via Kyberia:
Ako uplny laik som pred dvoma-troma mesiacmi bol pozerat nejake auta a dostal som par rad aj ich overil.
Pravidlo c. 1:
Vsetci ti klamu.
Pravidlo c. 2:
VSETCI ti klamu.
Pravidlo c. 3:
Nikdy neber prve auto, co sa ti zapaci. Nepocuvaj majitela. Pozeraj na auto, nehanbi sa ist do detailov. Ak ho naozaj chce predat, nemoze muto prekazat.
Jednoduche veci na pozretie:
1. Okna - maju take pismenka, v poslednom riadku su take dve-tri bodky a za nim cisielko: t.j. rok vyorby, napr. ..4 = 2004. Mali by mat vsetky rovnake. Ak nemaju, bolo burane, resp. okna boli menene. Menene celne sklo maju skoro vsetky auta, to nemusi byt problem. Problem mozu byt bocne okna a najme zadne. Inak ako burackou je malo pravdepodobne poskodenie.
2. Pri neburanom aute by mali vsetky diely do seba zapadat. Aj po rokoch. Velmi presne. Akakolvek odchylka je podozriva. Taktiez odtien laku musi byt uplne zhodny - dvere, narazniky, casti karoserie. Ak co len trochu nie je, niekto ti klame. Pozri si ako priliehaju dvere, kapota, casti karoserie. Musi to sediet naozaj presne. Pozeraj aj svetlomety, ci nevytrcaju a tak.
3. Pozeraj volant. Jazdim/jazdil som teraz na troch autach, vsetky maju 100, resp. 170 K km. Volant maju OK, hladky. Ak je popraskany a auto ma na tachometri 80-100 K km, asi je pretoceny. Taktiez to mozes vidiet na sedacke, pedaloch. Nepozeraj na veci, co sa daju vymenit - koberce, potahy. Asi ich aj vymenili.
4. Pozeraj na hrdzu: otvor kapotu a tak. Hrdzave nekupuj, lepsie to uz nebude.
5. Vyskusaj elektriku - okna, zamky, zrkadla a tak. Ked nejdu, nekupuj.
6. Ak sa pojdes prejst (co aj vlastne musis, ale nie 100m, ale aspon 5 km), vyskusaj brzdy. Prejdi po nejakych jamach, vymoloch. Prudko pridaj a spomal. A nepustaj si pri tom radio. Pocuvaj auto, ak sa ti nepaci, nekupuj.
7. Vyskusaj radenie rychlosti. Ak nebude hladke, pojde to namahavo a najme nepresne, nebude sa ti dat zaradit, lepsie to uz nebude. Nekupuj.
8. Pozeraj ako su jazdene pneumatiky, ak su osuchane len z vnutra, alebo len z vonka, je to problem.
Zakladne pravidlo v bazari: Primarne neverit. Dnes sa da totiz vsetko: pretocit kilometre, vytlacit servisnu knizku, nalakovat, pozvarat tak, aby nebolo vidno, vytlacit COC, prerazit VIN apod.
Je velmi malo toho, co mozes skutocne overi. Preto je najlepsie mat so sebou niekoho, co sa v tom trochu vyzma.
Pozri aj rady na nete:
OJAZDENÉ AUTÁ: Ako nekúpiť "mačku vo vreci" - tvnoviny.sk
http://tvnoviny.sk/spravy/radimevam/ojazdene-auta-ako-nekupit-macku-vo-vreci.html
Zapametaj si: Dobre auta sa predaju lahko a drahsie. Zle auto je to, co v bazari stoji dlho. A vobec, kazdy, kto predava auto, musi mat na to nejaky dovod. Najcastejsie to byva jeho zly stav.
Pozri si mulost auta na:
http://www.skp.sk/index.php?clanek=1. Zapis si ECV a doma pozri na nete. Zadaj ECV a dnesny datum. Postupne men datumy do zadu. Budes vidiet, ci sa menila ECV (asi bolo predavane, prip. sa majitel stahoval, ale to robi vacsina len raz).