• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANSpaceX (Falcon 9 / Falcon Heavy / Dragon / SuperHeavy / Starship / Starlink) + Tesla, Neuralink, Boring, xAI
    ARAON
    ARAON --- ---
    XCHAOS: Neci meteorologicky balon?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Neříkám, že Starlink spadl na letadlo, ale... kus Starlinku asi spadl letadlu na přední sklo, jak to tak vypadá:
    Something from “space” may have just struck a United Airlines flight over Utah - Ars Technica
    https://arstechnica.com/space/2025/10/something-from-space-may-have-just-struck-a-united-airlines-flight-over-utah/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Starship bude lítat i z Vanderbergu. Tak samozřejmě, pro vypouštění Starlinků v3 i na polární dráhy to dává perfektní smysl...
    SpaceX's SLC-6 redevelopment green light - NASASpaceFlight.com
    https://www.nasaspaceflight.com/2025/10/spacexs-slc-6-redevelopment-green-light/
    CHAOS_RK
    CHAOS_RK --- ---
    TOXICMAN: diky za paradni videa pristani! Jen je trochu skoda, ze to strihnout pred vybuchem... Vsichni vedi, ze to boucha, tak nevim proc se o to nepodelej? Myslim, ze nejsem jedinej, kdo by to chtel videt :)
    PES
    PES --- ---
    Množství satelitů na oběžné představuje problém i proto, že padají - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/technet/vesmir/starlink-satelit-druzice-vesmir-pad-deorbitace.A251017_083847_tec_vesmir_vse
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @SpaceX
    Falcon 9 completes a double-header launch day, taking 56 @Starlink satellites to orbit from Florida and California
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @Starlink
    SpaceX has now launched more than 10,000 Starlink satellites to date, enabling reliable high-speed internet for millions of people all around the world 🛰️🌎❤️
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    PES: z planetárního hlediska nic jiného neděláme a ani nemůžeme dělat. I když močíš ke stromu, stejně se v tom někdo nakonec bude koupat a nejspíš to i někdo vypije.
    PES
    PES --- ---
    ALMAD: shoří, ale nikoliv atomárně dezintegruje, takže odpad zasviní atmosféru... prostě jakobychom si čůrali do vany, ve které se zrovna koupeme...
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    PES: No hlavně je trochu problém že on jako úplně neshoří, a v tomhle množství nám ten hliník s tou atmosférou může trochu zamávat

    How much do SpaceX's reentering Starlink satellites pollute Earth's atmosphere? | Space
    https://www.space.com/spacex-starlink-reentry-pollution-damage-earth-atmosphere
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: tak budeš tam mít tak obří kapacitu SSD, že ti bude stačit odpojovat vadné sektoru a pořád kapacita bude menší problém, než výpočetní výkon.

    Třeba orbitální CDN zcela jistě smysl dává... když všichni pořád stejně ten stejný den čučí na ta stejná YouTube videa a instagram fotky, apod... na ohlášení integrace CDN ve Starlinku docela čekám, protože to je dobře vyřešený problém (traffic Google a META aplikací dohromady dělá asi 50% internetového downstreamu, dneska...)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: to som zvedavy ako v tom orbitalnom cloude budu menit disky, to je furt neco s tym hardwarom :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: tak jsem velkým fanouškem air-breathing iontových motorů.. kdyby to fakt fungovalo, lze to samozřejmě využívat i pro TLI a TMI, protože můžeš postupně zvyšovat eliptickou parkovací dráhy a finální "nakopnutí" pak spotřebuje už relativně málo palivo.

    Opakovaný Oberthův manévr pomocí air-breathing motorů by byl takovým svatým grálem pro skutečné osídlení Sluneční soustavy a hlavně zásobování všech těch základen, ale i bez air-breathing motorů je postupné zvyšování parkovací dráhy správná strategie, minimálně pro bezpilotní lety. Myšleno např.: posádku k Měsíci pošleme kvůli minimalizaci dopadů radiace po co nejrychlejší dráze, ale přistávací modul a palivo pro něj není potřeba poslat všechno najednou.

    Provést třeba 15 startů Starship, abychom dotankovali _bezpilotní_ Starhship, která provede jeden masivní TLI zážet 6ti nebo ve v3 dokonce devíti motory, mi přijde jako docela plýtvání, pokud tedy cílem není dělat co nejvíc rámusu a nepřipoutat co nejvíc pozornosti. Odlehčený horní stupeň naproti tomu může k Měsíci stoupat třeba měsíc-dva, jako to dělají zejména sondy ISRO, pomocí opakovaných zážehů v perigeu. Sice udržet v nádržích kapalné palivo pro 10 zážehů z nichž poslední proběhne až po několika týdnech je složité, ale udržet to palivo během čekání na tankovací starty taky nebude sranda, a rapid turnaround třeba 10ti startů po sobě podle mě ještě dlouho nebude tak spolehlivý, jako by bylo postupné zvyšování eliptické dráhy.

    Ale Lunar starship má mít motorů méně, možná snad dokonce jen jeden, a menší počet tankovacích startů a postupné zvyšování dráhy se tam jeví jako velmi reálná možnost, tak uvidíme. Tak je asi jasné, že nemluvěj o všech trikách, které schovávají v rukávu... všichni čekají, že to nestihnou včas a nakonec může Lunar Starship po patřičném odlehčení zvládnout odletět třeba po jediném dotankování, akorát poletí třeba dva měsíce :-)
    PES
    PES --- ---
    Samozřejmě ultimátním řešením je orbital ring a posléze orbital lift ;-)
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: na dotankování na LEO budou nejspíš již zmiňované iontové air-breathing motorky, materiál normálně satelity brzdící by se mohl stát palivem, energii dodá solár... teoreticky by pak limit satelitu mohla být buď porucha anebo morální zastarání (přechod na lepší rádiové signály, přidání původně nepodporovaných typů komunikace atd.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: Ano. I když vícenásobná použitelnost raket zpočátku vypadala eco-friendly, tak čirý objem materiálu, vyneseného díky té vícenásobné použitelnosti, který nikdo nepředpokládal, zřejmě bude problém.

    Kdysi se počítalo se servisováním či dotankováním satelitů, v krajním případě s jejich návratem na zem. Ale cena reentry je pořád o tolik řádů vyšší, než cena samotných satelitů, dnes už navíc sériově vyráběných, že se to ukázalo jako naprostá utopie.

    Minimálně v nějaký moment by se ale prosté dotankování funkčních Starlinků místo jejich neustálé obměny mělo ukázat jako výhodnější. Podle mě ale Elon má za lubem víc, než prosté telekomunikace. Pokud dosáhne určitého přebytku solárního výkonu, tak zatímco na baterie může provozovat samotnou telekomunikační činnost (a nad oceánem většinou ušetří dost energie, protože přenesených packetů bude zlomek teoretické kapacity), tak při přeletu nad osluněnou částí planetu mu zbyde nějaká elektřina "zadarmo" na výpočetní kapacitu (pokud to teda dokáže uchladit). V podstatě se připravuje na orbitální datacentrum (resp. ho už má, jen mu zbývá softwareově nadefinovat jeho funkčnost).

    Orbitální datacentrum má problém s chlazením, ale těžší Starlinky v3 to evidentně budou schopné nějak řešit. V úplně nejjednodušším uspořádání, pokud nahazujeme "servery" pouze při přímém oslunění, můžeme těch cca 45 minut ohřívat nějaké chladící médium, které by se mělo při přeletu nad noční stranou planety stihnout radiační ochladit. Je to jen otázka výpočtu objemu toho chladícího média a povrchu radiátorů... žádná raketová věda.
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: takového materiálu, který se musí vytěžit, zpracovat, sestavit, energeticky vynést na orbitu, aby pak zase shořel v atmosféře (tedy vrátil rozptýlené atomy zpět k Zemi) :-/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: tak drtivá většina Starlnků se před vyčerpáním paliva asi sama korektně deorbitne někde nad Point Nemo v Tichém oceánu, ale ty porouchané prostě spadnou někomu na hlavu, no...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: takze budeme moct pozorovat perseidy kazdu noc?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Dneska bude startovat desetitisící Starlink. To nám teda eskalovalo rychle... a vše, co šlo nahoru, bude muset jít taky dolu, takže můžeme čekat, že nám brzy budou padat na hlavu (i když asi ne tak hromadně, jako nad Saskatchewanem...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam