• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANSpaceX (Falcon 9 / Falcon Heavy / Dragon / SuperHeavy / Starship / Starlink) + Tesla, Neuralink, Boring, xAI
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: což o to, lítat může, jenom s přistáním to bude horší...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OTAVA: tak lítat může evidentně i nenaleštěná, což o to, ale fakticky je laťka nasazená hodně vysoko. Asi si pár let počkáme, ale domnívám se, že v2 neměla nosnost ani vzdáleně se blížící udávanému cíli 100t - že prostě unesla tak akorát sama sebe, a tím to končilo. Ale i reuse sama sebe v téhle váhové kategorii je samozřejmě úctyhodný cíl a to, že vůbec přežije reentry nějaká natlakovaná nádrž s kapalnými pohonnými hmotami je dost neuvěřitelné.

    Ono to vypadá, že když pochybuju, že to přeci jen celé (zejména v téhle konkrétní konfiguraci - váhové, kormidlové, apod.) může fungovat, tak že nějak zlehčuju, jak obrovský úspěch je, že vůbec někdo dostane zpět z oběžné dráhy tolik motorů na KPH i se zbytkem těch kryogenních pohonných hmot a dokáže je zažehnout, apod. Je to obrovský krok kupředu, obrovský úspěch... cesta k praktické použitelnosti se zdá být pořád v podstatě ještě strašně dlouhá, nechci se opakovat pokud jde o názor, zda jde o vhodnou architekturu pro Měsíc a pro Mars... ale na druhou stranu je to určitě největší krok vpřed od vícenásobné použitelnosti Falconu 9 a předvedli ho ještě předtím, než Falcon 9 vůbec někdo dokázal okopírovat (což se snad povede koncem roku raketě Neutron od Rocketlabu, ale uvidíme... bez šance na přistání není ani New Glenn...)
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    DZODZO: ja tomu vsemu rozumim, jenom podotykam ze se zatim tomu ta raketa ani neblizi. Otazka je, jak moc je nejmensi mozne namahani - mas urcitou rychlost pod kterou se nedstanes.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    OTAVA: najprv potrebujes optimalizovat tie zaklady, aby to bezpecne lietalo a nevybuchovalo pri pristavani, na tom potom mozes stavat ten komfort ako rychlost znovupouzitia
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    Urcite tam bude hodne moznosti jak to cely zlepsit, jak optimalizovat entry a klesani aby se to cely namahalo min, ale ted mi neprijde ze by se ta raketa dala oprasit hadrikem, prelestit a do 24 hodin mohla lete znova. Chapu ze to namahaji co to jde, na druhou stranu se to kyzenemu vysledku ani neblizi.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    LUCIEN: asi?
    LUCIEN: taky jsem si všiml, tam asi vent na straně štítu nebude :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LUCIEN: to mě spíš překvapují ty části, které po tom reentry nehořely :-)
    LUCIEN
    LUCIEN --- ---
    TOXICMAN: a tady mě překvapuje, že něco hoří těsně před dosedem u čumáku...
    LUCIEN
    LUCIEN --- ---
    TOXICMAN: co to z toho lítá, taky dlaždice?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: mě přijde, že z těch kořenů kormidel neodstranili nic, a pokud to teda není naopak nějaká usazenina, tak tam dlaždiček odpadlo nejvíc.... a dávalo by to smysl, ty kořeny prostě evidentně vyčnívají do rázové vlny. (naopak vepředu to krásně vyřešili...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak srovnání stavu horních a dolních kormidel mluví za vše... to posunutí kormidel až za diagonálu napříč válcem jednoznačně dělá strašně moc a vzadu by jim to asi pomohlo taky. Mj. to nejspíš brzdí ten proud plazmy... a pomalejší plazma se stihne ohřát na vyšší teplotu, než definitivně odteče za okraj...

    Ta destrukce u paty zadního kormidla je viditelně v místě, kam ta plazma evidentně směřuje podélně podél celého štítu a je jasné, že v takový moment stihne nabrat největší teplotu. Samozřejmě, kdyby drželi směr pořád striktně bokem... jenže pak by nevytvářeli žádný vztlak a brzdili by moc rychle.

    Je to zajímavý hlavolam, protože když se chovají jako vztlakové těleso, grilují se sice méně prudce, ale déle, zatímco když na to jdou tak nějak balisticky (tedy přesně bokem), tak se grilují více, ale kratší dobu.

    Každopádně, kořenům zadních kormidel tenhle směr obtékání "předehřátou" plazmou klouzající po celé délce trupu nesvědčí a chová se to tam silně ablativně. Přitom ten správný postup je "shockwave rider" (pun intended: je to název nějaké slavné scifi) - má se to vézt na rázové vlně, kterou to vytvoří, a ta horká plazma se toho vůbec dotýkat nemá...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS: nejspíš
    největší holá místa jsou tam, kde byly dlaždice odstraněny, což dává smysl, prostě to je místo je pak zranitelnější

    zde je před letem
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: bílej flej předpokládám znamená ztracenou dlaždičku?
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @elonmusk
    The new heat shield performed much better. That was the main objective.

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS: je to z aktuálního letu číslo 11, proč bych dával staré?!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: tohle video teda není to aktuální, ale pořád to předchozí? začínám se trochu ztrácet... myslel jsem, že je aktuální, protože je bez viditelně ohořelejch zadních plácaček... ok, asi ten pojem lidi štve, tak asi začnu používat označení "kormidla"...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    DZODZO: vzhledem k tomu, že posádka bude v horní části lodě, bych to neviděl tak zlé
    ostatně, budou v raketě, ne ve vlaku :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak ale vo finale to budu musiet vyladit pre tu pasaziersku verziu :)

    SpaceX's Starship spacecraft and Super Heavy rocket - collectively referred to as Starship - represent a fully reusable transportation system designed to carry both crew and cargo to Earth orbit, the Moon, Mars and beyond. Starship is the world's most powerful launch vehicle ever developed, capable of carrying up to 150 metric tonnes fully reusable and 250 metric tonnes expendable.
    PES
    PES --- ---
    DZODZO: to bude nákladní loď...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS: trochu ano, těžko řííct, nějaká oxidace

    pamatujte, že tohle byl stress test, kde šli na absolutní limit, supersonic drifting, spousta dlaždic byla schválně odebrána, včetně podkladního materiálu a to i na kritických (!) místech... v podstatě dezintegrace byla i trochu očekávána, leč nestalo se :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: hele, nemaj to zas nějaký červený?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam