• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MLIKARNACo vás potěšilo nebo pobavilo? - Plkací a bez cenzury!
    GIRAFFKA
    GIRAFFKA --- ---
    LUSINDA: chci se k tobe na cmelaci kuratka pozvat! Zaplatim!
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    CERMI_FOX: Je pravda, že tím čím se - vesměs celou dobu - živím, se jako povinný předmět neučí.
    U nás to v tomhle bylo lepší - měl jsem možnost se tomu v rámci gymplu věnovat - výrazně nad míru nějakých osnov. Obdobné měli přírodovědci.
    S tou změnou poměru všeobecného a specializace - a tu umožnit žákům dle jejich talentů - souhlasím.

    Provázanost dějepisu, geo, politiky, filosofie,… napříč předměty je imho tristní všude a zasluhuje pochcat, zapálit a postavit znovu.
    Děcka by měly vědět jak spolu jednotlivé události souvisely, k čemu vedly, protože se ve všech těch předmětech budou učit o stejném období a souvislostech mezi tím.
    LUSINDA
    LUSINDA --- ---
    GIRAFFKA: tyjo to se ani nedivím 🙂 kuřátka jsou Cute. My lihli i křepelky a ty jsou velký, když se vylíhnou asi jak čmelák ☺️😻 to už jde člověk do mdlob 😍
    GIRAFFKA
    GIRAFFKA --- ---
    LUSINDA: zkousela bych se protlacit skrz sprusle. Mne ted na dovoleni pujcila pani bez varovani do ruky jednodenni kuratko (cestou na hajzliky v edukacnim centru pro mladez), vobrecela jsem to. Kdyz jsem vylezla z budovy, manzel se ptal, co se stalo. Ja mu rekla, ze jsem mazlila kuratko a on uplne nevericne "a kvuli tomu brecis?"
    LUSINDA
    LUSINDA --- ---
    GIRAFFKA: u nás se narodili letos černý ...... naštěstí jsou za plotem ❤️
    GIRAFFKA
    GIRAFFKA --- ---
    N_I: to bych nemohla videt na zivo. Pri mazleni bych to vdechla.
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    FINSON: Nejmenší, nejhubenější, nejslabší,… na maloměstě, ano, znám to :)
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    NAVARA: vícerychlostní ZŠ mi smysl dává, s lidma na základce jsem si neměl moc co říct, na gymplu to bylo výrazně lepší.
    Na druhou stranu, jako produkt takového ústavu, nejsem proti redukci VŠEOBECNÝCH gymplů. Poměr stráveného času a reálně naučených věcí je tristní, v zásadě drtivá většina z toho byl ztracený čas. Samozřejmě jsem se snažil ten čas využít čtením odborné literatury, ale učitelstvo to těžce snášelo. Všeobecný rozhled je sice fajn, ale realisticky si z toho nemapatuju skoro nic, zvlášť když se to učilo spíš jako telefonní seznamy než jako zajímavé prolínající se věci.
    Případně zachovat všeobecné gymply, ale dovolitt studentům se více zaměřovat a ne, že 7 z 8 let je stejných pro všechny a poslední ročník (nebo dva? už nevim) jsou dva semináře, což je jediná specializace, která tam je.
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    MATEEJ: Šikana šikovnějších podle toho co tu a tam čtu ovšem zůstala zcela zachována - nejsou inspirací, která ostatní táhne.

    ALESH: To by mohlo fungovat, pokud by je učitele k tomu vedli - "Aničce ty zlomky jdou, zkus se jí zeptat jak na to, třeba to vysvětlí lépe" - místo toho Anička dostane deku, protože kvůli ní vypadají hůře.
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    87HIGHFLYER: Souhlasím, že to není jednoduché - ideální by bylo, kdyby vzdělanost byla "in" a nadanější děti ve třídě motivovaly ty méně nadané se snažit.

    Hodím jeden argument pro posouvání talentovaných na úroveň vzdělání, na kterou stačí: Kdo posouvá společnost dál, kdo řeší její problémy jako nemoci, oteplování, automatizace, nové technologie,… Jejichž výdobytky si užívají všichni, včetně těch ne tak dobře nadaných/motivovaných/vedených?

    Imo je pro společnost pořád výhodnější držet ve "vzdělanostním estresu", než to všechno tlačit na průměr a degenerovat část populace - protože přesně to se s talentem stane.
    FINSON
    FINSON --- ---
    NAVARA: Same here, jenom chci napsat, že se za těch 30+ let za ZŠ aspoň někde změnil přístup směrem ke stavu, jaký popisuje 87HIGHFLYER - v podstatě tímhle stylem je aktuálně vedena třída, do které chodí můj synek, a nebál bych se tu atmosféru popsat jako "woke" :-) Třeba ve Finsku afaik ta inkluze funguje velmi dobře, u nás je to pořád spíš o tom elitářství, no...
    Jinak já ten nižší stupeň základky zažil před koncem režimu a jak už jsem psal "vedle", vychytal jsem to se vším všudy, coby nejhubenějšího a nejslabšího kluka ze třídy se mě první dva roky snažili šikanovat prakticky všichni spolužáci, i holky (de facto po mně nešlo jenom pár světlých výjimek, které pak taky odešly na ten víceletý gympl :-) ) - než jsem teda dva nejhorší z nich (kluka a holku) ztřískal i za cenu vlastního průšvihu, páč jinak se to prostě nedalo - ještě dneska se oklepu, když si vzpomenu na debila, co ve čtvrté třídě "dostal funkci" hlídat pořádek, když učitelka musela kamsi odběhnout a on měl psát na tabuli jména těch, co budou dělat bordel - mě samozřejmě šel napsat hned jenom tak, neuměl ani správně napsat moje příjmení, když jsem se mu za to vysmál, zkoušel mě napsat znovu, takže jsem byl na té tabuli víckrát a pokaždé blbě, když se učitelka vrátila a viděla, že se tomu kreténovi směju, normálně ji to rozzuřilo, dostal jsem pohlavek a poznámku - takže stejně tak jsme se navzájem velmi neměli rádi ani s učitelkami, nejen s touhle, megery to byly všechny - když teď vidím, jak probíhá výuka a jaký je přístup na základce u mého synka, tak ze svého POV tam naštěstí posun vidím obrovský a dost mě to uklidňuje, protože na ten víceletý gympl se teď synek nejspíš fakt nedostane... :-)
    RANDOM_NIGHT
    RANDOM_NIGHT --- ---
    Od rána nám tu hraje Viza, Gogol Bordello a SOAD a dítě je spokojené a trénuje distorzi. :)
    ALESH
    ALESH --- ---
    KURE: jasne ze to urcitej smyl dava, soucasne tak vlastne rozdelujes spolecnost uz velmi brzy - a to neni dobry ani pro jednu skupinu. Tzn. mozna chtyrejsim detem pujdou hure logaritmy, ale zase neztrati kontakt s realitou, nebo se nauci pomahat slabsim atd..
    Ja na gympl nesel. Z nasi tridy sly tak 2-3 deti (to i odpovida statistikam z tehdejsi doby). Ja mel alespon vyhodu, ze jsem se s "cyhtrejsima" detma potkaval ve skautu. Nicmene jsem si na zakladce s nikym nerozumnel, stejne tak jak pak prumyslovce - to bylo trochu lepsi, ale ne moc. Ale od maturity dal jsou moji kamaradi temer vyhrade lide, co na gympl chodili - tzn 95% mych kamradu je slozeno z tech 5-8% co slo na gympl (jasne ted je to mnohem vic, ale v 90s to bylo takhle) A kdyz vidim jejich letita pratelstvi, pochazejici vetsinou z toho gymplu, tak jim docela zavidim.
    Takze ano - chtel bych aby moje dite chodilo na gympl ale ani tak kvuli kvalite vzdelavani, ale kvuli kolektivu. A soucasne vim, ze to neni idelani stav.
    KURE
    KURE --- ---
    QUANTI: a navíc se nám podařilo vytvořit prostředí kdy bejt učitel na základce je nevděčný a špatně placený místo. což ničemu nepomáhá.
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    NAVARA: Já bych byl taky opatrný při implikování závěrů, vycházejících ze vzpomínek na naše středoškolská studia, na současnost. Jistě, škarohlíd řekne, že naše školství se sto let neposunulo a je na úrovni Rakouska-Uherska, a realita je taková, že za těch třicet let se posunulo obrovsky a situace v něm je po všech stránkách jiná, než tomu bylo v devadesátkách.

    (Tím nechci říct, že současné snahy o redukování 8letých gymplů jsou dobré nebo špatné, jenom že bychom neměli být ovlivňováni osobní zkušeností, protože, je to smutné, ale jsou to tři dekády. :-) )
    KURE
    KURE --- ---
    87HIGHFLYER: ja vim, ďábel tkví v detailech. :/
    neni to prdel.
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    KURE: jeden důvod je, že ne všechny se podaří "vytřídit", další třeba ten, že pak ty "privilegovaný" vstoupí až moc předčasně do bubliny a nebudou si vůbec uvědomovat, co řeší a jak přemýšlejí průměrní lidi. Zkrátka není to jen černobílý. Mnohem lepší by bylo nějaký diferencovaný vyučování, co dává prostor plus mínus všem.
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    KURE:to je padnej argument. Na druhou stranu vetsina lidi nejsou ani uplne blby ani nejak extremne chytry. Stejne jako prumernyho cloveka vytahne sikovnej kolektiv, tak ho ten spatnej potopi. Za me by bylo dobry, aby bylo i na zakladce dobry prostredi pro talentovany deti a byla snaha se jim prizpbusobit stejne jako je ta snaha u tech ne uplne sikovnejch (vim ze se to nekde i deje, ale pravidlo to neni). Ale jak to uskutecnit prakticky fakt netusim.
    KURE
    KURE --- ---
    87HIGHFLYER: no nevim, nepřijde mi jako společensky výhodný brzdilt v rozletu talenty tím že jim přivážeš na nohu blbce a celkovou úroveň vzdělávání budeš snižovat aby ji přelezli i ti blbci.
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    NAVARA: to je bohuzel tezko resitelnej problem - z pohledu spolecnosti neni uplne nejlepsi v pulce zakladky prijit o vetsinu chytrejsich a sikovnejsich deti (nebo tech co je vedou a podporujou rodice) a nechat tam jen tu vic levou stranu gaussovky. Na druhou stranu samozrejme jako rodic nechces aby tvoje dit bylo v kolektivu "dementu", zvlast pokud je tam za exota, protoze chape zlomky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam