...
Označil-li jsem za hlavní problém současnosti komplexní zvládnutí globalizujícího se hospodářství všelidským rozumem, pak jako možnou nejúčinnější metodu řešící tento proces vidím tvorbu institucí všelidské civilizace. Cílovým stavem by pak měla být celosvětová vláda, celosvětový parlament, celosvětový soudní dvůr všech soudních okruhů od již existujícícho, (ač všemi neakceptovaného) “genocidního” po správní, a dokonce celosvětové nejvyšší účetní a kontrolní úřad. Prakticky to znamená hlubokou přeměnu OSN, kde by jeho VS bylo všesvětovým parlamentem, všemi občany přímo volených zástupců. Pod jeho skutečnou kontrolu by se měly co nejrychleji pak dostat především celosvětové hospodářské instituce od Světové banky, Mezinárodního měnového fondu po Světovou obchodní organizaci. Tato na první pohled utopie má již cestu ke svému uskutečnění pracovně pojmenovanou, dá se říci, že jde o – jednotu globalizace a lokalizaca.
Vidím proto mimo jiné, oproti “vlastencům” bojujícím za národní zájmy – čím méně definované, tím silněji zastávané – v samotném konstituování EU pouze srozumitelný, postupný cíl až ke stavu kdy v Evropě se stane etnicita, národní vědomí a odvozené sféry, prostorem pouze soukromého vědomí. Tak jak se tomu v Evropě po staletí neúspěšných bojů o dominanci stalo s náboženstvím. Se vstupem do EU by jeho členské státy měly jednak své kompetence odevzdávat na instituce evropského sdružení, především obranu, zahraniční politiku, ale také veřejné finance, bankovnictví, rovněž však bezpečnost, čili vnitro, spravedlnost a dále celou hospodářskou a sociální sféru v tom užším pojetí, až pak po vzdělávání, zdravotnictví a další, což všechno nutně musí mít v celé Evropě stejné principy, pokud chceme aby Evropa byla skutečně společným prostorem. Na druhé straně by dosavadní, říká se “národní státy”, měly uskutečňovat maximálně možnou subsidiaritu. Již dneska by se tak mohla určitá ministerstva redukovat na pouhé inspekční úřady, což se týká například školství, kultury, zdravotnictví a podobně.
Metoda je tedy známá, zbývá navrhnout rozhodující nástroj k jejímu uskutečnění. Osobně jej vidím – a nerad to přiznávám – v jediném principu. Ovšem ve smyslu jedinečnosti dle výroku Indry Gándhiové, který pronesla na půdě Univerzity Karlovy při příležitosti přijímání čestného doktorátu: “Pravda je jenom jedna, ale vede k ní tisíce cest”. Zmíněný jedinečný nástroj vidím v přenesení akcentu demokracie z oblasti lidských a především občanských práv do pozice občanských povinností. Demokracie se musí stát nejvyšší občanskou ctností obsahující povinnost podílet se aktivně na rozhodování o sobě na všech úrovních, v nichž se o občanu skutečně rozhoduje. Tedy od zde uvedených všelidských (OSN) přes regionální (včetně EU a národních států), až po úroveň obcí a jejich částí, či firem a jejich filiálek, ba pracovních kolektivů.
...
Stanislav A. Hošek
-----------
Nebezpečnost terorismu si vynucuje globální armádu.
Celosvětově vedená debata o terorismu, která v posledních letech probíhá s nebývalou intenzitou se vyhýbá, zdá se programově, zásadnímu problému. Ve snaze dát diskusi racionální směr navrhuji zaměřit se na posouzení pravdivosti následující soustavu tvrzení. Zkráceně totiž lze říci, že ze všech tvrzení k problematice terorismu jsou pravdě nejblíže asi tyto výroky:
- Terorismus je tak starý, jak lidstvo samo a proto jej nelze vymýtit a nelze nad ním zvítězit.
- Jeho původ je biologický, zapsaný geneticky v rozmnožovacím pudu jako agresivní násilí samců.
- S růstem účinnosti zbraní roste i účinnost, čili nebezpečnost terorismu.
- Se vznikem zbraní hromadného ničení (ZHN) začal být terorismus rizikem pro celou lidskou civilizaci.
- V dobách globální civilizace se musí lidstvo proti terorismu chránit globálně.
- Je naivní představa, že se před terorismem některý, i nejsilnější stát, ochrání sám.
- Ještě naivnější je víra, že USA přesvědčí celý svět, že ochrana jejich území a obyvatel před terorismem neohrožuje zbytek světa.
- Ochrana před terorismem začíná být otázkou existence, čili sebezáchovy, celého lidstva.
- Každý, kdo uznává, že zachování lidského rodu na této planetě je nejvyšší hodnotou, musí jí pak podřídit všechno ostatní.
- Aby se snížila rizika terorismu je naprosto nezbytné v prvé řadě zničit nejen ZHN, ale veškeré znalosti a vědomosti o nich.
- Následně je nutné stejným způsobem zničit všechny jiné účinné zbraně.
- K zahájení procesu zničení zbraní je bezpodmínečně nutné, aby se všechny státy bez výjimky vzdaly zásadní suverenity – práva na vlastnictví těchto zbraní a lidí, kteří je ovládají.
Veškeré mezinárodní debaty by v zájmu přežití lidstva měly proto směřovat ke snížení rizika vyhlazení lidstva. Stavět v této, pro člověčenstvo těžké chvíli, zájmy jednoho národa nad zájmy jiných, je nejvyšším představitelným zločinem proti lidskosti, zločinem proti samotnému zachování lidského rodu. V této etapě lidských dějin již nelze dále podléhat individualismu. Lidstvo se zachrání jako celek, nebo se nezachrání vůbec. Zájem o to musí mít jeho současné rozhodující síly, které se nezbytně musí spojit ve vyšší a účinnější jednotu. Další debata by se měla vést pouze směrem, jak v přechodném období bude zajišťována ochrana všech. Především jak bude zajištěno, aby mezinárodní velení se nestalo vojenskou diktaturou nad celým světem. Prvními kroky může být:
- vytvoření mezinárodního velení vojenských sil, v rámci RB OSN,
- převedení do jeho kompetence velení nad všemi ZHN světa za účelem jejich zničení.
Osobně si myslím, že každý, kdo odmítá všesvětovou ochranu proti největšímu ohrožení všech lidí, má jiné úmysly. A nebojím se říci, že je v jeho tajném plánu vyhubení většiny lidstva na této planetě, jejíž základní zdroje nejsou nekonečné. Jinak by již před více jak půl stoletím přistoupil na plán Alberta Einsteina, který po prvním užití atomové bomby navrhoval OSN vytvoření mezinárodního velení nejen nad nejničivějšími zbraněmi té doby.
Stanislav A. Hošek
http://nnnn.nazory.cz/nnnnn.php?page=3