BLABOUS: je to zajímavý článek, budu sdílet dál na Mastodonu. Historie amerických měst, která vlastně městy být přestaly, i když jim je nikdo nevybombardoval, je zajímavá, a roli může hrát i to, že USA napodobovaly Evropu (viz to, jak školili svoje architekty ve Francii),i když Evropou nikdy nebyli. Tím neobhajuju jejich uhranutí automobilismem, ve kterém se někteří snaží hledat i skrytý rasismus (ale to je na mě asi příliš složitá konstrukce). Přijde mi, že tradice Ameriky byla ve své podstatě venkovská, města tam byla vybudovaná kvůli nutnosti koncentrace obyvatelstva z ekonomických důvodů a když našli způsoby, jak těmto důvodům uniknout, tak je prostě zrušila, protože to nebyla města z tradicí evropského typu, ale v podstatě umělé, účelové útvary, určené ke krátkodobě spotřebě, která byla po splnění funkce odhozena jako jednorázové papírové nádobí ve fastfoodu.
Tím to nechci obhajovat, ale pro renesanci měst by musela existovat poptávka po tom, co města v první řadě nabízela jako životní styl, třeba v tom 19.století, a uvědomit si, jak moc ten životní styl dnes neexistuje a není poptáván. V Evropě ho můžou udržovat při životě systémy nejrůznějších grantů a společenských pobídek tradičních, staletých struktur, ale v USA, když není poptávka, tak se to zbourá, výjimkou je, když je to natolik kuriozita, že tomu jde postavit muzeum (a u něj parkoviště).
Je to strašně paradoxní, ale jestli nějaká země dokáže jednou zahodit automobilismus ze dne na den, až po něm přestane být společenská poptávka, budou to nejspíš právě USA (a to se může stát, do jisté míry klíčovou roli auta nahrazuje smartphone.. ale taky je možné, že Američané v autech budou radši bydlet, viz film Nomadland...). V Evropě naproti tomu auto prorostlo do společenských rituálů a nakonec se ho budeme zbavovat daleko hůř... a bude zajímavé, jestli Paříž ještě dokáže udávat trendy kontinentu, nebo zůstane osamoceným experimentem.