• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANSpaceX (Falcon 9 / Falcon Heavy / Dragon / SuperHeavy / Starship / Starlink) + Tesla, Neuralink, Boring, xAI
    DOKIS
    DOKIS --- ---
    DZODZO: svědci nedokázali otevřít dveře s nefunkčními klikami

    Bylo to S, s elektrickymi klikami venku a predpokladam, ze "svedci" nebudou ti v aute, takze kolemjdouci pribehli k autu a nemeli ho jak otevrit, protoze se kliky nevysunuly. To ten cinsky zakon temer jiste zakaze.

    JANOS: Tam asi bude zalezet na presnych parametrech, jestli ty vyklopne kliky splni, co musi. Napriklad pozadavek, ze tam musi byt prostor k uchopeni "v jakekoliv poloze" muze byt problem. No a sice je mozne, ze u vnitrni kliky predni dvere projdou, ale zadni ani nahodou. "Sundej panel a zatahni za snurku" to temer jiste nebude splnovat.
    JANOS
    JANOS --- ---
    Jsou ti lidi normalni? Model 3/Model Y ma normalni mechanickou kliku. A ty jsou 99% prodanych tesel uz pres 3 roky
    PES
    PES --- ---
    DZODZO: k tomu se mi celkem líbily dva komentáře:

    27. 10. 2025 12:00
    Přitom by stačilo standardní mechanikou kliku udělat zarovnanou s karoserií a ten důlek, který pod ní už stejně auta mají, udělat větší a s krytem na pružinku, který by se otvíral dovnitř. Jednoduché, levné a spolehlivé.

    27. 10. 2025 12:22
    No jo, jenže to by manažeři, designéři atd. museli poslouchat inženýry dříve, než se stane malér. Ti co to vymysleli a prosadili by měli za ty oběti jít bez milosti sedět.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PES: "Hrozivou ukázkou rizika skrytých klik se stala i letošní zářijová nehoda Tesly v německém Schwerte, kde v hořícím voze po nárazu do stromu uhořel řidič a dvě malé děti, protože svědci nedokázali otevřít dveře s nefunkčními klikami."

    myslim si skor, ze si neprecitali navod a teda nevedeli, ze tam maju mechanicke otvaranie dveri hned u madla, pochopil by som to skor v pripade, ze by sa ich snazili von dostat hasici, ale ti by asi mali moznost rozbit sklo
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: jako na seznamu "proč bych si Teslu nekoupil, i kdybych na ní měl" to figurovalo. Ale až na několikátem místě v pořadí, kde asi na prvním asi je "kdyby radši dělali lehká elektrokola s přepínáním mezi normou 25 a 45 km/h a pořádným rekuperačním bržděním" :-) Kromě fóbie z neotevíratelných dveří mám i fóbii z airbagů, totiž.
    KAERO
    KAERO --- ---
    PES: Hura. A nejvic me pobavil komentar: Radim Křivánek 27. 10. 2025 0:43 Tak, a teď už je Evropa pozadu za Čínou i v byrokracii. To bylo poslední co jsme ještě drželi...
    PES
    PES --- ---
    Souvisí s Tesla cars...

    Výsuvné kliky dveří u aut skončí kvůli nehodám, při nichž uhořela řada lidí - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/automobilove-kliky-vysuvne-regulace-cina-kvuli-uhoreni-lidi-pri-nehodach-globalni-dopad.A251024_001637_automoto_lobl
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Rozbor aktualneho stavu autonomie (clanok a v komentari pak aj video)

    https://x.com/aelluswamy/status/1981644831790379245
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PES: zatimco v Italii, Francii a Anglii dostavaji penize z ESA predevsim korporace, u nas, ale i v Nemecku to pak vetsinou dostavaji male firmy. Konkurence malych firem vuci starym zabehanym korporatum roste, s tim jak si vsechno kompletuje ESA sama, resp. si najima na kompletovani i testy male firmy, nebo jenom konzultanty z korporatu, tak neroste korporacim konkurence jenom v USA, ale i na Evropskem trhu.
    Jak rikaji v Nemecku: "nase ekonomika ma 3 pilire:"
    1. korporaty: plati nejvice dani (predevsim dan z prijmu zamestnancu), a jsou nositeli masove produkce
    - (stredni firmy: plati mene dani, ale jsou pateri logistiky)
    2. male firmy: neplati dane, ale jsou nejvetsimi nositeli inovaci
    3. zamestnanci: jsou alfa a omega.

    Takze nutne pod vedenim CEO ESA Josef Aschbacher(Rakusak), to bude podobne tedy Nemeckemu modelu.
    PES
    PES --- ---
    Evropská satelitní aliance proti Muskovi
    24.10.2025

    Skupiny Airbus, Leonardo a Thales chtějí spojit své vesmírné divize do jedné společnosti. To má posílit evropskou autonomii v oblasti infrastruktury – tváří v tvář konkurenci ze strany Číny a USA.

    S velkou evropskou satelitní společností již nechtějí tři výrobci Airbus, Thales a Leonardo zůstat pozadu za americkým konkurentem Elona Muska, společností Starlink. Po téměř dvou letech jednání dosáhli tři partneři z Francie a Itálie principiální dohody o sloučení svých ztrátových satelitních divizí a dceřiných společností do roku 2027, informujeTagesschau.

    Airbus, Thales und Leonardo formen europäischen Satelliten-Konzern | tagesschau.de
    https://www.tagesschau.de/wirtschaft/unternehmen/airbus-thales-leonardo-satelliten-konzern-100.html
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no myslel som to skor tak, ze v ramci toho aky objem financnych prostriedkov firma dostala, tak aku hodnotu vytvorila naspat pre objednavatela, to ze ma Boeing v hale SLS, ktore mozno vobec nepoleti je viac taka teoreticka hodnota, nez realne dodana hodnota
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: kolik ktera firma dodala jakych sluzeb, je otazka.
    Napriklad SpaceX neposkytuje raketu, ale sluzbu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA:

    Recent Highlights (2024-2025):
    April 2025: $13.7B NSSL awards (SpaceX: $5.9B; ULA/Boeing: $5.4B; Blue Origin: $2.4B).
    FY2024: SpaceX $3.7B NASA/DoD; Boeing ~$3B space.
    Artemis: Additional $1.15B to SpaceX (2023); $3.2B to Boeing SLS (2023).

    mozes si to dat do kontextu toho kolko ta-ktora firma dodala uzitocnych vyrobkov alebo sluzieb
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    TOXICMAN: hybi tam porovnani kolik dostali od statu & agentur
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    k BO se na X objevilo :D

    Days since last blue origin orbital launch: 274
    Days since last SpaceX orbital launch: 0

    Total orbital launches by Blue Origin: 1
    Total orbital launches by SpaceX: 560

    Total orbital crew missions by Blue Origin:0
    Total orbital crew missions by SpaceX: 18
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    PES
    PES --- ---
    STARE_CASY: třeba jednou bude orbitální FVE na geosync a energii na jednotlivé sub-saty bude distribuovat přesnými lasery do mnohem menších přijímacích panelů/měničů/rekteny (mikrovlnami to asi nebude, protože to by už hraničilo s paprskem smrti... i pro ty cílové družice) 😁😁😁
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    STARE_CASY: uvidíme. Kdyby to mělo víc paliva, vydrží to na oběžné dráze delší dobu. Jenže budou létat níže, tedy budou potřebovat víc paliva pro samotné udržení té dráhy...

    Obecně tyhle orbitální plány vypadají strašně hezky do chvíle, než si uvědomíme, že to není servisovatelné a zase to musí časem spadnout dolů. Což nám u jednorázově udržitelných raket vadilo, a právem, ale teď se ukazuje, že jednorázově použitelné družice jsou možná stejný problém. Pokud řízeně spadnou někde nad Tichým oceánem, tak snad budiž, ale poruchovost nikdy nebude nulová...
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    XCHAOS: to nemá žádnou spojitost s tím, jestli celé shoří nebo ne. Podstatnější provedení konstrukce a tam zůstane to, že to bude mít obrovskou plochu (budou to i nadále placky s velkou plochou FV panelu). Tedy bude to klást odpor, rychle se to rozpadne na menší kusy a bude se to dál rychle rozpadat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: jenže v3 budou naopak těžší a větší...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam