• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TIGRETigre! Tigre! brilho brasa
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    2:35 - 5:25 závist největší...

    Touched by a Wild Mountain Gorilla - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=hg2hCuDy2wg
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Mapping Rio's biggest Favela in an effort to restore mail delivery - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=AP_AskeA_Pk


    Rocinha se mapuje a na konci tohodle procesu by měla konečně v Rocinhě fungovat pošta..
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Zajímavý článek - repast z [ FANDOR @ Brazílie / O Brasil / Brazil - vse o teto pozoruhodne zemi :)) ]

    Favela Hostels on the Rise | The Rio Times | Brazil News
    http://riotimesonline.com/brazil-news/rio-business/favela-hostels-on-the-rise/

    Z vlastní zkušenosti je favela turismus rozhodně zajímavý fenomén, z akademického pohledu se mu dlouhodobě věnuje moje kamarádka a sousedka z Rocinhy Erika. Jinak tedy co se týče ubytování tak v Rocinhě se o hostelu mluvilo už někdy v roce 2008, když jsem tam byl. Tehdy v praxi v Riu fungovaly dva hostely - hostel Favelinha ve favele Pereirao (už od roku 2004) a pak americko-brazilský hotýlek a jazzklub Maze ve favele Tavares Bastos (o rok později 2005). Pro tyhle dvě místa je v období před tzv. pacifikací favel symptomatická jejich poloha: Obě jsem navštívil a i když papírově favely patřili tráfico (CV) ve skutečnosti patřili policejním jednotkám BOPE, které má ústředí přesně uprostřed a favely používala jako takový realistický 3D simulátor. Po pacifikaci se otevírá trh i v ostatních menších favelách, nicméně minimálně ve Vidigalu fungovalo neformální ubytování už poměrně dlouho, stejně tak se rozeběhlo někdy kolem roku 2009/10 i v Rocinhě.
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Koukám na The Take a po dvou dílech (v polovině) musím říct, že super! :)

    Martina Cole's 'The Take' - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=sS67eyh8yuM


    Take, The (TV seriál) (2009) | ČSFD.cz
    http://www.csfd.cz/film/283301-take-the/
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    TIGRE: ještě k Hitchensovi...

    Christopher Hitchens’ death: How Hitch used Winnie the Pooh to explain a Balkan crisis. - Slate Magazine
    http://www.slate.com/articles/news_and_politics/fighting_words/2011/12/christopher_hitchens_death_how_hitch_used_winnie_the_pooh_to_explain_a_balkan_crisis_.html
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Krátký zajímavý dokument o bailefunkovém MC Smithovi, který je představitelem rijské bailefunkové narkoscény, na kterou se čas od času zaměří policie. Ttakhle byl minulý rok Smith spolu s dalšími MCs (Frankem, Ticão, Dido, Maxem a Mc Galo) zatčen a následně vyšetřován na svobodě kvůli podezření na napojení na Comando Vermleho. Každá narkofakce má své hudební koně - ADA v Rocinhě měla třeba svého narkobarda MC Godo a další oblíbence :)

    Documentario MC Smith - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=pbFmkgbC7zc
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Tak Christopher Hitchens to má za sebou :(



    Christopher Hitchens dies aged 62 | Books | guardian.co.uk
    http://www.guardian.co.uk/books/2011/dec/16/christopher-hitchens-dies-aged-62
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    A jeden song pro dnešní den!

    Mój Dom -Trebunie Tutki & Twinkle Brothers - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=XBfCGeRbjR4
    TIGRE
    TIGRE --- ---


    Ein moderner Totentanz (T Weiss, 1913)
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Změny ve velení Terceiro Comando Puro - spekuluje se o tom, že se současný lídr Matemático stáhne a nahradí ho Menor P, který ovládá část Complexu do Maré. Menor P (alias Poeta) je docela zajímavá osoba - stejně jako někteří jiní traficantes v minulosti (třeba Marcelo PQD, taky z TC) má vojenskou minulost, na které si zakládá, a podle toho vypadají i jeho soldados: disciplína, dril, klikování, paragánský výcvik, uniformy... :)

    PROCURADOS - Ajude a Polícia do Rio de Janeiro a Combater o Crime - Procurados.org.br
    http://www.procurados.org.br/detalhe.php?id=200
    AAHHWISEGUY
    AAHHWISEGUY --- ---


    tranzit.cz / publikace / frantz-fanon---ern-ke-bl-masky
    http://cz.tranzit.org/cz/publikace/0/2011-12-20/frantz-fanon---ern-ke-bl-masky

    uz brzy...
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    TIGRE: Tak podle tohodle videa je jeden z těch přepadených obchodů sámoška, ve které jsem prakticky denně nakupoval :/
    TIGRE
    TIGRE --- ---


    Pád medvědího krále
    Ondřej Nezbeda

    Být člověku příliš podobný se nikdy nikde nevyplatilo,“ píše francouzský historik Michel Pastoureau v knize Medvěd. Dějiny padlého krále. Zabývá se v ní představami, jež si člověk do medvěda hnědého jako největší evropské šelmy ve své historii projektoval.

    Jako výmluvný příklad uvádí, že v seznamu sedmi smrtelných hříchů, který církevní představitelé sestavili na konci 13. století, byl ke každému z nich přiřazen jistý počet zvířat, jež byla jejich atributem. Pýchu zastupoval páv nebo lev a chlípnost zase kozel nebo zajíc. Opravdovou celebritou tohoto bestiáře byl ovšem medvěd spojovaný hned s pěti poklesky – chlípností, vztekem, nenasytností, závistí a leností. Bylo to překvapivé, protože ve starověku lidé medvěda uctívali jako božstvo a ještě v raném středověku ho považovali za nejbližšího příbuzného (dokázal se vzpřímit na zadní a mylně se věřilo, že se miluje tváří v tvář). Ani to však medvědovi nepomohlo v tom, aby byl člověkem sesazen z trůnu zvířecí říše, označen za stoupence ďábelských sil, posléze učiněn jarmarečním šaškem a nakonec skončil paradoxně zároveň jako člověkem ohrožený druh i oblíbená plyšová hračka lidských mláďat.

    Církví zkrocený
    Michel Pastoureau se ve svých studiích zaměřuje především na středověkou symboliku, heraldiku a její bestiáře, a tak se v knize věnuje zejména této epoše a zůstává na evropském území; kult medvěda u Inuitů, původních Američanů nebo sibiřských etnik zmíní jen letmo. To ovšem knihu zásadně nelimituje, protože se tak více dotýká středoevropského čtenáře, a navíc právě evropský středověk znamenal ve vztahu člověka a medvěda zásadní obrat.

    Přesvědčivě dokládá vznik kultu medvěda u pohanských národů ve starověku, především Germánů, Slovanů a zčásti i Keltů. Ti všichni vyznávali medvěda jako totemové zvíře, pili jeho krev, pojídali jeho maso a oblékali se do jeho kůží ve víře, že tak do nich vstoupí jeho moc, divokost a síla. Věřili dokonce, že medvěd unáší krásné dívky a může s nimi zplodit potomstvo, což se odráželo nejen v řeckých mýtech, ale i rodových kronikách evropských královských rodin – podle legend medvěd patřil mezi předky dánské a norské dynastie a medvědím králem měl být i sám Artuš, jehož jméno obsahuje kmen keltského slova pro medvěda – art. Ve slovanském pojmosloví se pravé jméno medvěda nesmělo z důvodu tabu vyslovovat, aby jeho magickou mocí nebyla šelma přivolána v nevhodný čas. Proto vznikl opis „jedlík medu“.

    S nástupem raného středověku se Michel Pastoureau dostává k ústřednímu tématu své knihy. V té době se totiž objevil soupeř, nad kterým medvěd nemohl vyhrát – Ježíš Kristus. Bylo to v časech, kdy se křesťanství šířilo Evropou a duchovenstvo se snažilo pohanské kulty s jejich divokými rituály vymýtit. Mnohdy se to bohužel setkávalo i se skutečným masovým vybíjením medvědů, a to především za vlády franckého krále a římského císaře Karla Velikého (742–814).

    Pastoureau v této souvislosti živě líčí, jak se církev snažila s kultem medvěda vypořádat: nejprve se pokusila medvědí rituály zakázat, ale posléze pochopila, že efektivnější bude šelmu potupit a svátky překrýt symboly křesťanskými. Začala šířit legendy světců, kteří divokou bestii zázračně zkrotili a zesměšnili tím, že ji nechali zapřahat do pluhů, přikazovali jí nosit těžké náklady nebo konat proti její přirozenosti – třeba hlídat stáda ovcí. Autor v této souvislosti jmenuje například legendu o svatém Martinovi, jehož svátek si připomínáme 11. listopadu, kdy lidé raného středověku původně slavili počátek medvědího spánku, uzavírání ročního cyklu, přechod „zvenku dovnitř, od života ke smrti“. A platí to i pro Hromnice a Uvedení Páně do chrámu velebené 2. února, kdy se původně slavilo první medvědovo probuzení a vyhlížení konce zimy.

    Autor nenechá na církvi nit suchou a vykreslí její roli v dějinách medvěda jako skutečně ničivou. Zmiňuje sice, že ochladnutí obdivu člověka k medvědovi souvisí i s nástupem feudalismu – růstem měst a vyklučováním lesů, kdy byl medvěd vyhnán do vyšších poloh a v jeho jídelníčku dramaticky stoupl podíl vegetariánské stravy na úkor masité. Více ale tyto motivy nerozvádí. Přitom se zdá přirozené, že s tím, jak se ve středověku rozšiřovala města i obdělávaná půda, jak se člověk stále více vymaňoval z řádu přírody, ubývalo důvodů, proč obávanou šelmu uctívat. Naopak množil se výčet potíží, které medvěd člověku v jeho usedlém způsobu života způsoboval a tak v něm začal budit spíš odpor a opovržení.

    Cirkusová atrakce
    Časovou etapu od konce středověku do současnosti Michel Pastoureau spíše proletí. Medvěda totiž v královských zvěřincích i erbech postupně vystřídal lev, zatímco padlý král skončil s náhubkem a na vodítku jako cirkusová atrakce. Autor se proto pozastaví ještě v renesanci u La Fontaineových bajek, v nichž už medvěd vystupuje jako líný hlupák, což se dodnes odráží ve slovní hříčce „prokázat někomu medvědí službu“. A upozorňuje i na proměnu sexuální symboliky – medvěd už neunáší dívky do jeskyně, kde je znásilňuje a plodí s nimi polozvířecí bojovníky. Je ohleduplným milencem jako třeba v jedné z verzí pohádky o Krásce a zvířeti.

    Knihu uzavírá rozhořčení nad smutným koncem zvířete, které vinou člověka vymizelo téměř z celé Evropy. Pastoureau přiznává šelmě jedinou formu odvety. Medvěd se stal pro člověka znovu zbožštělým fetišem, ovšem v dosti infantilní podobě – jako plyšová hračka. Znovu si tak bizarním způsobem vydobyl místo vedle člověka jako jeho „ochranné božstvo“ a talisman.

    Takový závěr se nabízí a vyjadřuje paradox ambivalentního vztahu, jaký člověk k divokým příbuzným chová. Pastoureau ovšem nijak nevysvětluje, jak se vybíjení v evropském prostoru vystupňovalo, a nevysvětluje ani, proč se domnívá, že dnes už medvědovi nezbývá nic jiného než způsobně vyhynout. Úplně v knize pomíjí, že masové vybíjení medvěda vrcholilo koncem 18. století, kdy lov divoké zvěře přestal být výsadou panovníků. Umožňoval to např. zákon přijatý Josefem II., podle něhož mohl medvěda zabít kdokoli, a dostal za to dokonce odměnu. Medvěd se tak stal vyhledávanou trofejí dobrodruhů a loveckých spolků a ve třicátých letech minulého století už byl spolu s ostatními velkými evropskými šelmami – vlkem a rysem – téměř vybit.

    Teprve od šedesátých let dochází k pomalému obratu v lidském chování a rozmachu ekologického myšlení, díky čemuž teď medvěd hnědý patří mezi nejpřísněji chráněné živočichy. Po stovkách let se mu znovu začíná dařit, a na Slovensku se před pár lety dokonce přemnožil. Výjimkou bohužel stále zůstává Česká republika, kde se tato šelma pravidelně vyskytuje, jenom když k nám zabloudí ze slovenských Javorníků. Snad k napravení tohoto stavu pomůže i čtivá a poutavá kniha Michela Pastoureaua.

    Michel Pastoureau: Medvěd. Dějiny padlého krále
    Přeložila Irena Kozelská, Argo 320 stran
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    FLU: nj :(
    FLU
    FLU --- ---
    TIGRE: smutne. zkratka "Ordem e Progresso" v praxi...
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Zprávy z Rocinhy nejsou moc povzbudivé... s příchodem policie a odchodem traficantes nastalo mocenské vákuum a první náznaky bezvládní. V podstatě se stalo to, co každý očekával: Stát odstranil paralelní moc tráfica, ale není ji schopný nahradit. Předevčírem došlo k loupežnému přepadení obchodu s elektronikou, včera přepadení drogérie... typ kriminality, který byl dřív neslýchaný, a tedy i vývoj, který kopíruje dění v ostatních favelách pod správou UPP.
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    New Statesman - Preview: Richard Dawkins interviews Christopher Hitchens
    http://www.newstatesman.com/blogs/the-staggers/2011/12/dawkins-hitchens-catholic
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    A ještě k Žižkovi...



    Aktuálně: Slavoj Žižek opět perverzním průvodcem
    Slavoj Žižek je pro mnohé ten, který opět vykopal z hrobu propojení filmu a psychoanalytické teorie a znovuoživil ji v zábavném konspiračním hávu. Jeho Perverzní průvodce filmem (2006) se stal dnes již kultovním průvodcem po dějinách kinematografie, jenž nedokazuje nic jiného, než že celý svět je postaven na diktatuře falocentrismu. I když v tomto snímku závažné analýzy spíše střídal podiv nad tím, kam až mohou zajít odvážné interpretační konstrukce slovinské akademické pop-hvězdy, přesto řada filmových fanoušků s chutí přijala pro mnohé z nich zcela nový náhled na film. A i protřelí teoretici nakonec určitě našli v osobitém dokumentárním snímku alespoň několik zajímavých podnětů a inspirací.

    Nyní Žižek společně s režisérkou výše zmíněného snímku Sophií Fiennes dokončil natáčení dalšího celovečerního opusu s názvem The Perverts Guide To Ideology. Jedná se o britsko-irskou koprodukci, na níž se podílí například fond BFI či televizní stanice Channel 4... http://www.indiefilm.cz/2011/10/23/aktualne-slavoj-zizek-opet-perverznim-pruvodcem/
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    + super zpravodajství v angličtině http://rioonwatch.org/
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Odvrácená strana brazilské olympiády a ms ve fotbale...

    Forced Removals in Pavão Pavãozinho - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XqueXdp__xc

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam