preklad
OD: HATHOR --- --- 21.25:28 21.1.2004
Skc & Chris.su – maďarské hlasy
Je tu čas, aby sme vám týchto dvoch producerov predstavili, ktorých zvuk chytil také mené ako sú Trace a Kemal. Ich zahraničné úspechy určite nasadili Maďarsko na mapu drumu and bass.
Ako odštartovali svoju producerskú dráhu a na aký podnet začali skladať hudbu ?
Chris: Začal som písať hudbu v r.1996, vtedy som dostal svoj prvý PC. Je pravdou, že aj predtým som sa zaoberal skladaním hudby, ale to bol úplne iný štýl. Chodil som 12 rokov do hudobnej školy, učil som sa hrať na čelo, slovom vždy som mal hudbu rád. Keď som dostal stroj, tak namiesto hrania hier som začal hľadať spôsob ako dostať z neho zvuk. Od jedného známeho som dostal odvtedy už na klasiku zmenený progit s názvom Fast Tracker 2 a odvtedy som sa nezastavil. (resp. som s tým neprestal)
Ktorí produceri ťa inšpirovali, kto sú tvoji obľúbení predstavitelia ?
Chris: Mne sadne najviac osvedčená vyšlapaná hudobná línia (štýl), naprikl. Kemal, Optical, Matrix. Veľkým obľúbencom najnovšie je aj Klute.
Ako by ste popísali svoje vlastné zvukové znenie ?
Chris: Zatiaľ nemám vlastný vytvorený štýl (ako má naprikl.Dillinian), snažím sa ochutnať zo všetkého trocha. Najradšej sledujem hudobný štýl doteraz spomenutých producerov, ale vždy sa snažím do toho vniesť nejaké plus, niečo trochu iného. (odlišného). Snáď z tejto odlišnosti je chris.su, ale o tom ja neviem rozhodnúť (posúdiť).
Doterajšie vystúpenia ?
Chris: Subscope: MFRP005 (Angel / Timewarp), MFRP006 (E.M.D.) , MFRP009 (Mermaid / Freak) Penny Black: PBLR026 (Radiation) Plánované predstavenia: DSCI4 (My house rmx / ?) Okrem toho mám navyše približne 7-8 skladieb v 80 – 90 percentom stave. Subscope ma našiel cez internet prostredníctvom IPC, Inside vyplnil z rubriky „Hudba pre tvoje uši“ moje skladby, a potom mi ponúkli aj zmluvu (spoluprácu), čo som aj prijal. Inside som poznal už dávnejšie, skontaktoval som sa s ním na jednom Royalos Random Soudz live acte. Potom to už šlo všetko samo od seba. Mal som šťastie, bol v som správný čas na správnom mieste.
Čo hovorí Subscope na zahraničné úspechy a že vás chce vydať a iný label ?
Chris: To je prípad kozy a zelí. Podľa mňa je dobre pre obidve strany, keď môžem vyjsť aj inde (napríkl. u veľkého vydavateľstva), veď takto snáď budú ľudia hľadať moje čísla aj u iných vydavateľov. Subscope tešia moje úspechy a ja sa teším tomu, že sa tešia (smeje sa).
Čo bude s DSCI4 vystúpeniami, dostali ste už nejaké iné zahraničné ponuky ?
Chris: To je isté, že keď bude jedno DSCI4 vystúpenie, tak vtedy začneme stúpať vyššie a budeme dostávať ponuky. Zatiaľ sa veľmi nikam nehýbem, pretože ma viaže zmluva k Subscope na 2 roky, a ešte k tomu sa u nich cítim dobre.
Aké sú reakcie na vašu hudbu v zahraničí ? Ste v kontakte aj s inými zahraničnými producermi?
Chris: V zahraničí z veľkej časti dostávam dobré odzvuky, hlavne na v lete zhotovený My house remix, ale tak sa zdá, že niektorí poznajú aj moje staršie skladby (to vysvitlo z rôznych tomu zodpovedajúcich fórumov). Som v kontakte s Trace, ale viem o tom, že a jiní už počuli moje skladby (Fresh, Kemal, Paul Reset, Matrix, Ed Rush a niekoľko amerických tvárí). Máme rakúské a nemecké, ale aj ruské kontakty.
Keď zložíte skladbu, komu ju posielate, kto si ju vypočuje ako prvý ?
Chris: Hociako to znie divne, ale mojej matke, ona je mojím najväčším kritikom (smeje sa). Keď zložím skladbu a je v nej hoci len malá melódia, ktorá je použiteľná, vtedy jej to hneď prednesiem. Vždy má nejakú mienku a už mi veľakrát dala inšpiráciu (nápad) keď som sa zasekol pri jednom hudobnom znení. Okrem toho s Thomasom Krögerrom a s skc-em som si zvykol na internete vymieňať hudbu a v podstate dostávam od nich názor že „je to nahovno“ (smeje sa).
Hrajú domáci djeovia vaše skladby ?
Chris: Áno, aj americkí a aj anglickí djeovia hrajú naše skladby čomu sa veľmi teším. Spomedzi maďarský DJov by som v prvom rade rád poďakoval Airbag djom, tí patria medzi najlepšie tváre na scéne a im môžeme ďakovať za tie množstvá dubplatov, ktoré môžeme počuť na rôznych párty. Aj Bal, Mango, Skeam hrajú určite maďarskú hudbu, skoro pri každej príležitosti. Respect a jim !
Koľko hodín denne nahrávate ?
Chris: Každý deň je TREBA skladať hudbu. Záleží na tom, koľko mám voľného času. Polhodiny denne je minimum, ale keď ma kopne múza, tak aj celých 24 hodín (smeje sa).
Akým pracovným systémom pracujete ? Ako začínate skladať novú hudbu ?
Chris: Začínam s výberom zvuku bubnov, potom zložím rytmický základ a potom nasleduje namiešanie basy. Potom napíšem takú štruktúru z celého a potom vyzdobím hudbu s ďalšími zvukmi. Pritom sledujem aj to, aby to dobre znelo, aby som nakoniec nemusel (nasleduje slovná hračka niečo ako: nosiť drevo do lesa, resp. nejaká podobná sranda - řčení).
A používate motívy z iných skladieb ?
Chris: Áno, ale prirodzene nie všetko v jednej skladbe, ale s odstupom, vymiešané, zefektívnené. Za to sa už prihodilo, že som už vykradol odniekiaľ veľmi dobre znejúci hud. detail. :-)
Čo by ste chceli svojou hudbou vyjadriť ?
Chris: Vždy je niečo v úplnom vnútre, čo musím zo seba vypísať, vydať. U Drumbassa je ťažké vysielať nejaké city a to znamená výzvu. Nikdy si nesadnem skladať hudbu tak, že teraz urobím niečo suprové, ale vždy je niečo na čo myslím. Ale ako to nakoniec suprovo vyznie, tak to nebude na škodu.
Ako dávate názov práve vytvorenej skladbe ?
Chris: Skoro vždy je to pre mňa týranie, práve preto moje tituly skladieb ani dobre neodzrkadlujú to čo som chcel povedať, vyjadriť. Snažím sa vymyslieť niečo trefného. Obľúbený názov skladby je E.M.D (Electrical Mosquito destroyer). Túto skladbu som zložil v srpnu r.2000, keď bolo veľa komárov v byte. Chcel som, aby basy zabili tie štípajúce potvory a preto som skladbu pokrstil na EMD, podľa elektrického odpudzovača hmyzu, ktorý bol vedľa mňa.
Z čoho sa skladá vaše štúdio ? Čo používate pri tvorení vašej hudby ?
Chris: PC + softvéry, požičané midi strunové nástroje. El Marceee mi ponúkol, že môžem ísť kedykoľvek do štúdia majstrovať, vďaka mu!
Chceli by ste svoje štúdio zveladiť ?
Chris: Jasné, ale treba na to peniaze... snáď jedno dobré monitorované zvukové tesnenie by som rád kúpil a aj szinti (povedzme jeden Nord Modulart alebo Virus) a ešte jeden sampler.
Aký je to pocit keď sa počúvate na nejakom fláme ?
Chris: Senzačný pocit ! Keď som prvýkrát počul Time Warpot cez veľké ozvučenie, doslova sa mi triasli nohy. Okrem toho je neuveriteľné, ako úplne inak vedia znieť naše skladby na párty. Aj preto je dobré to počúvať, lebo je to druh testu, čo neskôr môžeme využiť pri novej skladbe.
Viete hudbu „iba“ (jenom) počúvať alebo v takejto situácii sa aj vybláznite ?
Chris: Hm ... dobrá otázka. Áno. Ale ak idem s skc na flám, tak vtedy nie :-)
Stane sa že zablúdite aj do iných žánrov ?
Chris: Boli u mňa už aj new skool pokusy a ešte aj pravdepodobne budú, ale je to ešte iba v začiatkoch. Raz by som rád napísal filmovú hudbu, hoci aj pre spoluúčinkujúci sláčikový orchester.
S kým by ste najradšej spolupracovali ?
Chris: Možno to teraz vyznie odporne, ale najradšej by som pracoval sám. Najlepšie sa viem realizovať podľa vlastných predstáv ak mi nikto iný do toho nekecá, nemusím a pristupovať na kompromisy. Ale zároveň je spolupráca s niekým dobrá kvôli tomu, že sa vymenia názory a mienky a môže sa uceliť a doplniť to, čo z mojej strany chýba. Že s kým by som spolupracoval ? Neviem ...
Aká je vaša mienka o domácej producerskej scéne ?
Chris: Scéna sa stále vyvíja a je stále lepšia, aspoň podľa mňa. Len aby zostalo v každom to oduševnenie.
Je pre vás muzicírovanie hobby alebo môže to byť existenčná istota ?
Chris: Zatiaľ je to hobby, v prvom rade je vysoká škola. Ale ktovie čo prinesie budúcnosť ...
V kom vidíte medzi maďarskými producermi talenty ?
Chris: skc, Anorganik, Random Soundz, Phalanx, ale je teraz je veľa dobrej hudby.
Čo doporučujete tým čo pocítia v sebe chuť k skladaniu ? Čo má byť prvým krokom, na čo sa majú sústrediť ?
Chris: Svoju prvú skladbu nenahrávajte na PC, akokoľvek dobre to myslíte. Pri skladaní si vypočujte pár perfektne vymiešané nahrávky (napríkl. od Matrixu), a skúmajte čo chýba z vašej hudby. Vyskúšajte veľa programov, aby ste našli tú, ktorá vám najviac zodpovedá. Aj začiatočníkom doporučujem Reason!
Kde ste doteraz vystupovali ako liveact, mysleli ste už na to, že budete djzovať tak ako vonkajší produceri ?
Chris: V Tate, bola to taká menšia vesnická párty s 80 ľuďmi. Pretože nemám skoro žiadny HW, preto sme vybali PC a midi keyboard, no a pravdaže boli tam aj gramofóny. Vydarená párty, ale prišiel som na to, že pokiaľ nemám jeden dva szinty alebo samlery, dovtedy nebudem live actovať. Možno tak za rok. Ako DJ by som sa veľmi rád vyskúšal, mám už v pláne 2 gramofóny a mixer. Podpora mi nechýba lebo ib a Thomas Kröger ma už pustili ku gramofónu, aj Airbagisti povedali, že ma radi uvidia ak chcem skúšať, dovtedy pokiaľ nemám gramofón.
Plánujete snáď niekomu remix ? Dostali ste zo zahraničia ponuku na remix ?
Chris: Ponuku na remix som ešte nedostal, ale rád remixujem komukoľvek, len nech sa páčí (líbí) ten pôvodný. Určite by som rád niekedy remixoval pre Randomov alebo pre skc.
Zaujímal sa aj Kemal, poprípade dá sa očakávať niečo aj od Negative ?
Chris: Ak niekto z nás zloží takú hudbu, ktorá zapasuje do profilu vydavateľa a bude zodpovedať aj po technickej stránke, tak je podľa mňa predstaviteľné tam jedno vystúpenie, ale zato neutekajme tak dopredu ...
Aký je váš názor na tých čo skladajú hudbu pre známych DJov a sú zakuklení v anonymite ?
Chris: To my nie sme (smeje sa). Na jednej strane ich chápem, z druhej strany je to divné. Ja mám svoj názor skôr na tých „slávných DJov“, ktorí sa chvália cudzím perím.
Čo si myslíte o tom, že Opticalovia bez trávy ani do štúdia nevojdú.
Chris: Ja nefetujem, ale počul som do viacerých, že jedine s trávou rozumejú hudbe. Možno preto že som čistý nebudem nikdy skladať hudbu na takej úrovni ako Optic, ale aj tak sa cítim dobre.