DADKA: Aha... takze ja to ponekud osvetlim, kdyz uz se to tu ma probirat.
Tzv. prirozene ladeni je odvozene od fyzikalnich zakonu a znamo bylo jiz ve staroveku. Je to presne to ladeni, ktere se dostane napr. prostym delenim struny na poloviny. Vyssi harmonicke tony (ktere zaznivaji pri alikvotnim zpevu spolu s hlavnim tonem), nebo treba tzv. alikvotni rejstriky varhan jsou take v tomto ladeni - rejtriky jsou tak naladeny aby splyvaly se zakladnim tonem, vyssi harmonicke z fyzikalnich zakonu ani jine nez prirozene ciste byt nemuzou (tj. pri alikvotnim zpevu nelze vuci zakladnimu tonu zpivat "falesne" :-)).
Problem prirozeneho ladeni spociva v tzv. pythagorejskem komatu, coz je dosud fyzikalne nevysvetleny jev. Mezi 12 kvintami a 7 oktavami vznika rozdil 23,45 centu (1 cent je jednotka ladeni a ma velikost 1/100 temperovaneho pultonu).
Toto pythagorejske koma bylo historicky reseno ruznymi zpusoby. Vznikala tak cela rada tzv. temperatur, ktere prislusny dil komatu rozkladaly mezi jednotlive intervaly. Vetsinu obdobi vyvoje evropske hudby prevladala - zjednodusene receno - stredotonova temperatura (tercie jsou ladeny prirozene, koma se rozklada do kvint) nebo Kirnbergerova temperatura (ciste jsou kvinty, koma se rozklada do tercii), pripadne jejich dalsi odvozeniny.
Problem techto temperatur spocival v tom, ze nektere odlehlejsi toniny nebyly pouzitelne (znely velmi falesne - byly zde tzv "vlci", tj. intervaly, ktere se velmi lisily od prirozeneho ladeni, treba i ctvrtton nebo vice). Nekteri skladatele (napr. J.S.Bach) toho i radi vyuzivali a tyto "vlci" akordy pouzivali ke gradaci napeti ve svych skladbach.
Aby bylo mozne hrat ve vsech toninach relativne bez problemu (coz je pozadavek konce baroka a pocatku klasicismu, ale plneho uplatneni dochazi az v romantismu), vznikla tzv. "dobra temperatura" (z nemeckeho
wohltemperiert), ktera mela kvinty diatonickych tonu ponekud uzsi a kvinty chromatickych tonu zase o neco sirsi. V teto temperature bylo mozne hrat ve vsech toninach a kazda tonina mela svou zretelnou a jasne identifikovatelnou charakteristiku. Slavnou skladbou, urcenou pro tento typ ladeni, je Bachuv Dobre temperovany klavir.
Pozdeji vnikla teoreticky a od roku 1917 i skutecne prakticky tzv. rovnomerna temperatura. Ta spociva v tom, ze koma se rozdeli mezi vsech 12 tonu oktavy, tj. zadny interval v rovnomerne temperature neni "cisty" z hlediska prirozeneho ladeni. Byla tim umoznena naprosta harmonicka a chromaticka volnost, ale zcela se ztratily charakteristiky jednotlivych tonin - kazda tonina zni stejne, jako 11 ostatnich.
Samozrejme musime si uvedomit, ze tyto kejkle s temperaturou platily a plati jenom pro nastroje s pevnym ladenim (napr. klavir). Nastroje, ktere maji "ohebny" ton - modelovymi priklady budiz smyccove nastroje nebo lidsky hlas (ale i vsechny nastroje, kde se da vyska tonu ovlivnovat treba natiskem) - nejsou timto problemem tolik vazany. Respektive ladeni v jejich pripade je hodne zavisle jak na sluchove pruprave (ok, cistou tercii od temperovane pozna asi kazdy, ale nektere drobnejsi nuance v ladeni vyzaduji dosti jemny sluch a specifickou praxi, coz nema kazdy hudebnik), tak na skole, kterou hrac ma - nekde se totiz napr. zpev i smycce uci intonovat temperovane (k tomu prispiva i to, ze je vetsinou doprovazi klavir), jinde se poklada za samozrejme, ze cis a des nejsou tytez tony :-). Nicmene vzdy je to tak trochu polovicate, neni mozne zpivat ci hrat v cistem ladeni, kdyz nas doprovazi rovnomerne temperovany klavir, takze je to vzdycky tak trochu kompromis (pripadne to resi vibrato, ze..:-))). Zpev ve vyhradne cistem ladeni je domenou napr. souboru venujicich se gregorianskemu choralu, ke starym temperaturam se vraci stavitele varhan (resp. ti od ni v uplnosti nikdy neustoupili) a ensembly provozujici dobovou interpretaci barokni a jine stare hudby.
Nu a pokud jde o ten alikvotni zpev, zvlaste sborovy... samotny fakt, ze pri alikvotnim zpevu zaznivaji slysitelne vyssi harmonicke tony, ktere jsou z fyzikalnich zakonu v prirozenem ladeni, nuti zpevaky "doladovat" se v akordu take do prirozeneho ladeni. Problem trosku je (co jsem zatim mel tu cest slyset), ze alikvotnich sboru je na svete jen par a obcas maji problemy s normalni sborovou intonaci, takze ten kyzeny efekt ciste naladeneho akordu ne vzdy nastane. Ale kdyz nastane, stoji to za to. :-))
Pokud jde o nejake mysticke prozitky pri zpevu (at jiz alikvotnim nebo nealikvotnim), zmenene stavy vedomi a spol., tak to prenechavam kazdemu k vlastnimu posouzeni a uvazeni, neb je to vec na vysost subjektivni (procez tyhle debaty nemam moc rad :-)))..
Tak snad jsem vas neunudil k smrti...:-) Kdyztak se muzete uklidnovat tim, ze to bylo
HODNE zjednodusene. :-)))