• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: tam zase musíš řešit nějakou těsnost - gumou, která je asi dražší než to prostě slepit
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    Ahoj vespolek,

    zajímalo by mne jak se řeší situace:

    Máš ostrovní systém napájenej z baterie. Baterie je nabíjená solarem. No a když je slunce málo tak se baterie dobije agregátem tak že se odpojí.

    Jenže, když bys chtěl čerpat energii do systému a zároveň nabíjet baterii tak nevim jak.
    Agregát nejde dát místo soláru ne ?
    (co je na místě za hw nevim a neni to tak důležitý všechno jde změnit když se to ukáže jako užitečný)

    - buď jiný regulátor
    - udělátko (hádám že step-up stačit nebude) které umožní dotovat větev soláru agregátem

    nejvic cool mi přijde varianta "udělátko".

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: tak myšlenka v zásadě byla, že pokud sklo vydrží dýl než křemík, tak proč to k sobě nějak nafest lepit a pak pracně recyklovat, když by ten křemík mohl být prostě pod sundavacími panely, které stačí třeba rozšroubovat...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: to je uz ale vymena a nie oprava... v automobiloch tiez vsetky servisy su v zasade "menici nahradnych dielov", lebo to nevedia "opravit"
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SHINIGAMI: v opravitelnosti ale můžou být peníze taky, pokud jsi dodavatel náhradních dílů a máš na to nějakou marži... souvisí to samozřejmě s kontinuitou značky a vyráběného typu a tak.
    CHIX
    CHIX --- ---
    XCHAOS: vypada to na victron 150/20
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    XCHAOS: ETFE plast ma zivotnost delsi, nezli komponenty krystalickych solaru, navic hrubsi povrch znamena lepsi vstrebani svetla, takze napohodu
    pouziva se to i na stavby, viz treba obri kopule skleniku Eden Projectu

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Škoda že Biden neměl volební heslo Make America make glass again :D
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    XCHAOS: ale notak, opravitelnost, vsak jde v prvni rade o prachy, jako vsude jinde...

    Ale ten zakaz vyroby skla je zajimavy, ze bychom nemohli outsourcovat spinu pryc a pekne si tu nasi ekologii vyzrali z prvni ruky?:)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: prý v Číně právě rozšiřování sklářských provozů zakázali...protože je to energeticky náročné. (No, je fakt, že skleněných mrakodrapů tam mají trochu míň, než těch spíše betonových, ovšem cement na tom energeticky a emisně není moc líp než sklo...)

    Je taky fakt, že plastové (ohebné) panely mají proti skleněným životnost naprd, a jedním z důvodů je podle mě právě degradace plastu a jeho průhledných vlastností na slunci... UV záření a plasty prostě nejdou dohromady, i když se zaměříme nejodolnější odrůdy.

    Je otázka, jestli by nešlo panely dělat nějaké "modulární" a opravitelné, tedy že ten křemík by tam nebyl vlisovaný a vlepený, ale že sklo by z rámů šlo prostě nějak vyšroubovat, vyměnit opotřebované křemíkové články a pak to znovu sešroubovat. Docela se divím, že u technologie, která má ambice chránit životní prostředí, se víc nemyslí na opravitelnost ("do not recycle - repair!")
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    Stacilo by oprasit sklarny v Sudetech
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no taky se můžou založit nové továrny na sklo. Co jsem četl tak to zvedne cenu panelů o 10%
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: stoupne cena, stoupne cena odpadního skla (teda jestli se dá použít) a recyklace FVE panelů bude zase o trochu rentabilnější (teda pokud to sklo jde recyklovat což nevím.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    KEB: jsem zvedavej jestli a jak to trh vyresi
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Electric Bike Motors Will Be Shut Down When Entering Residential Areas of Amsterdam - Slashdot
    https://yro.slashdot.org/...ke-motors-will-be-shut-down-when-entering-residential-areas-of-amsterdam
    tohle se mi moc nelíbí... nevím co by bylo řešením, možná nějaké povinné či námatkové kontroly brzd na rychlých elektrokolech (jsou to v podstatě mopedy..), ale být nějak dálkově ovládán je divné
    KEB
    KEB --- ---
    Největší solární elektrárna světa má mít 120 km2. Elektřina půjde na export nejdelším podmořským kabelem - Ekolist.cz
    https://ekolist.cz/...na-sveta-ma-mit-120-km2.elektrina-pujde-na-export-nejdelsim-podmorskym-kabelem

    Pak se není co divit, že dochází u sklo
    KEB
    KEB --- ---
    Solární průmysl trápí nedostatek skla na výrobu panelů, jeho cena prudce roste
    https://oenergetice.cz/...rni-prumysl-trapi-nedostatek-skla-vyrobu-panelu-cena-prudce-roste#comments
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CHIX: Ano, když jsem řešil problém, jak solárně nabíjet baterku elektrokola, nakonec jsem na nic použitelného než Victron nenarazil (měl jsem laciný čínský regulátor Li-Ion 48V nominálně, ale nebylo na něm nic programovatelného a po krátkém zkušebním provozu shořel). Ale je to 2 roky, tak nějaká řešení se mezitím snad objevila...

    Ale pokud netrváš na MPPT, tak si jde z Aliexpresu za pár dolarů objednat buď max. 150W nebo max. 600W step-up, který si šrouováčkem nastavíš těsně pod max. nabíjecí napětí té LiOn baterie (typicky 54.6V, ale pro různé typy článků se to může lišit, např. LiTi lze nabíjet snad až 56.5V), tak by to mělo teoreticky fungovat, akorát při zcela vybité baterii to nebude úplně optimální řešení.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: problém je, že developeři na nějakou ekologii kašlou. Pokud by solventní nájemníci těch prostor brali ekologii vážně a rozhodovali se i podle ekologické stopy, bylo by to krásné, ale prostě v současnosti to takto nastaveno není.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jednovagonové bateriové motoráčky pro české lokálky? IMHO cool...
    Náhrada za 810? České dráhy zvažují nákup 200 vozů na baterie pro 50 lidí - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/nahrada-za-810-ceske-drahy-zvazuji-nakup-200-vozu-na-baterie-pro-50-lidi-64909/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam