• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    Nikdy nekončící diskuze o (ne)regulaci dopravy v Praze.
    rozbalit záhlaví
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ALESH: problem je ta definice "kde to pujde"... a prave definice model Springorum je "kde ziji a pohybuji se lide". Coz muzeme zjednodusit do "vsude", protoze mist kde lide neziji moc nenajdes, zeano :-) Ja treba nic v principu proti reseni "ala Bologna" - ktera ve finale skutecne zachovava i nejakou tu sit sbernych komunikaci, navzdory tomu ze tam ziji a pohybuji se lide. Problem vykriku ala Springorum je, ze si nikdo neda ani tu praci, aby aspon nakreslil tu mapku, kde se tohle zohledni. Vlastne spis ani to nechteji, petice fakticky hovori o tricitce vsude - doslova a explicitne pisou o mistnich komunikacich prvni, druhe i treti tridy... Cele je to tak trochu nedomysleny paskvil.

    Mimochodem ta petice je sama o sobe vtipna, opet tu mame Prahu "vice kategorii" - obraci se mj. na mestske casti Praha 1 - 10... mestke casti 11 - 22 ku Praze asi uz nepatri, nebo ja nevim jak si to mam vlastne vykladat.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ALESH: Tak si muzes rikat, ze zakladni rychlost je 30 a vsude, kde to jde, je povolena 50. Uz dnes. A budes stastnejsi.
    ALESH
    ALESH --- ---
    DANYSEK: nikdo nechce 30 vsude. Nikdo. Ten pozadevek je, aby 30 byla zakaldni rychlost a kde to pujde, tak povolena 50.
    ALESH
    ALESH --- ---
    GHOSTDOGG: CR 46 umrti na 100 obyvatel, itelie 52. Tzn ten sever bude minimalne srovnatelny s CR.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ALESH: statistiky, ktere publikuje Arne Springorum jsou ucelove priohnute... vypichuje si z nich jen to, co se mu hodi, to neni seriozni prace s informacemi. Samozrejme ani neuvadi zdroje tech cisel, vlastne ani neuvadi celistve reseni treba v ramci te Bologne... kde se proste nebavime o tom, ze by byla tricitka plosne jakoze vsude, ale mas tam sit sbernych komunikaci, kde se porad jezdi padesat. To, ze se tam zrovna za rok nic nestalo je spis o nahode... proste to tak vyslo. Rozhodne ani neplati "jeho" uzus, ze by padesatku nemely kolem obytnejch baraku, potazmo mist kde zijou lidi.... soucasti toho vnitrniho ringu je mj. cyklopruh uprostred mezi pruhy (pod stromy).

    GHOSTDOGG
    GHOSTDOGG --- ---
    ALESH: Určitě to tam je o sáh lepší, než víc na jih, ale taky je to tam o sáh horší, než víc na sever, zvláště pak do dalších evropských zemí. Říkám, nerozporuji ty čísla, jen bez souvislosti daného prostředí jsou tak trochu jalová a pro mě jako příklad opravdu úsměvná. Ty čísla v kontextu můžou být naopak o to víc zajímavá.

    Každopádně v Bologni měli už před x lety skvělé, že o víkendu se celé širší historické centrum proměnilo v pěší zónu pouze s mhd, to by se třeba mohli učit mnozí okolo.
    ALESH
    ALESH --- ---
    GHOSTDOGG: Bolon je sever Italie, to je uplne jina zeme nez cokoli od Rima na jih (a mozna i vcestne Rima).
    Napr. s Neapoli to vubec nejde srovnavat (co se tyce chovani ridicu).
    Nicmene to je podstate irelavantni, protoze to co postuji, jsou statistiky.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    HAR4NT: trapny pokus, trolle :-)
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    DANYSEK:
    DANYSEK:
    DANYSEK:
    To jsou vsechno samozrejme naprosto validni, trefne a usporne formulovane postrehy, ale i tak si myslim, ze by nebylo od veci, kdybys aspon obcas vlozil na podporu Svych tvrzeni nejaky ten hyperlink.
    GHOSTDOGG
    GHOSTDOGG --- ---
    BESH: Klidně se podívám na nějaká srovnávací data, až je pošleš. Do té doby si nechám své kulturní stereotypy z ježdění po Bologni.
    PEJR
    PEJR --- ---
    BESH: No, je to kraj, kde se vyrabi Lamba, Ferrari, Pagani a ruzny podobny uchylnosti. Jezdim pomerne rychle i kde to neznam, ale tam jsem se fakt nevztekal, ze me nekdo brzdi. A to jsem se lokalu na okreskach zkousel i drzet, ale jezdili takovym stylem, ze jsem si radsi nechtel kazit dovolenou bourackou. A na okreskach v Toskansku mezi Bolognou a Florencii me parkat predjela i zenska..
    BESH
    BESH --- ---
    GHOSTDOGG: Kdyz dojdou argumenty, nastoupi kulturni stereotypy, vime.
    GHOSTDOGG
    GHOSTDOGG --- ---
    BESH: Ne, není. Nerozporuji, co dělá 30 a jaké jsou její efekty. Rozporuji tak možná obecnou kulturu chování na silnici. Oni si v Itálii tak moc nelámou hlavu s předpisy, víme... Vážně jsem se upřímně pobavil.
    BESH
    BESH --- ---
    GHOSTDOGG: Lol, to uz je hodne solidni argumentacni nouze!
    GHOSTDOGG
    GHOSTDOGG --- ---
    ALESH: Heh, Itálie a Bologna, to je přinejmenším úsměvné. Doporučoval bych si tam nejdřiv sjet místní styl řízení zkusit zažít. To je jak argumentovat, že když zakážou slepejm řídit, tak se sníží nehodovost. (no offence)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: pripominkove rizeni ma sve lhuty, to neni zadne "nevim kdy to bude". Jenze lhuty a nase slavne urady... to je takovy klasicky mamvpicismus :-) Aneb vy rucicky, vy se nebojte... vy makat nebudete. A ano, vznika to uz u tech "pesaku", co maji radsi ten "buffer prace"... aby se nahodou neukazala jejich eventuelni nadbytecnost v situaci, kdy nebude do ceho pichnout. Uplne tuctovej pesak z uradu ti bezne rad vymysli duvody, proc neco "nejde"... ehm... tohle je diskuze dost v kruhu... problem vystavby v roce 2025 je to, ze vetsinu casu stravime u papirovani s urady a hledani duvodu, proc to ci ono nejde. A vracim se k tomu, ze kdybysme stejne fungovali pred sto lety nepostavili veci typu budova dnesniho MPO, MD a tak dale.... jednoduse proto, ze metrikou dnesni doby by ses neprobojoval ani pres razitka :D

    Srovnani se zahranicim nevolim nahodou. U nas v roce 2025 ty procesy trvaji nasobky casu, ktery i jen ty razitka zaberou... treba ve Francii nebo Nemecku. A ne, nebavime se o tom, ze by stavebnik sel proti nejakemu uzemnimu planu... proste ten aparat na lhuty kasle.... a vymluvicka se vzdycky najde :D Jo, novy stavebni zakon do toho trosku hazi vidle tim, ze mlceni znamena souhlas... a chapu, ze se to nemusi uplne libit.... ale proste i na uradech si musi uvedomit, ze nejake lhuty proste musi dodrzovat...a ne fungovat stylem, ze kdyz se neco prosvihne, tak se nic nedeje a zadny vetsi postih se nekona.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: To myslím není žádné schovávání a není to argument, pouze vysvětlení. Samotná tvorba plánu není zas tak náročná, to se dá udělat za rok/rok a půl. Víceméně hodně záleží, jaké si stanovíš cíle, pokud je třeba změnit metodiku, přístup a výsledek udělat co nejjednodušší a srozumitelný, tak chtě nechtě musíš takový postup vyvinout, je to nepřenostitelné. K tomu u Metropolitního plánu došlo. Je to svým způsobem autorské dílo a s tím je potřeba se vypořádat. Jestli je systém efektivní nebo ne nechci hodnotit, protože tam vstupuje i to připomínkové řízení, to je dost nevyzpytatelná věc, stejně jako snaha ovlivnit to ze strany politické reprezentace a velkých stavebníků/investorů. Poslední koho bych z toho vinil je ten pěšák co to musel nakreslit, ten to šel dělat spíš z přesvědčení, než aby to flákal, to mi věř.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: jojo, kaprici si svuj rybnik nevypusti... :-) Schovavani se za slozitost je chucpe. Rad bych videl time-sheety vsech tech lidi, co slozitosti argumentuji... vc. toho, kolik casu realne stravi u vyporadavi pripominek a kolik casu pri tlachani u cigarka, kdy resi veci s vykonavanou praci naprosto nesouvisejici. Neuc me znat, jak to v realu funguje... lidi radi tlachani o nepracovnich zazitcich v kuchynkach schovavaji za diskuze k pracovnim problemum :D
    Pokud to trva az tak neumerne dlouho, ze deset let je "malo", tak to spis indikuje nefektivitu systemu jako takoveho.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: I tak se to dá říct. Mezitím co prochází dvoukolovým připomínkovým řízením, složitým procesem schvalování Metropolitní plán, tak začne platit ve chvíli, když už máš jiné město, než si měl při tvorbě zadání, tedy okamžitě musí dojít k dílčím aktualizacím (ale víceméně již k tvorbě plánu dalšího), ta doba je šílená.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: jo, a kdeze k ty regulaci mame ten metropolitni plan, co mel platit od roku 2022? ;-) Aktualni verze je pry 2026...
    Jen s tema "regulacnima papirama" se metropole crcame od roku 2012. Nikdo si nepreje do takove situace dostat, a prito i ty "pochcany papiry" nabiraj roky zpozdeni a zucastnenym institucim trva 10+ let, nez to dotahnou do konce. To nebrzdi legislativa, to brzdi neschopnost lidi, co na tom "maka".
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Jak říkám, nezužoval bych tu otázku jenom na plánování dopravy. Ano a i v tom máme velký deficit, problém se vypořádat s nevhodnými rozhodnutími z minulosti, nedostatkem vize a složitostí legislativního procesu.
    Mnohé shrnuje tvoje věta "Takze pockame, az se to tam barakama zaflaka uplne, aby se pak reklo, ze uz to vyresit nejde?" Bohužel nikdo si nepřeje se do takové situace dostat, ale ona už nastala, mimojiné díky tomy, že není účinná regulace toho stavění. Je přece tlak na to vše deregulovat, že?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: ano, dnes zijeme v dobe vymluv :-) Kdyby jsme stejne fungovali pred sto lety, tak ani prazske nabrezi nevypadaji tak, jak je zname dnes. Ono je vzdycky jednodussi hledat vymluvy, proc to nejde... nez hledat zpusoby, jak dosahnout cile. Tenhle klub je o doprave, takze logicky se bavime primarne o te doprave... v aglomeraci, ktera se proste rozrusta. Problem je, ze dokud se to nerozroste, tak se nic stavet nechce a pak uz je defacto pozde to nejak doresit.... sakra, od toho je preci cely proces uzemniho planovani... kdyz nekde nacmaram plochy pro zastaveni obytnou zastavbou. musim k tomu taky premyslet o te doprave a to se v tom uzemnim planovani rado opomiji... a ne system ala "se to pak nejak vyresi" - takhle totiz vesmes fungujeme dnes. Viz treba zrovna ty Pitkovice... stavi se tam byty o stosest... ale doprava tam? :D Tak kde a kdo teda udelal chybu...? Pruchod uzemim bys nejak jeste (zatim jeste) vymyslel. Takze pockame, az se to tam barakama zaflaka uplne, aby se pak reklo, ze uz to vyresit nejde? :D

    Jako investicne ekonomicky nakladnejsi - ale technicky mozne reseni z kategorie "ono by to slo" ale existuje. Aneb muzeme se vratit k tomu, co vymysleli i ti pradedove - k podpovrchove tramvaji, nebo klidne jakoze lehci metro. Tu muzes mit klidne tesne pod ulicni urovni, na pozemku co obec uz davno vlastni, protoze ta ulice/silnice je proste jeji... kdyz teda nejde vyresit to teleso nekde jinde. Jak funguji mnohe linky metra v Barcelone nebo i Parizi... a nebo treba i nejstarsi linka metra v Budapesti? To je infrastruktura defacto patro pod zemi.

    Co se dopravy tyce, ty plany se realne spise osekavaji. Dnesni zpusob fungovani je skvely generator zpozdeni.... ve vsem. Jen co se dopravy tyce,meli jsme mit touto dobou "Ecko"... nemame ani to "Dcko"... a i kdyz to se zaclo stavet, tak realne od prvniho kopnuti do zeme jsme doiterovali do ctyrleteho zpozdeni. Ano, dilem i diky pravidlum a potazmo legislativnimu ramci - ale ty legislativni omezeni si tu ve finale vyrabime (high-level) sami. Ta legislativa nepada z nebe sama od sebe... a co si budem povidat, nekdy tu na sebe jsme legislativne prisnejsi - i ve srovnani se zapadem. A i s temi davnymi casy.... dnes vetsinu casu jakekoliv stavby stravis u papirovani a shaneni razitek.... a to opet i ve srovnani s tim zapadem. Kdyz ty same lejstra v Nemecku vyridis za mesic a u nas to trva pul rok, tak je neco shnileho u nas. Nebo ne? A fakt se s tim mame smirit, ze ty "ceska specifika" jsou normalni vec?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam