DZODZO: sak klidne, dyk drogy jsou cyberpunk jak vysitej... on je v tom dycky ten punk, krom toho cyber, takze jedine rad, kdyz to nebude ciste technologicka [techno optimisticka, techno pesimisticka diskuze]
napadaji me dalsi 2 topic: cyberpunk geography - to me ted napadlo na twitteru, kdyz jsem jedny mlady cyberpunkace zkousel vysvetlit, ze to co popisuje Gibson jako sprawl neni zadne jedno misto, ale je to neco jako nase primestske residental satelity. Kdysi mi to vysvetlil GHIVERAN, ktery se vratil z USA.
Existuji tz. Fly-Over states, coz jsou ty mezi E a W pobrezima. Jsou to z jejich pohledu asi takove diry, jako je tady v Cechach nevim, treba Bruntal nebo -nevim, treba, hmm... koho urazim dalsiho, krom lidi z Bruntalu, tak me napada treba Karvina...
Lidem z Cr se zda se Sprawl libi jako predstava Tokio Sprawl z pohledu z letadla... ono je to ale HROZNE jine, kdyz tim pak clovek jezdi autem... Nejde v tom chodit, jsou to proste bloky radovek, vsechny stejne, jednou za cas je tam nakupni centrum, skola, hriste, ale neni to vlastne mesto.
V Praze by to treba byl Jizak nebo Nove Butovice popripade treba tam jak tedka zarvala bartosova... takovy ty Roztoky u Prahy a tak. Proste suburb s hodne moc vystavbou, ale vlastne sidliste. Jen treba v USA nebo v Brazilii je to hrozne moc roztazene, protoze si nepotrpi na vysoke domy.
Treba v Brazilii jsem byl v mistech/mestech, ktera maji 3miliony obyvatel... 15-30 mrakodrapu a HROMADU vysokejch baraku, ale veskutecnosti jsou to jejich Bruntaly a Roztoky u Prahy. Tezko se to popisuje.
Zlastni je ale pochopit to, ze Gibson se tim Sprawlem odkazuje spis na low-life nez na hi-tech. Je tam takova ta opustenost malomesta... od vesnice se to lisi tim, ze tam nekokrhaj kohouti a nestekaj psi. Jsou to takovy jiny rakvovy hotely, maji proste i vlastni zahradku, nebo treba hodne pater, ale zit se v tom musi a moc neda...
Tohle je treba Tokio Urban Sprawl
Treba
ChibaCity Railway Clinic
Vystizna je i asi tahle zkratka
tohle je Brazilsky Sprawl... ono je to mesto, nejaka Bahia nebo nevim uz kde jsem to fotil...
https://flic.kr/p/7X4Rm7
https://flic.kr/p/7X4LsC
https://flic.kr/p/7X1P3M
Myslim, ze celkovy dojem Nebe, ktere pripominalo mrtvou televizni obrazovku [ten preklad at je jakykoliv je hrozne dobry, da se to prebasnit jakymkoliv zpusobem, stejne zustava tmosfera smogu, sedi, svetelneho spadu a reklam mezi panelaky], hrozne udava ton tech knih, ale ono pozdej, kdyz se po Neuromancerovi Gibson dostal vic do reality a zacal byt posedly jeji katalogizaci, hlavne jejiho undergroundu, tak se uz od te poetiky odklani prave k te socialni spine a sedivosti.
Vzdycky jsem si rikal, ze dalsi veci, po Neuromancerovi se mi moc nelibej, pak zas az Pattern Recognition ma v sobe nejako technologii, Spook Country zas sleduje fetaka zavislyho na jednech z tech CyberPunkovejch drog, ke kterejm bych se tady chtel dostat: benzodiazepam a spol. Tam je videt, ze Gibson vnima to umirani poetickeho sveta, chce vic a vic vyvolat dojem poetiky z mrtvych veci ve kterych normalne zijem. Ten dojem pripomina uspinenou a polamanou panenku Barbie, kterou clovek muze potkat na kraji dalnice mezi vajglama a plechovkama od piva. Ve vetsine ctenaru ale zustava ten kasirovany dojem neonu a mesta, ktere nikdy nespi.
Jenomze Gibson uz podle meho prave spis pise o mestech ktera spi a ktera se mozna ani nikdy neprobudila.
Je to takove trosku jako jeho Gersbackovo Continuum nebo jak se jmenuje ta povidka, kde jedna z postav cte nejaky katalogy budoucnosti, ktera nikdy nenastala a zacne vnimat letajici auta s karoserii s neucelnymi ploutvovymi spoilery a tak.
Vlastne dela podivnou krasu z obycejnosti a neni tak snadne to vnimat.
Vzdycky jsem se divil, proc odkazuje k Cecham a ke Kafkovy, ale pak jsem to pochopil. Kde vic clovek vnima prave Kafku [a Hostovskeho] nez prave ve tech mrtvych zonach, ve kterych ale normalne ziji lide.
Treba v Avalon, jehoz reziserem je schou okolnosti stejny pan, co tocil Ghost In The SHell je moc hezky vytvorena atmosfera projizdejici tramvaji, prazdnou... uplne stejnou, jakych denne vidim v Praze stovku.
A on mu ten katalog reality a noralnosti vychazi parchantovi. Napsat knizku, kdy jedna z postav je zavisla na lecich, na ktercych si frci 35% americanu a udelat z toho fetackej hnus s pocenim a abstakama, napsat si postavu, ktera je zavisla na tom, co hippsteri dneska uplne zboznuji, tedy na znackach a to do te miry, ze se ji z toho dela spatne.
Pan Gibson krasne otocil svet proti nam samym a tim padem si porad myslim, ze pise punk, i kdyz o poznani min cyber, v tom smyslu jak je tomu v Neuromancerovi nebo Warrenovskem Transmetropolitanu.
MMchodem Warren Ellis to udelal taky, v Crooked Little Vain taky vlastne popisuje dnesek a pribarvuje ho do kytche a hnusu.
Docela hodne mocny mi pripadal Little Brother od Coryho Doctorowa, kdy se resi Anonimous a utlak americanu v dobe Occupy hnuti, ale to uz jsem jinde.
Kazdopadne me tahle ma Sprawl uvaha dovedla k souvislostem, ktere mi pomahaji pochopit, cim je Gibsonuv cyberpunk jeste cyberpunkem a ne jen mainstreamovou literaturou... Ale je pravda, ze hippsterum to dneska clovek nevysvetli a presto budou Gibsona milovat ;]
[omlouvam se za urazky nekterych casti CR, pripadne hippsteru, v jednom pripade to nebylo mysleno ofensivne ;]