tze na prani:
original
KOMU: HATHOR --- --- [?] --- 12.54:34 21.1.2004
fakt to nemusi byt doslovny preklad, jen at vim naka fakta a kdyz to nepujde, neda se nic delat. diky moc :) je to royhovor, puvodne tam byly i odpovedi druheho typka (SKC), ale o ty mi nejde.
Skc & Chris.su - a magyar hangok
Itt az idő, hogy azt a két producert mutassuk be, akiknek hangzása olyan neveket fogott meg mint Trace, és Kemal. Külföldi sikereik biztosan feltették Magyarországot a drum and bass térképére.
Hogyan indultatok el a producerkedés útján, minek a hatására kezdtetek el zenét írni?
Chris: 1996-ban kezdtem el zenét írni, akkor kaptam meg az első PC-met. Igaz, előtte is foglalkoztam már zeneírással, de az egy egészen más stílus volt. 12 évig jártam zeneiskolába, csellózni tanultam, szóval mindig is szerettem a zenét. Amikor megkaptam a gépet, akkor a játekok helyett azt kezdtem el keresni, hogy hogy lehet hangot kicsalni a gépből. Egy ismerősömtől kaptam meg az azóta már klasszikussá vált Fast Tracker 2 nevu progit, és azóta nincs megállás.
Milyen producerek inspirálnak, kik a kedvenc előadóitok?
Chris: Nekem leginkább a sokak által bejárt ösvény zenei vonala jön be, pl. Kemal, Optical, Matrix. Nagy kedvenc újabban Klute is.
Hogyan írnátok körül a saját hangzásotokat?
Chris: Egyelőre saját kialakult hangzásom (mint pl Dillinjanak) nincsen, mindenbe igyekszem egy kicsit belekóstolni. Leginkább az előbb említett producerek zenei vonalát követem, de megpróbálok mindig belevinni valami kis pluszt, egy kis másságot. Talán ettől a másságtól chris.su-s valami, de ezt én nem tudom eldönteni.
Eddigi megjelenéseitek?
Chris: Subscope: MFRP005 (Angel / Timewarp), MFRP006 (E.M.D.) , MFRP009 (Mermaid / Freak) Penny Black: PBLR026 (Radiation) Tervezett megjelenés: DSCI4 (My house rmx / ?) Ezen felül kb 7-8 zeném van 80-90 százalékos állapotban. A Subscope az interneten keresztül talált rám az IPC közreműködésével, Inside töltötte le a 'Zene füleidnek' rovatból a zenéimet, majd később szerződést is kínáltak, amit elfogadtam. Inside-ot már régebbről is ismerem, egy Royalos Random Soundz live act kapcsán vettem fel vele a kapcsolatot. Utána ment minden magától. Szerencsém is volt, de jó helyen voltam a jó időben.
A Subscope mit szól a külföldi sikerekhez és hogy más label is szeretne kiadni?
Chris: A kecske meg a káposzta esete. Szerintem az mindkét félnek jó, ha máshol (pl
egy nagy kiadónál) megjelenhetek, hiszen akkor talán az emberek keresni fogják a máshol megjelent számaimat is. A Subscope örül a sikereimnek, és én is örülök. hogy örülnek. (nevet)
Mi lesz a DSCI4 megjelensékkel, kaptatok más külföldi ajánlatot is?
Chris: Az biztos, hogy ha lesz egy DSCI4-es megjelenésünk, akkor meg fogunk indulni
felfelé, és fogunk kapni ajánlatokat. Egyelőre én nem nagyon mozgolódom semerre, mivel szerződés köt a Subscope-hoz 2 évig, ráadásul jól is érzem magam náluk.
Külföldön milyen a reakció a zenéitekre? Kapcsolatban álltok más külföldi producerekkel?
Chris: Külföldön nagyrészt jó visszhangokat kapok, főleg a nyáron elkészült My house remixemre, de úgy tűnik, hogy a régebbi zenéimet is ismerik néhanyan (ez derült ki a különböző fórumos hozzászolásokból). Trace-szel állok kapcsolatban, de tudok róla, hogy mások is hallották már a zenéimet (Fresh, Kemal, Paul Reset, Matrix, Ed Rush és néhány amerikai arc). Van osztrák és német, de orosz kapcsolat is.
Ha elkészül egy számotok, kinek külditek el, ki hallgatja meg legelőször?
Chris: Bármennyire furcsa, de édesanyám a legnagyobb kritikusom (nevet). Ha elkészül egy zene, és van benne akár egy kis dallam is, ami használható, akkor azonnal megmutatom neki. Mindig van valami véleménye, és sokszor adott már ötleteket, ha elakadtam egy zenémmel. Egyébként Thomas Krögerrel és skc-val szoktam cserélgetni a neten a zenéket, és általában megkapom tolük, hogy 'hát ez szar' (nevet).
Itthoni djk játszák a számaitokat?
Chris: Igen, amerikai és angol dj-k is játsszák a zenéinket, aminek nagyon örülök. A magyar dj-k közül legelőször is szeretnék köszönetet mondani az Airbag dj-knek, akik a legjobb arcok közé tartoztnak a szcénában, és nekik köszönhetjük azt a sok-sok magyar dubplatet, amit a partykon hallhatunk. Bal, Mango, Skeam is biztosan játszik magyar zenéket, ha nem is minden alkalommal. Respect nekik is!
Napi hány órát fordítotok a zenélésre?
Chris: Minden nap KELL zenét írni, de változó. Attól függ, mennyi szabadidőm van. Napi fél óra az a minimum, de ha van ihlet akkor akár 24 órát is (nevet).
Milyen munkamódszerrel dolgoztok, hogyan kezdtek hozza egy új zene megírásához?
Chris: A dobhangok kiválasztásával kezdem, aztán megírom a ritmusképleteket, majd a basszus kikeverése a következő. Majd írok egy vázlatot az egészből, és utána díszítem ki a zenét a többi hanggal. Közben ügyelek arra is, hogy jól szóljon, hogy ne a végén a masteringnél kelljen fából vaskarikát csinálnom.
Használtok-e más zenékből hangmintákat?
Chris: Igen, de nem egy az egyben természetesen, hanem eltorzítva, kitekerve, effektezve.
Azért az előfordult már, hogy egy nagyon jól sikerult pergő hangot kiloptam valahonnan. ;)
Mit szeretnétek kifejezni egy - egy zenétekkel?
Chris: Mindig van valami legbelül, amit ki kell írnom magamból. Drum'n'bass-nél nehéz érzéseket közvetíteni, és ez jelenti a kihívást. Soha nem ülök le úgy zenét írni, hogy most csinálok valami 'zúzósat', hanem mindig van valami, amire gondolok. Aztán ha zúzás lesz a vége, az nem baj :)
Hogyan adtok címet egy elkészült számnak?
Chris: Általában ez nálam kínlódás, épp ezért a számcímeim nem is tükrözik jól zene
mondanivalóját. Azért megpróbálok mindig valami találót kitalálni. Kedvenc számcímem az E.M.D. (Electrical Mosquito Destroyer). Ezt a zenét 2000 augusztusában írtam, amikor nagyon sok szúnyog volt a lakásban. Azt akartam, hogy a basszus megölje a vérszívókat és ezért elkereszteltem EMD-re a számot a tőlem jobbra levő elektromos szúnyogriasztóról.
Miből áll a stúdiótok? Mit használtok zenekészítésnél?
Chris: PC + szoftverek, kölcsön midi billentyű. El Marcee felajánlotta, hogy bármikor bemehetek a stúdióba masterelni, köszönet neki érte!
Szeretnétek-e bővíteni a stúdiótokat?
Chris: Hogyne, csak kell pénz hozzá... Talán egy jó monitorhangfalpárt vennék szívesen, majd utána egy szintit (mondjuk egy Nord Modulart vagy Virust) és egy samplert.
Milyen érzés amikor buliban viszonthalljátok?
Chris: Szenzációs érzés! Amikor először hallottam a Time Warpot nagy hangrendszeren, szó szerint remegtek a lábaim. Egyébként hihetelen, hogy mennyire máshogy tudnak szólni buliban a zenéink. Ezért is jó hallgatni, mert ez egyfajta teszt, amit később egy új számnál hasznosítani lehet.
Tudtok-e még "csak" zenét hallgatni vagy ilyenkor is előtör a zenekeszítő és elemezni kezditek a zenét?
Chris: Hm.. jó kérdés. Igen. De ha skc-val megyek partyzni akkor nem :)
Várható, hogy elkalandoztok más műfajokba is?
Chris: Voltak nu skool próbálozásaim is, és még valószínűleg lesznek is, de még nagyon gyerekcipőben járok. Egyszer szeretnék filmzenét írni, akár vonószenekarral együtt.
Kivel dolgoznátok szívesen együtt?
Chris: Ez talán visszataszítóan hangzik, de egyedül szeretek a legjobban dolgozni. Ilyenkor a saját elképzelésiemet tudom érvényesíteni, és nem szól bele más, nem kell kompromisszumokat kötnöm. Ugyanakkor egy társ azért jó, mert ő egy más véleményt képvisel és ki tudja egészíteni azt, ami belőlem hiányzik. Hogy kivel dolgoznék együtt? Nem tudom...
Mi a véleményetek az itthoni drumandbass produceri szcénáról?
Chris: Egyre bővül a szcéna, és egyre jobb lesz, legalábbis szerintem. Csak megmaradjon mindenkiben a lelkesedés.
A zenélés csak hobbi lehet, vagy megélhetési lehetőséget is biztosít?
Chris: Egyelőre hobbiként tekintem, első az egyetem. De ki tudja mit hoz a jövő...
Magyar producerek közül kiben láttok tehetséget?
Chris: skc, Anorganik, Random Soundz, Phalanx, de nagyon sok jó zene van
mostanában.
Mit tanácsolnátok azoknak akik kedvet éreznek magukban a zenekeszítéshez? Mi legyen az első lépés, mit használjanak, mire figyeljenek oda?
Chris: Az első zenéteket NE töltsétek fel az IPC-re, bármennyire jónak gondoljátok is. Zeneírás közben hallgassatok meg egy-egy tökéletesen kikevert felvételt (pl Matrixtól valamit), és ahhoz hasonlítgassátok, hogy mi hiányzik a zenétekből. Próbáljatok kis sok programot, hogy megtalaljátok, melyik a legmegfelobb nektek. Kezdőknek is ajánlom a Reasont!
http://www.propellerheads.se/
Hol léptetek fel eddig, mint liveact, gondoltatok-e már rá, hogy djzzetek, mint a kinti producerek?
Chris: Tatán, az Izsó tesók által szervezett Mozgalom 2-n volt egy kisebb fajta live actem, Mauwrssie scratchelt mellé. Ez egy kis vidéki party volt, 80 emberrel. Mivel szinte semmi HW-em nincsen, ezért a PC-met meg a midi keyboardot pakoltuk ki, na meg persze ott voltak a lemezjátszók. Jól sikerült a party, de rájöttem, hogy amíg nincs egy-két szintim vagy samplerem, addig nem fogok live actezni. Majd talán egy év múlva. Dj-ként ellenben nagyon szívesen kipróbálnám magam, már tervbe van véve a 2 lemezjátszó és a mixer is. Támogatóban nincs hiány, ib és Thomas Kröger is odaengedett már a lemezjátszóihoz, az Airbagesek is mondták, hogy szívesen látnak, ha gyakorolni akarok, amíg nincs lemezjátszóm.
Terveztek-e esetleg remixet valakinek? Érkezett-e külföldről remixfelkérésetek?
Chris: Remixfelkeresésem még nem volt, ellenben szívesen remixelek bárkinek, csak tetsszen az eredeti. Az biztos, hogy a Randoméknak vagy skc-nak szeretnék csinálni remixet valamikor.
Kemal is erdeklődött, esetleg várható Negative-on valami megjelenés?
Chris: Ha ír valamelyikünk egy olyan zenét, ami beleillik a kiadó profiljába és technikailag is megállja a helyét akkor szerintem elképzelhető ott egy megjelenés, de azért ne szaladjunk ennyire előre...
Mi a véleményetek azokról, akik híres djknek csinálnak zenét, névtelenségbe burkólozva?
Chris: Azok nem mi vagyunk (nevet). Egyrészről megértem őket, másrészről azért fura dolog ez. Nekem inkabb a 'híres dj-k'-ről van meg a véleményem, akik más tollával ékeskednek.
Mit gondoltok arról, hogy Opticalék fű nélkül be sem mennek a stúdióba?
Chris: Nem élek vele, de sok embertől hallottam, hogy fűvel értik csak meg igazán a zenéket.
Lehet, hogy mivel tiszta vagyok, nem fogok sohasem olyan szintű zenéket írni, mint Opticalék, de én így érzem jól magam.