Několik příspěvků od moudré a milé dámy a kamarádky, která už nám nic nenapíše, protože odešla předčasně tam, kde se nakonec možná sejdeme (než její slova zmizí odsunuta plky mladých soudruhů teoretiků...)
Na Redguyovu prosbu (aby to nezmizelo v propadlišti dějin):
KUBCA --- --- 16:33:16 21.2.2003 [17:13:28 :: klub - GABA!::]
Jsem komunista a antitotalitar (anzifasista, antibolsevik), vubec nechapu, jak se s tim vase uskripnute sovinisticke dusicky vyrovnaji, imho byste potrebovali obcas videt, jak ma nejaka holka nohy za hlavou, vy ji ho tam cpete a ona ma penu u pusy a nekontroluje se, to je myslim nejlepsi lek na "konzervativismus" "viru v rad a tradici" tzv. "antikomunismus" apod. A las barricadas:))
MÁJ
Bylo ráno,
první máj
(byt večer
byl by lásky čas)
my mrzli na náměstí,
kde soudruhův hlas
vyprávěl národu báj.
Průvod nás dětiček,
mávátky mává
a volá „kupředu“,
„hurá“ a „sláva“.
V modravých košilích
s rudými šátky,
nevědouce, že místo vpřed
kráčíme zpátky.
Zatímco populární hudbu měli Husákovi pohůnci pevně pod kontrolou a zpěváčci středního proudu si vykupovali přízeň docházením na večírky k šéfovi oddělení kultury ÚV KSČ Miroslavu Müllerovi nebo na karty k Miroslavu Štěpánovi, bdělý bolševik s nelibostí zjistil, že se mu tady rozmnožila amatérská scéna, plná skupin, které sice hrály pod nějakým zřizovatelem, ale kašlaly na rekvalifikační zkoušky, kde byli muzikanti ponižováni otázkami na jméno předsedy vlády Mongolska. Napřel tedy všechny síly pod horlivým vedením StB a našel nepřítele.
Nešlo o žádné překvapivé plácnutí do vody. To bych musel zapomenout, že vymítání moderní hudby měli otesilovaní soudruzi v popisu práce už od počátku 50. let, kdy vyrazili proti jazzu coby symbolu buržoasní pakultury a západní dekadence. V říjnu 1957 Veřejná bezpečnost udělala razii v Mánesu, kde se, ó, jaká hrůza, trsalo na rock’n’roll, a v procesu, známém jako Bob Schlonz a spol., pět lidí dostalo nepodmíněné tresty. Jedna z největších hvězd českého big beatu byla natolik trnem v oku, až jí aspoň přišili nelegální dovoz auta a Pavel Sedláček šel sedět v roce 1965 na devět měsíců.
Normalizace potom udělala přítrž slibnému vývoji domácího rocku za pomoci systému zřizovatelů, pořadatelů, kulturních inspektorů, cenzorů a fízlů. Rockoví hudebníci se buď vzdali, přešli do doprovodných souborů pop zpěváků, pokorně se ostříhali a změnili anglické názvy na české, nebo emigrovali. Hrstku nepokořených jedinců, jako byli The Plastic People of the Universe a DG 307 se nakonec podařilo kriminalizovat za nadšeného hýkání svazáků z Mladého světa. Nezávisle na undergroundu však vznikaly nové alternativní skupiny Extempore, Kilhets, Zikkurat aj., které včetně významné přehlídky Pražské jazzové dny ničila moc prostřednictvím neblaze proslulé figurky Jana Trojana, šéfa kulturního odboru Národního výboru hl. města Prahy, který v roce 1981 přičinlivě sestavil seznam pětatřiceti kapel, jež nesmějí vystupovat. V této souvislosti jen letmo zmiňuji těžké osudy folkových písničkářů ze sdružení Šafrán, jež vyústily ve vynucenou emigraci Jaroslava Hutky, estébácké trýznění Vlasty Třešňáka, jakož i Svatopluka Karáska a Charlieho Soukupa.
Jenomže vývoj hudby ani sto stranickými dekrety nezastavíš. Ve druhé polovině 70. let se na angloamerické scéně objevily fenomény punk rocku a nové vlny, které svým sociálním nábojem připomněly buřičskou prapodstatu rocku. S jistým zpožděním našly následovníky i u nás, v době dusného bezčasí. A nepoučitelný systém zareagoval kampaní, která tu od procesu s Plastiky nebyla. Ať si laskavě Zdeněk Jičínský a jeho druzi z Lidového domu vyprávějí pohádky o demokratických fázích socialismu vnoučatům.
Akce Tribuny z března 1983 nespadla z nebe. Půl roku předtím zakázali na dva roky činnost Vladimíru Mišíkovi a Etc. Při koncertu v Lucerně se totiž nad pódiem na plátno velikosti bezmála paroubkovských trenýrek promítala ročníková práce studenta FAMU Miroslava Čvorsjuka a Mišík údajně zpíval neschválené písně. O pár týdnů později se stalo ještě vhodnější záminkou k tažení vystoupení Pražského výběru v Hradci Králové.
Pod materiálem stálo jméno Jan Krýzl, což byl zbabělý pseudonym. Dodnes se spekuluje, zda se pod ním skryl Jaroslav Kojzar, tehdejší redaktor Rudého práva a dnes Haló novin, nebo Jiří Janouškovec z Tribuny. Jako by to nestačilo, týden poté Rudé právo prodloužilo atak na kapely v článku s dojemným názvem Prevít rock - a my?, v němž Zdena Bakešová burcuje zřizovatele, „aby provedli přísnou kontrolu jejich činnosti a vyvodili z jednotlivých případů nekompromisní závěry“. Charta 77 reagovala 30. srpna 1983 dokumentem č. 255, v němž pronikavě analyzovala situaci zakazované rockové hudby v ČSSR. Pro zajímavost, tento rozbor vypracovali exilový švédský vydavatel Jiří Pallas a spisovatel Michal Konůpek, autor nedoceněného románu Böhmerland 600 cc, žijící v Norsku, konečnou podobu mu dal Václav Havel.
Článek Tribuny se v důsledcích obrátil proti režimním zosnovatelům. Podařilo se mu leda z nejmladší generace hudebníků a příznivců vychovat jejich odpůrce, kteří neměli pražádné iluze o dobrotivosti komunistického zřízení. A za pět let mu to poprvé půjdou nahlas říct na náměstí.
Nepoučitelný systém zareagoval kampaní, která tu od procesu s Plastiky nebyla. Ať si laskavě Zdeněk Jičínský a jeho druzi z Lidového domu vyprávějí pohádky o demokratických fázích socialismu vnoučatům.
Názory v této rubrice nemusejí vyjadřovat stanovisko redakce
O autorovi| JAN REJŽEK, publicista
JAN REJŽEK
Zdroj:LIDOVÉ NOVINY