• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JIKEKlavir, dospeli zacatecnici
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CIHLOMORKA: Ale ne, já jenom trošku zlobím a nemyslím to zase až tak úplně vážně... konec konců všechno od romantismu nahoru se nutně MUSÍ hrát na temperované "blátíčko". Takovej Suk hranej na středotónové temperatuře, to by bylo hodně surrealistické...:-D Charakter tónin je pochopitelně znát i na rovnoměrné temperatuře, i když je dosti subtilnější a spíš bych řekl, že se odvozuje od jakési podvědomé fixace na C-dur, ale s tím zhejčkáním máš asi taky pravdu - ale to je myslím univerzální, kdo jednou slyšel skutečně přirozeně čistou tercii, ten na to nezapomene do konce života. :-D
    CIHLOMORKA
    CIHLOMORKA --- ---
    CARLOS: Aaano, plácneme si? ;-)
    Když už nic, aspoň mam vycvičenou paměť a nikdy se u větších věcí nemusím omezovat absencí not, prostě sednu, sepnu a jedu :)

    GOBERS: Inu, právě hudu Píseň lásky od Suka a nemam pocit, že by mě ta tónina nějak omezovala, ba dokonce jsem v ní jako doma, jenom ty bačkory chybí .-)
    A vůbec - GOBERS - nesouhlas. Pochopitelně z většiny klavírů nás smrtelníků leze zvuk zploštěle, "tonálním blátíčkem" bych se ale zas neoháněla, i z průměrného klavíru se dá odpozorovat charakter tóniny a se samotnou kvalitou zvuku to úplně nesouvisí. Buďto jsi se na Kirnbergovi zhejčkal, nebo na to nemáš ucho, o čemž pochybuju :)

    Moje oblíbené h moll, fis moll, v poslední době nějak přibyla g moll.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CARLOS: No... já bych se nad barevností tónin na klavíru tak nerozvášňoval. V rovnoměrně temperovaném ladění to je všecko tak trošku tonální blátíčko... Takový Kirnberg III nebo středotón, to se pak dá mluvit o tonálních charakteristikách...
    RAVENIUZ
    RAVENIUZ --- ---
    CARLOS: presne tak, Cis chapany ako Des, do toho sa hra vyborne, ale cis ako cis je priserna tonina :)))
    BEN20UK
    BEN20UK --- ---
    Fis moll, na tu nedam dopustit...
    CARLOS
    CARLOS --- ---
    GOBERS: Cis dur (na klavíru samozřejmě enharmonicky zaměnitelná za des dur) je náhodou má skoro nejoblíbenější tónina...je úžasně barevná, sametová...podobně jako as dur. Není náhoda, že si ji vybral kupříkladu Dvořák pro Largo...takže já v cis (des) dur zalíbení nacházím...! ;)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    MISERY : Nu, já myslím, že málokdo v této tónině nachází zalíbení (tedy, pokud nemá elektronický klavír s přelaďovacím kolečkem...:-D).
    MISERY
    MISERY --- ---
    GOBERS: Fuj nestras, to je i moje nocni mura :-D
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CIHLOMORKA : tak to bych Ti nepřál hrát něco v cis-dur...:-D
    CARLOS
    CARLOS --- ---
    CIHLOMORKA: Potřebuješ přečíst noty? ;o)
    To je strašně zvláštní...já umim noty odjakživa...a je pro mě vpodstatě nepochopitelný fakt, že je někdo neumí. Vždycky mě to hrozně překvapí, když mi někdo řekne, že neumí číst noty... ;)
    CIHLOMORKA
    CIHLOMORKA --- ---
    RAVENIUZ: Ta poslední finta nemá už k té mojí moc daleko. Jak si vzpomínám, taky jsem to jednu dobu praktikovala, ale s nárůstem tónů v akordech mi začlo docházet místo ;)
    RAVENIUZ
    RAVENIUZ --- ---
    CIHLOMORKA: fuuh...to moze byt krute... ja sa to vacsinou po precitani sa snazim hned po frazach naucit naspamat, a ak to nejde, tak uplne najstupidnejsia finta... napisat ceruzkou nad notu "fis" alebo "cis" atd... ;)
    CIHLOMORKA
    CIHLOMORKA --- ---
    RAVENIUZ: Luštíš guličky? :) Tak poslouchej, co za hrůzu zas vyvádím já:
    Když na strastiplné pouti po osnově narazim na notu, která spadá na černou klapku, zakroužkuju si jí mikrotužkou. Celá partitura pak připomíná několikrát přes sebe přepisovaný piškvorky. To je můj tahák. Stále. I u toho Chačaturjana :))
    RAVENIUZ
    RAVENIUZ --- ---
    CIHLOMORKA: 25... a noty som prestal citat cca v 17tich. ja som tiez vzdy radsej sa ucil veci stahovanim podla sluchu z nahravok, ale ked uz riesim komplikiovanejsie kila, alebo veci ku ktorym nemam audio, tak je to problem, a lustim gulicky.. ;)
    CIHLOMORKA
    CIHLOMORKA --- ---
    RAVENIUZ: To dává určitou naději - kolik Ti je? :)

    Já jsem to bohužel od raného dětství praktikovala tak, že jsem skladbu na první hodině odkoukala od profesorky, většinou ji ona napoprvé předvedla sama a potom jsme to prošly společně, a od té chvíle už jsem ji hrála jen v prstech. Babička nade mnou lomila rukama, jakože noty=flexibilní stavební kámen, ale jakmile už jsem jednou začla bez nich, nebyla jsem ochotná se vracet zpátky a radši jsem machrovala se zavřenýma očima nebo potmě...
    No a dnes, když už mi skladby nemá kdo přečíst, jsem v koncích :(
    RAVENIUZ
    RAVENIUZ --- ---
    CIHLOMORKA: ja mam velke problemy s citanim not. kedysi som to naskole daval v pohode, jednoduchsie veci aj obojrucne, ale ako som to prestal riesit, tak to uplne odislo.

    nedavno som sa vsak dostal do situacie, ze musim davat noty, tak sa teraz do toho dostavam. a cim viacej ich citam, tym to ide lepsie. akurat najvacsie problemy robi rytmus, teda aspon mne.
    CIHLOMORKA
    CIHLOMORKA --- ---
    RAVENIUZ: Taky nevim, už patnáct let hraju bez nich, na druhou stranu si už patnáct let slibuju, že s tím "tentokrát musím něco udělat". Při samotné hře je to osvobozující, ale takové luštění dvacetistránkovýho Chačaturjana při frekvenci jedna ulovená nota za minutu člověka docela položí na lopatky :)

    Že jsme u toho - nemáte někdo zkušenosti s přechodem na hru z not v pozdějším věku? Dá se to vůbec ještě zlomit?
    RAVENIUZ
    RAVENIUZ --- ---
    naco noty ?
    MISERY
    MISERY --- ---
    Daj, ale teda blbe....alespon ty hodne komercni noty :-/
    CIHLOMORKA
    CIHLOMORKA --- ---
    ARZA: Hledej, šmudlo! .^)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam