• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JIKEKlavir, dospeli zacatecnici


    Pouze pro NYXáky je zde k dispozici FTP s notama pro vzájemné vyměňování



    Pokud budete uploadovat své noty, uvádějte tam prosím celé názvy skladeb, nejlíp včetně autora (i když to bude v adresáři s autorem).
    Soubory, co patří k sobě, házejte do archivu (zip).
    rozbalit záhlaví
    SAJAGI
    SAJAGI --- ---
    BINNMODE: no rekl bych, ze zasadni rozdil bude v tom, ze na klaviru tech tonu hrajes najednou vetsinou vic.. a pak ti pouha melodie v hlave nestaci :( - ale vim, o cem mluvis, hraval jsem na altsax :]
    BINNMODE
    BINNMODE --- ---
    ENTECKA: jen k prirovnani .. a mozna je to trochu OT protoze se to vaze k jinemu nastroji.. ale ja kdyz mam melodii v hlave tak ji proste zahraju protoze kdyz myslim nejaky ton-tak ho i z nastroje hned vyloudim. a protoze cvicim porad rychle pasaze tek minedela az tak problem hrat i je a myslet v nich.. nejlepsi na tohle je asi pricna fletna
    SAJAGI
    SAJAGI --- ---
    ENTECKA: tak neříkám, že to je jednoduché, spíš že to patří mezi ty jednodušší (imho). A spousta práce na tom je rozhodně, neříkám, že ne. Nicméně, třeba ta 33/9 cis moll, kterou zrovna cvičím, je podle mne mnohem těžší, ale také vděčnější - je tam toho prostě spousta :)
    ENTECKA
    ENTECKA --- ---
    SAJAGI: tak si sezen komplet nahravku tech preludii, stoji to za to. pred vanocema sme mela koncerty dva, hrala sem tam to c moll, h moll (jo, to pomaly) a G dur. a ted to chci doplnit este o ty zbyly, co sem psala..
    g moll teda neni moc jednoduchy, kdyz to chces hrat pekne, je na tom spousta prace. no, pravda, je to uz trochu ohrane.. ale ma to takovej spravnej smrnc
    SAJAGI
    SAJAGI --- ---
    ENTECKA:
    23/7 c moll .. tedy v tempu to je bomba..
    32/? h moll .. to je takova ta pomala?
    23/5 g moll .. docela pekna a docela jednoducha, ale je to takove na jedno brdo (na rachmaninova samozrejme)

    ostatni bohuzel neznam :( mas nekdy nekde koncert? ze bych si prisel poslechnout?
    ENTECKA
    ENTECKA --- ---
    SAJAGI:
    c moll op.23, č.7
    B dur op.23, č.2
    es moll op.23, č.9
    G dur op.32, č.5
    h moll op.32, č. si nepamatuju 8>
    a to g moll op.23, č.5 cos psal mam v planu, uz sem si i psala prstoklady 8)
    SAJAGI
    SAJAGI --- ---
    ENTECKA: a jinak souhlasim, rachmaninov je patrne muj nejoblibenejsi skladatel (o prvni pricku se deli s Bohuslavem Martinu)
    SAJAGI
    SAJAGI --- ---
    ENTECKA: sakra, ta z techto opusu neznam nic - ja hraju 7. z op. 33 (Es dur), 9. (cis moll), 5. z op. 23 (preludium g moll) a Polichinelle. Ktere ty konkretne, ze bychom podebatovali ? :]
    ENTECKA
    ENTECKA --- ---
    SAJAGI: ja hraju rachmaninova 8) sest preludii z opusu 32 a 23. nedherny veci. takovy ryze klaviristicky.. proste se to pozna, ze jejich autor byl jednim z nejlepsich pianistu.
    SAJAGI
    SAJAGI --- ---
    ENTECKA: tak tak, souhlas :]
    ENTECKA
    ENTECKA --- ---
    po letech praxe, kdyz se uz nejak orientujes v harmonii to rozhodne stoji za to, pamatovat si to po logickejch bodech. nechavat nejaky pasaze jenom na prstech je hroznej risk a mnohokrat se mi to vymstilo. driv sem se to vzdycky vsechno naucila jenom mechanicky - a pak sem jednou hrala na dost podstatnym koncerte v sukovce a mela sem strasnou tremu -prakticky kdykoliv jsem se podivala na svoje ruce, citila sem, jak mi to z tech prstu vypadava a ze to "absolutni okno" je naspadnuti. nakonec sem to teda nastesti dohrala, ale jedine diky tomu, ze sem se na ty ruce proste nekoukala a nechala je, at hrajou, co si pamatujou. ovsem u rychlejch pasazi to neni jaksi prilis vhod.. od ty doby si davam velmi dobry pozor, abych tu skladbu mela v pameti i v ty teoreticky verzi. kdyz na me behem hrani zase prijde takova ta nejistota - sakra je to tu od a nebo od g..? - je to jedinej fungujici zpusob, jak tem pripadnym vypadkum a preklepum zabranit.
    no doporucuju tu skladbu hrat co nejvic zpameti a mit tu vec ve vlastni hlave. aby pro tebe prestala existovat jako "neco v notach", ale byla tim, co mas v hlave, v uchu, v prstech. tim dobre znamym, cim se tak hluboce a dlouho zabejvas 8)
    VIRUS31
    VIRUS31 --- ---
    entecka> pravda :)
    SAJAGI
    SAJAGI --- ---
    Hrajete tu někdo Rachmaninova?
    ENTECKA
    ENTECKA --- ---
    VIRUS31: co ja vim, tak je to tak jednoduchy, ze noty k tomu nemuzou ani existovat. nejlepsi je to oposlouchat.. vetsinou se tam donekonecna opakuje jenom jeden motiv o par tonech..
    VIRUS31
    VIRUS31 --- ---
    daj se sehnat noty na mobyho? v nejakejch jeho pisnickach se klavir objevuje. pritelkyne by rada :)
    JACKDAW
    JACKDAW --- ---
    sajagi:ja si jenom vhlave prehravam melodie a nejak na nic se nesoustredim a jenom hraju..:-))
    JIKE
    JIKE --- ---
    SAJAGI: jelikoz hraju vsecko z pameti, vlastne i "skladam" takze s tim nemam sebemensi problem... kdyz hraju, taxem ja ta melodie...
    SAJAGI
    SAJAGI --- ---
    RAVENIUZ: tedy to delas stejne jak ja.. hmm.. ted by mne ovsem zajimalo, zda-li to ona dela jinak, nebo ji to taky tloukli do hlavy a ma spatne svedomi :]
    RAVENIUZ
    RAVENIUZ --- ---
    SAJAGI: ja vnimam (teda vnimal som, ked som este hraval z listu) pri hrani spamati tri oporne body: ucho - pamatat si ako znie skladba, ruka - pamatat si, ako idu behy, prstoklady, oko - pamatat si priblizne fotograficky partituru. kombinaciou tychto faktorov sa podla mna da naucit, a ked mam okno, tak mi vacsinou vypadne len jeden pamatovy vnem, a sustredenim sa na zvysne dva sa dokazem cez to okno preniest.
    SAJAGI
    SAJAGI --- ---
    Mám tu dotaz na klavíristy, kteří už hrajou na trochu vyšší úrovni: Jak hrajete skladby zpaměti? Moje profesorka (profík) mi pořád tluče do hlavy, že si klavírista musí pamatovat skladbu logicky - tj. by měl být schopen (čistě teoreticky) ji napsat z hlavy do not, aniž by asi prsty vyťukával do stolu ;]. Třeba pamatovat si - tam je chromaticka, tam kvintakord, apod. Jenomže to se miza celou tu dobu nikdy nepodařilo, vlastně jsem se o to nikdy pořádně nesnažil. Zvlášť pak v rychlých pasážích, kde už vlastně ani nevnímám, co hraju, ale jako dirigent jen prostě říkám "tady zvolnit", "tady zesílit", apod. Když už něco hraju opravdu dlouho, tak nemám problém myslet úplně na něco jiného - jednou jsem takhle dohrál na koncertě a nevěděl jsem, jestli jsem to dohrál, nebo jsem vypadl :). Co vy? Pamatujete si to logicky, nebo víceméně čistě mechanicky (+ znáte melodii)?
    SAJAGI
    SAJAGI --- ---
    JIKE: takovy pristup jsem k tomu mel do te doby, nez jsem si zacal vybirat ja, co budu hrat. Ted uz je to nadhera :]
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam