• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONDRATModerní architektura v Praze, Čr a střední Evropě
    PRAVIDLA
    1.Vložte fotku s názvem stavby, datem realizace, místem stavby a jmény autorů
    2.Vkládejte pouze realizace v Praze, Čr a střední Evropě (tzn. země se kterými sousedíme)
    rozbalit záhlaví
    SNICKERS
    SNICKERS --- ---
    to je nejaka ozvena giomikyho ne?
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Ja uz jsem te docela prokoukl, aplikujes stale stejny pristup, neni tak slozite si to vylozit.

    Pamatnik nikdo nenavrhuje, ta konkretni stavba stale plni svuj puvodni ucel.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: Ani netuším jaký je můj světonázor, jsem rám že o něm máš takový přehled když já ne. :-)

    Nechci tu jet žádnou linku, to jen ty se k tomu stále vracíš. Já se to snažil už několikrát nasměrovat jinam. :-D

    Památník je výraz, co se používá pro extravagantní architekturu, která díky své extravaganci pozbývá svůj původní význam.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Já už jsem k tomu napsal vše, co jsem chtěl. Cením, že si jedeš dál svoji linku, které tak nějak kličkuje kolem tvého světonázoru, to je fajn, ale asi v tom budeš docela osamělý.

    Nevím, kde se vzalo, že to má být nějaký památník nebo co, to jsem nikde neslyšel, nečetl a nevěřím, že to kdokoliv navrhuje.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: A jaký je záznam doby zachovávat jednu výjimečnou (ať už v pozitivním či negativním smyslu)? Ale prostě je jen jediná... Naopak by se měli zachovávat nějaké které tvořili v masivním měřítku dobovou konturu.

    A abys pochopil nejsem pro to ty kostky zbourat. Jen bych dal větší možnost je nějak lépe využít. Udělal z ní stavbu která se dá používat a nenechávat ji jen jako památník.

    A izolace se už řešili. Minimálně od padesátých let. Třeba Zelená Liška. Ve stavebnictví se izolace řešili už tehdy. Byla vydána i rukověť technické výstavby nebo jako se tomu nadávalo. Někde mám myslím uložený i scan.

    Jak smutné je, že ti lidé kteří by to měli řešit a propagovat nejvíce, na to z vysoka kašlali a naopak žádali o výjimky.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Můžeš nesouhlasit, ale tak to s kancelářemi prostě je. Normálně se to počítá, je to základní parametr. Vždyť se podívej jaké kancelářské budovy se staví a proč, jsou to často 5ti trakty se zavěšenou lehkou fasádou, to je velmi drahé, tedy to musí být něčím opodstatněné, jinak by se to nedělalo.

    Já už jsem důvod ochrany té stavby vysvětlil, to není žádné glorifikování nebo vyzdvyhování do nebes, nebo snad dávání jako příklad. Je to záznam doby a záznam jedné z nejsilnějších myšlenek, které ty kdy byly. Tedy za mě stojí za to to zachránit, nevidím důvod proč to nezkusit. Máme mnoho velmi dobrých architektů, kteří by dokázali stav těch kostek posunout dál. Varianta, že se to zbourá, mi nepřijde uspokojivá. Staveb z té doby máme pár, některé ochranu mají, některé o ní marně žádají. Status památky může jedině pomoct, navíc je to v majetku města.

    Paneláky v tý době žádnou izolaci neměli, ale samozřejmě pokud někdo podá návrh na památkovou ochranu nějaké specifické konstrukční soustavy nebo urbanisticky dobré lokality sídliště, proč ne? K tomu přece památková ochrana má sloužit.
    FOOTFAN
    FOOTFAN --- ---
    CUKI: Paneláky ze 60. let žádnou izolaci neměly. To mají až pozdější konstrukční soustavy.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: S tím prosvětlením sice nesouhlasím (ono ho zas tolik není protože je většina zatmavená), ale jinak asi ok, snadná údržba dejme tomu. Pořád mi ale nejde do hlavy proč glorifikovat něco, co se prosadilo na výjimku i v té době (nejsem si jist že to bylo i u těch kostech, ale stavby tohoto skleněného systému) a bylo to tragicky špatně. Já myslím že máme mnoho jiných staveb z té doby, které takové pochybení nenesou. I ty paneláky které se jeli s ohledem na rychlost výstavby a cenu už v té době nějaké izolace měli.

    Pak je u ještě druhý aspekt. Jak jsem psal hmotově mi to nepřijde problematické. Spojení moderní stavby s historickou částí města je za mě ok. Ale jak přistupovat k rek-ci takové stavby? Je možné (morálně, technicky, legislativně) měnit její části, tak aby se dnes daly ještě používat?

    Morálně bych s tím zrovna tady problém neměl, on sám egoisticky měnil ráz jiných staveb (třeba federální shromáždění), technicky si to umím velmi snadno představit. A legislativně? Pokud to bude památka? Neodsoudí takovýto status tyhle stavby zbytečně k záhubě?
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Na to uz ti bylo odpovezeno - byl to tehdejsi trend, delalo se to vsude po svete, duvodem je mira proskleni pro potreby kancelarskeho provozu a stavebni a montazni jednoduchost. Proste to odpovida dobe vzniku a je to zaznam tehdejsi stavebni urovne.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: Ne Pragerovi kostky mi nevadí jako takové. Nemám vůbec nic proti moderním stavbám. Ale ta "fasáda" je fakt jedna z nejšerednějších věcí ve stavebnictví co jsem viděl a přitom to nemá pro stavbu žádný benefit. Naopak to snižuje její použitelnost. Tak proboha proč?
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Rozumim, takze bys sis vybral jinou stavbu, ktera ale mela stejne technicke problemy jako Pragerovy kostky nebo ostatne jakakoliv jina stavba sve doby.
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    CUKI
    CUKI --- ---
    Jinak něco o úsporné architektuře z roku 75. Ve světě už byli mnohem dál, ale na naše poměry je to poměrně přelomový projet. 1. o kterém vím, že měl vůbec nějakou energetickou koncepci.
    Databáze divadel / Divadelní architektura v Evropě
    https://www.theatre-architecture.eu/cs/db/?theatreId=2373
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    MARIHAI: Tak to doplnim komentarem. Postavit na tak pekny misto barak kterej se zasnym zpusobem nijak nevztahuje k nicemu. Ani si to svy okoli nijak neupravili Proste obycejna bytovka bez napadu. Tezkej fail
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT:
    IRONIC: To bezesporu. Požadavky doby byly naprosto odlišné. Shoda s dnešní dobou je spíše otázkou náhody. Jen jsem chtěl říct, že pokud bych si mohl vybrat která z těch staveb má stát vybral byc si vcelku jasně tu která už nestojí.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    IRONIC: Jasne, ale technicky uz ta stavba byla zaostala, investice do renovace by byly enormni.
    IRONIC
    IRONIC --- ---
    Demolice OD Jested nemela nic spolecneho s politikou. Vlastnilo jej Tesco. Na okraji Liberce se stavel moderni shopping mall Nisa s multikinem a obrovskym parkovistem, v centru se planovala nakupni galerie Plaza a naproti na Perstyne mely vzniknout Arkady. Vsechno moderni nakupni centra prizpusobene soucasne dobe, s parkovistem. OD Jested byl navrzen pro jiny zpusob prodeje - obchodni dum, bez centralni nakupni pasaze. Pro soucasny zpusob prodeje nevhodny, stejne jako Kotva, Maj, Bila Labut, apod. Navic OD Jested byl nedokonceny, navrh SIALu byl rozsahlejsi. I to byl duvod, proc ta budova nebyla pamatkove chranena. O “zacleneni do kontaxtu mista” se v pripade brutalistni architektury ani nemusime bavit. Tzn soukromy vlastnik (Tesco) se jej rozhodl zbourat a nahradit novym modernim centrem, nebyla v tom zadna liberecka politika. Mimochodem v te dobe Tesco predelalo prazsky Maj na My. Kdyby to mohli zbourat a postavit znovu, udelali by to i tam. Nemohli, tak vedle nich vzniklo uspesnejsi Quadrio… Proto jsou na Maji dnes ti motyli, protoze jinak by do toho obchodaku dnes neoachla ziva noha… Vsechno se odviji od zakaznika a jeho ochoty tam nakupovat. Kotva je zarnym prikladem, jak v naprosto premiove lokalite byt naprostym propadakem co se tyce zisku - duvodem je zastaraly komercni koncept te budovy a nemoznost jejiho prizpusobeni soucasnym trendum. Nikdo ze zakazniku neoceni krasu architektury Kotvy, radeji jde do nakupni galerie Palladium, ktera je ztelesnenim kyce v nejryzejsi podobe. Proto Tesco zbouralo OD Jested a nahradilo jej osklivym, ale vydelavajicim Forum Liberec. Kdyby to neudelalo, bude tam dnes ruina a naproti budou Arkady Perstyn…
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    NOIK: Citliva prace s krajinou je nestavet nic. Ja Jested vnimam jako citlive reseni, ale to plati ve chvili, ze akceptuju, ze tam vez stat mam a obhajim si to. To se v tomto pripade povedlo.
    NOIK
    NOIK --- ---
    ONDRAT: netušim, jak vnímáš pojem citlivé, ale to že byl Ještěd rychle přijatej veřejností bylo taky proto, že se podařilo dotáhnout Hubáčkovu vizi prodloužení siluety hory Ještěd v dálkových pohledech, tedy je to i konceptuální a velmi citlivá práce s krajinou ...minulej rok byla v Severočeským muzeu v Liberci moc pěkná výstava k padesátiletému výročí soutěže https://www.muzeumlb.cz/detail-vystavy/id/jested-50 ..a byly tam všechny návrhy zakresleny v porovnání se stávající věží a byť byly nižší a celkově hmotově menší (protože požadavek vysílač a hotel všichni rozdělili do dvou staveb), tak by všechny působily na tom vrcholu mnohem víc rušivě ...tady jeden co jsme si vyfotil zblízka

    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    ONDRAT: Budova Jestedu by nikdy nezvnikla, kdyby ty funkce neintegrovala, v tom je jeji genialita a duvod proc zvitezil tento navrh v soutezi. Neni mozne si z toho vypichnout, ze jedna funkce prevazuje na ukor jine a tu pozadovat za podruznou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam