SMOKY: :D
Q: Výhody, které narcis získává ze hry „Ano, ale“
A: Hra „Ano, ale“ je podle transakční analýzy typickou psychologickou hrou, kde jeden účastník (v tomto případě narcis) systematicky odmítá všechna navrhovaná řešení svého problému, přestože o pomoc zdánlivě žádá. Tato hra přináší hráči (narcisovi) několik psychologických výhod:
Udržení kontroly a nadřazenosti
Narcis může prostřednictvím odmítání všech návrhů demonstrovat svou výjimečnost a neřešitelnost své situace. Tím si udržuje pocit nadřazenosti nad ostatními, kteří mu nejsou schopni „dostatečně“ pomoci nebo porozumět
.
Získání pozornosti a zájmu okolí
Neustálé řešení jeho problémů okolím poskytuje narcistovi stálou pozornost, což je pro něj významný psychologický zisk. Okolí se soustředí na jeho potřeby, což posiluje jeho pocit důležitosti
.
Posílení role oběti
Odmítáním řešení narcis potvrzuje svou roli nepochopeného a trpícího člověka. To mu umožňuje vyvolávat soucit, lítost a případně i vinu u druhých, což může využívat k dalším manipulacím
.
Vyhnutí se vlastní odpovědnosti
Tím, že žádné řešení není dost dobré, narcis nemusí převzít odpovědnost za svůj problém ani za jeho řešení. Může tak setrvávat v pasivitě a vyžadovat další a další pozornost bez reálné změny
.
Manipulace a ovládání druhých
Hra „Ano, ale“ umožňuje narcistovi manipulovat s druhými lidmi, kteří se často cítí frustrovaní a bezmocní, protože jejich snaha pomoci je systematicky odmítána. Narcis tak může ovládat dynamiku vztahu a určovat pravidla komunikace