jenom nejaky lidovy vozitka s mikrodojezdem, kde si v lete nebudes moct zapnout klimatizaci abys dojel domu :-)