• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANSpaceX (Falcon 9 / Falcon Heavy / Dragon / SuperHeavy / Starship / Starlink) + Tesla, Neuralink, Boring, xAI
    @SpaceX
    Starship's eighth flight test now targeting to launch as soon as Thursday, March 6
    rozbalit záhlaví
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    XCHAOS: Můžeš jim poradit
    SpaceX - Careers
    https://www.spacex.com/careers/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JONAS3: no hele, nechci ti do toho kecat, ale i testovací let blbé Angary 5, co byla 20 let pozdě a i tak 100 let za vopicema, proběhl se simulátorem zátěže. Na raketách se fakt létá se simulátorama zátěže, protože bez nich toho zjistíš fakt velmi málo (ostatně viz ty vibrace). Prostě se to celé chová jinak, takže to, že třeba uřídíš cestou nahoru prázdnou raketu, nevypovídá skoro nic.

    Jako takový ten image "neomylných géniů" není nakonec užitečný pro nikoho, pro jednotlivce ani pro firmy. Ano, to, že třeba Boeing předvedl tak spektakulární demenci, že cokoliv, co předvedou SpaceX, proti tomu vypadá skoro dokonalé, to je jiná věc... (ne náhodou Boeingy jako letadla jsou jeden z posledních zbývajících velkých vývozů USA do Číny...). Ale přístup "věřím, že Starship je geniální, protože všechno, co až dosud SpaceX s Elonem předvedli, bylo geniální" mi přijde zvláštní. Zajímá mi co dělaj, jak to dělaj, proč to dělaj... ale členem kultu jsem nikdy nebyl a nebudu ani teď.
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    XCHAOS: To je pořád dokola... "protože proč by potom simulátor vypouštění Starlinků nepředvedli na Mk1"
    Protože takto SpaceX nefunguje, takto nevyvíjejí. Mají primární, sekundární,... cíle mise. A na Mk1 ještě vypuštění nebyl primární cíl. Pak už ano, ale to zase selhalo něco jiného.
    To by ses mohl rovnou ptát (když to trochu přetáhnu), proč Starhopper nechytali do Mechazilly
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CHAOS_RK: v1 Starship by po přistání asi nebyla opakovaně použitelná, ale ok, na orbitu se dostala. Moje poznámka se týká jen toho, že nevíme, s jakým užitečným zatížením. Zřejmě nedostatečným - protože proč by potom simulátor vypouštění Starlinků nepředvedli na Mk1?

    Očekávání jsou vždycky odlišná od reality. F1 měla být triviální malá raketa pro trh malých družic, ekonomické využití ale nakonec nenašla, protože spousta dalších firem to okamžitě předvedla taky (no, spousta.. reálně dnes v oboru podnikají tuším jen Rocketlab...). U F9 nikdo moc nevěřil, že znovupoužitelnost 1.stupně se jim povede (v té době to ale sledovali jen kosmonautičtí nerdi a do médií si to teprve hledalo cestu...).... a povedla se. U Starship teď všichni předpokládají, že je to jednoduché (ne, není - viz zoufalé pokusy čínských firem to napodobit, apod.) a tedy, že Starship (kde varianta jednorázové použitelnosti ekonomicky už nedává smysl vůbec) bude automaticky fungovat. Ale nic není automaticky dané a překvapení jsou možná. U F9 pár věcí udělali jinak, než se pokládalo léta za jediné možné. U Starship ale udělali prakticky všechno jinak (a ten seznam je dlouhý, počínaje tvarem návratového tělesa a jeho tepelného šíttu, tzn. Starship)
    CHAOS_RK
    CHAOS_RK --- ---
    Tak vyvoj Falconu taky nebyl uplne hladkej - na orbit na 4 pokus, pak navrhli Falcon 9 a ten uz dosahoval orbit spolehlive - nicmene to nelze moc srovnavat, kdyz 2 stupen Falconu se zahazuje a da se rict, ze je to celkem dobre prozkoumanej inzenyrskej problem vs vyvoj 2 stupne, ktery ma prezit reentry a pak mekce pristat... v1 Starship byla celkem spolehliva na to ze to byly prvni pokusy, v2 ted neni, pac si asi rekli, ze ji jen krapet natahnou a presadi predni flaps - ale kamen urazu je ve vibracich, ktery pri ty zmeneny delce rezonujou jinak a rozpada se, tak to ted asi resi a uvidime jak dopadne dalsi let... kazdopadne iterujou mnohem slozitejsi vec, tak to asi budou muset udelat vicekrat, nez u "jednoduchyho" Falconu a rekl bych ze 2 nezdarne pokusy na verzi neni duvodem nad celym designem lamat hul...
    CHAOS_RK
    CHAOS_RK --- ---
    How Not to Land an Orbital Rocket Booster
    https://www.youtube.com/watch?v=bvim4rsNHkQ
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CHAOS_RK: no podívej, Falcon 9 i Falcon 9 Heavy létaly podle výpočtů hned od začátku, měli pár (naštěstí drobnějších) nehod, iterovali jen to přistávání. Ok, Superheavy a Starship předvedly pár působivých věcí, které žádná raketa před nima neudělala (minimálně asi taky největší díru pod startovací rampou, která ale současně přežila, že :-). Ale celkově toho "iterování" bylo nějak víc, než u předchozích raket. Dobře, jde o inovativní technologii, jasně... ale celkově to působí dojmem, že tuhle raketu navrhujou jiný lidi a postupujou přitom jinak. Jak je to doopravdy se samozřejmě dříve či později dozvíme, rád budu příjemně překvapený, že jim to funguje podle plánu.
    CHAOS_RK
    CHAOS_RK --- ---
    asi maj ve SpaceX malo raketovych inzenyru, ze si nevsimli takoveho zasadniho nedostatku...
    PES
    PES --- ---
    Jen malinko konkurence...
    Amazon začíná stavět svůj satelitní internet Kuiper - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/technet/vesmir/vesmir-internet-konstelace-kuiper-amemzo-jeff-bezos.A250409_165243_tec_vesmir_vse
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: ne, nemam to ani pro 2. stupen F9, ale narozdil od tebe tady neplacam dohady z buhvijakeho orakula.
    A opet jsi zminil nejaky pomer 1:10, ale jak jsi na to prisel kdyz neznas hmotnost prazdne starship?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: ok, ale to nemáš ani pro ten 2.stupeň F9, jen odhady. Navíc nevím, kolik tam toho paliva doopravdy tankují - to může být při každém startu jiné a víc natankovaná Starship se na orbitu dohrabala, ale nezbylo by místo na užitečné zatížení, to měla řešit Mk 2, ale ta 2x selhala (popravdě mě spíš překvapilo, že k tomu nedošlo při těch prvních startech). Jako souhlasím, že jsou to dohody, ale limit kapacity nádrží 1500t je asi vypočítaný geometricky, z délky a průměru lodi, které jsou známé (a délka nádrží v nich v podstatě taky). I při plném natankování je tedy poměr suché hmotnosti a paliva asi 1:10ti a to je pravděpodobně o polovinu horší, než u F9 horního stupně. Jasně, lepší Isp Raptoru a tak, ale stačí to? To doopravdy umí spočítat málokdo, a když navíc vstupní data nejsou zcela veřejně známá...
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: ok, tak jinak. Tady:
    SpaceX - Starship
    https://www.spacex.com/vehicles/starship/
    Uvadi jen hmotnost paliva a nosnost. Obe cisla jsou zaokrouhlene tak ze je jasne ze se tem cislum da verit mozna tak na 25 %. Mas nejaky jiny duveryhodny zdroj poradnych dat?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: rozepisoval jsem to tady před pár desítkama příspěvků. Poměr hmotnosti paliva, prázdného stupně a užitečného zatížení je třeba u Falconu 9 prostě někde jinde (a je i trochu to tajemství, díky kterému je možná vícenásobná použitelnost 1.stupně F9). U Starship to nevychází. Má příliš velkou suchou hmotnost.
    Samozřejmě, letový profil Superheavy se od 1.stupně F9 liší, Superheavy zřejmě dosahuje o něco vyšší rychlosti, nedaří se mi vygooglit čísla...ale není to o moc.

    Prostě to užitečné zatížení "banán" nebyl vtip: bylo to přiznání, že Mk1 měla reálně nulovou nosnost. Přestavěná Mk2 měla na palubě simulátor užitečného zatížení a 2x se rozpadla. Dá se to dohledat níž v chatu. Poměr paliva k prázdné hmotnosti je u 2.stupně F9 asi 20:1, možná víc (přesná čísla Space X nezveřejňuje), je to jedno z nejlepších konstrukčních čísel u raket vůbec. Poměr paliv k prázdné hmotnosti u Starship je jen 10:1. Ano, lepší Isp, ano vyšší finální rychlost Superheavy, ale...

    Sem to asi nepatří, ale co když Elonovi hrabe i z toho, že zjistil, že jeho vymazlený projekt prostě parametrů, které by mu umožnily byť jen základní odlet k Marsu, prostě nemůže dosáhnout? Nebyl by první technik, který se na základě dobrých výsledků z mládí upnul k megalomanskému projektu, který vypadá nadějně, akorát "malinko" nevychází. Škálovatelnost u raket je zajímavá hra, s rozměry sice objem nádrží roste, ale hmotnost taky, a ...
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: a tohle jsi zjistil od ktereho orakula?: "zlomek užitečného zatížení Starship (který je podle mě prakticky už veřejné tajemství)"
    ALCATOR
    ALCATOR --- ---
    ARAON: To vypadá jako rozmazaný screenshot z Test Chamber na začátku Half-Life, v okamžiku Resonance Cascade... :-)
    ARAON
    ARAON --- ---
    Myslite, ze nam taky nekdy ukazou video z vnitrku Starship pri re-entry?

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: no, to je další možnost, že by naloženou Starship neuzvedl Superheavy, ale tam mi to myslím vychází pro první stupně normálně a až natankovaná Starship vychází tak, že tam pro užitečné zatížení není prostor (teda vychází ve srovnání s obdobnými, ale menšími nosiči)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: perfektni poznamka. Prazdna Starship dava Superheavy obrovskou volnost v regulaci tahu Raptoru. Az bude Starship plne nalozene, budeme videt i selhani Superheavy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: no ale vlastně nevíme, jestli za nedostatečný zlomek užitečného zatížení Starship (který je podle mě prakticky už veřejné tajemství) vlastně může Superheavy, nebo až Starship. Ale podle mě Superheavy spíš ne. Už jen vzhledem k objemu nádrží vůči hmotnosti to musí mít jedno z nejlepších konstrukčních čísel vůbec. Ostatně s tím souvisí i to, že prázdné je to dost lehké na zachycení věží. Superheavy tu podle mě zůstane. Starship je pokus, který udělali, aby měli co posadit navrch a aby to zaujalo. Budou to muset nahradit konvenčnějších konceptem nějakého druhu (nedokážu předpovědět jakého). Už s tím, co předvedli, se to zapsalo do historie... ale v té taky zůstane, i se svým retro vzhledem. Uvidíme, co Ship Mk3, ale podle mě Superheavy zůstane a nahoře bude jiný (i hodně jinak vypadající, nejen uvnitř) 2.stupeň.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: TOXICMAN:
    To je prave ze to, co nevidime, je to nejvice uchvatne.
    To jak Superhavy gimbluje s centralnimi vidime, to by bylo i celkem "okoukane", ale co nevidime, je, ze "gimbluje" i s pomoci regulace tahu, resp. ze regulaci tahu kompenzuje nenominalni tahy sousednich motoru.
    Vzdy si vezmeme, ze pri poklesu nebo narustu vykonu jednoho motoru treba o ctvritu, vubec nemusime na barve usti trysky nic poznat, kdy si vezmeme, digitalizaci a chveni atmosfery. Jsme radi, ze to leti. To jak se Superheavy skutecne namaka vi jenom SpaceX.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: on je spíš malý zázrak, že se to za letu vůbec někdy roztočí, natož v takovém počtu případů :-) jak říkám, SuperHeavy mi imponuje - i když možná jeho horší parametry, než si myslíme, vedou k tomu, že do Starship nejde natankovat tolik paliva, kolik by bylo potřeba, atakdál...

    Ten návrat na zachycení věží je jedna z vizuálně nejpůsobivějších věcí v kosmonautice, proti které synchronizované přistání postranních boosterů F9 Heave je takový letecký den s dvouplošníky, což o to. Ale celý projekt získá smysl ve chvíli, kdy se ukáže, že nějaká iterace Starship fakt unese těžší užitečné zatížení, než banán....
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam