• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GUMAGUARmoderní :: postmoderní :: současné umění
    AKRYLKA
    AKRYLKA --- ---
    zdravim vespolek, kde vystavuje ta Erika Hock?
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    GUMAGUAR: to může být zajímavé, ale ty jejich simultánní překlady jsou peklo
    GUMAGUAR
    GUMAGUAR --- ---
    JÖRG HEISER: REDEN ÜBER KUNST/ HOVORY O UMĚNÍ

    Úvodní přednáška diskusní řady o současném umění
    Kurátorka/ Kuratorin: Noemi Smolik

    26.10.2009 19:00
    Goethe-Institut, 2. patro / 2. Stock



    V dobách „Nové nepřehlednosti“ (Habermas) vzrůstá potřeba „hovořit o umění“. Navzdory hospodářské krizi totiž umění za posledních deset let nevídaně expandovalo: víc umělců, víc výstav, víc publika, všeho je víc. „Jenom jednoho je méně: kritérií. Jak rozumět umění a jak ho posuzovat (…)?“ Co odlišuje „dobré“ umění od „špatného“?
    Přesně této problematice se bude věnovat ve svém příspěvku Jörg Heiser, nezávislý kritik a kurátor, na úvod naší přednáškové řady „Hovory o umění“. Jörg Heiser bude hovořit o kritériích, podle nichž hodnotíme současné umění a diskutovat o nich s Noemi Smolik.

    Jörg Heiser vystudoval filozofii, je šéfredaktorem uměleckého časopisu frieze, je kritikem deníku Süddeutsche Zeitung, autorem, kurátorem a hudebníkem. Již jeho publikace „Plötzlich diese Übersicht“ z roku 2007 (angl. "All of a Sudden", 2008, „Najednou takový přehled“), kde nabízí průřez současným uměním z perspektivy znalce moderní umělecké scény, si získala velký respekt.

    Noemi Smolik je kritička publikující na Kunstforum, Artforum, v listech Kunstzeitung, Parkett, Frankfurter Allgemeine Zeitung a Mladá fronta dnes, působí též jako profesorka dějin umění.

    V přibližně dvouměsíčním intervalu se budou konat další přednášky a rozhovory s kritiky, kurátory a umělci. Následovat bude jedna z nejsvéráznějších kurátorek, ředitelka Züricher Kunsthalle, Beatrix Ruf, která bude s Noemi Smolik hovořit o umění.

    Německy se simultánním překladem do češtiny.
    EFHA
    EFHA --- ---
    transmediale Award 2010 Nominees
    http://www.transmediale.de/en/node/9966
    LOJZA
    LOJZA --- ---
    GGG: Paráda. That's why I booked this in the first place ;)
    GUMAGUAR
    GUMAGUAR --- ---
    takový sochy by měl dělat KURT Gebauer )
    GGG
    GGG --- ---
    Erika Hock



    GGG
    GGG --- ---
    VYKTORYJE
    VYKTORYJE --- ---
    GGG: skvely veci
    GGG
    GGG --- ---
    Left wall, Ed Templeton. Right wall, Barry McGee.

    GGG
    GGG --- ---
    Antonio Mesones



    GGG
    GGG --- ---
    GERT JAN KOCKEN

    http://gertjankocken.nl/



    GGG
    GGG --- ---
    Katharina Grosse

    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Nevím jestli jsem ve správným auditku, ale nic bližšího jsem nenašel tak to zkusím:

    Hledám znalce co je schopný ocenit dva obrazy (J. Slavíček + Špála). Jedná se oficiální odhad, tzn., že potřebuji někoho s kulatým razítkem. Podle rejstříku na justice.cz se ale bohužel nejsem schopný nikomu dovolat a proto to zkouším tady. Předem díky za případnou pomoc (prosím do pošty).
    GUMAGUAR
    GUMAGUAR --- ---
    http://jlbjlt.net/event/4901

    Konec Mayského Kalendáře (Strach Před Smrtí)

    dnes! 2. 10. 2009 18:00
    galerie A.M.180, Bělehradská 45, Praha


    Jakub Hošek /CZ
    Radoslav Zrubec /SK
    Gabriel Abrantes /PT
    Katie Widloski /US
    Václav Stratil /CZ

    + special guests:
    Jan Van Oordt /CH
    Valentina Stieger /CH

    kurátor výstavy/curator: Tom Hanks /US

    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    Alain Badiou: Fifteen Theses on Contemporary Art

    1. Art is not the sublime descent of the infinite into the finite abjection of the body and sexuality. It is the production of an infinite subjective series through the finite means of a material subtraction.

    2. Art cannot merely be the expression of a particularity (be it ethnic or personal). Art is the impersonal production of a truth that is addressed to everyone.

    3. Art is the process of a truth, and this truth is always the truth of the sensible or sensual, the sensible as sensible. This means: the transformation of the sensible into a happening of the Idea.

    4. There is necessarily a plurality of arts, and however we may imagine the ways in which the arts might intersect there is no imaginable way of totalizing this plurality.

    5. Every art develops from an impure form, and the progressive purification of this impurity shapes the history both of a particular artistic truth and of its exhaustion.

    6. The subject of an artistic truth is the set of the works which compose it.

    7. This composition is an infinite configuration, which, in our own contemporary artistic context, is a generic totality.

    8. The real of art is ideal impurity conceived through the immanent process of its purification. In other words, the raw material of art is determined by the contingent inception of a form. Art is the secondary formalization of the advent of a hitherto formless form.

    9. The only maxim of contemporary art is not to be imperial. This also means: it does not have to be democratic, if democracy implies conformity with the imperial idea of political liberty.

    10. Non-imperial art is necessarily abstract art, in this sense: it abstracts itself from all particularity, and formalizes this gesture of abstraction.

    11. The abstraction of non-imperial art is not concerned with any particular public or audience. Non-imperial art is related to a kind of aristocratic-proletarian ethic: Alone, it does what it says, without distinguishing between kinds of people.

    12. Non-imperial art must be as rigorous as a mathematical demonstration, as surprising as an ambush in the night, and as elevated as a star.

    13. Today art can only be made from the starting point of that which, as far as Empire is concerned, doesn't exist. Through its abstraction, art renders this inexistence visible. This is what governs the formal principle of every art : the effort to render visible to everyone that which for Empire (and so by extension for everyone, though from a different point of view), doesn't exist.

    14. Since it is sure of its ability to control the entire domain of the visible and the audible via the laws governing commercial circulation and democratic communication, Empire no longer censures anything. All art, and all thought, is ruined when we accept this permission to consume, to communicate and to enjoy. We should become the pitiless censors of ourselves.

    15. It is better to do nothing than to contribute to the invention of formal ways of rendering visible that which Empire already recognizes as existent.
    FISHEYE_100
    FISHEYE_100 --- ---
    KHALAVERA: Tak treba Marshall McLuhan (+1980)
    GUMAGUAR
    GUMAGUAR --- ---
    Marshall McLuhan - Explorations - 05-18-1960 - The World is a Global Village
    http://www.youtube.com/watch?v=-C6FDcUutj8&feature=player_embedded

    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    QUITE: to je jedno, kde to je, jinak Nevyjasněná úmrtí super :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam