Troufám si říct, že na tuhle poměrně snadno dosažitelnou dráhu si od počátků kosmonautiky žádná státní kosmická agentura netroufla především z bezpečnostních důvodů, i když samozřejmě, i na jiných drahách jsou dlouhá okna, kde by záchrana posádky po nouzovém přistání byla extrémně složitá, nejsou ale nekonečně velká a dá se jim vyhnout. Naproti tomu, záchrana posádky uprostřed Arktidy nebo Antarktidy by byla extrémně složitá a na polární dráze jsou úseky, kdy pod sebou loď nemá nic jiného než ledovce nebo odlehlé části oceánů a nouzové přistání je vyloučeno třeba i celé hodiny v kuse, několik oběhů (na drahách s větším sklonem se sice taky lítá přes Paficik, ale nějaká relativně obydlená oblast se přelétá stejně minimálně při jednom každém oběhu...). Ale vlastně nevím. Každopádně jde o zajímavé prvenství a celkem potvrzení mojí teorie, že soukromá kosmonautika se bude předhánět v dosahování "levných prvenství", které byly v počátcích kosmonautiky nějak vynechány, převážně asi po zvážení rizik tehejších průkopnických technologiií. (další "levné prvenství" je let k hranicím sféry gravitačního vlivu Země, tedy asi milion km - měla to být BTW zkušební mise před obletem Venuše v Apollu, ale v rámci úspor byla zrušena a nahrazena méně riskantním Skylabem na konvenční LEO)
A zajímavým způsobem to předběhlo záměr Rusů, kteří na téhle stanici chtěli dokonce provozovat svojí budoucí kosmickou stanici (co s těmi záměry bude dál po válce, to jiná otázka...). Stejně tak plánovala STS na polární dráze USAF (startovat se mělo z Vanderbergu). Taky je to v podstatě jediná šance na udržování nějaké konstelace družic s celoplošným pokrytím, které by šlo teoreticky servisovat na jediné základě (o tom uvažují ti Rusové... i velmi mírná změna sklonu umožňuje pozvolný přesun mezi všemi polárními drahami, podle mě)
Máme tu 1408 km dosaženou výšky Polaris Dawn... tady jsou asi hranicí schopnosti tepelného štítu ustát návrat vyšší rychlost, ale postupné posouvání vidím jako nevyhnutelné. První politovaný let na GEO je jen otázkou času, i když skutečný smysl tam nevidím, naopak je to pro pilotovanou misi jedno z nejméně zajímavých míst, i když trvalé spojení s určitou oblastí na zemi může být výhodou (vojenské velitelství s polovičním rádiovým zpožděním?). Máme tu teď polární dráhu (popravdě užitečnost pilotované mise na retrográdní dráhu si moc představit neumím). Lze si představit "turistické" mise na velmi nízké dráhy (třeba tak 3 oběhy), což by možná šlo realizovat s nějakou reusable verzí 2.stupně (za cenu drastického snížení nosnosti a integrace lodi s 2.stupněm ... ostatně, moje pochybnosti o skutečné nosnosti Starship trochu napovídají, že tohle by nakonec mohl být její osud...)