• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    REDGUY: Prázdnej F9 váží kolem 30 tun, minimální tah jedinýho motoru Merlin 1D (z devíti) je okolo 44 tun. Tj. minimální poměr tah/tíha je větší než 1, takže nemůže zbrzdit do visu, musí přistát na první pokus. Pokud začne brzdit moc brzo, zastaví se před dosednutím a začne opět stoupat.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    ARCHIMEDES: Nerozumim co tim myslis. Chces rict, ze "S vetsi hmotnosti nez tahem se lze z nenulove rychlosti smerem dolu lze dostat na nulovou vertikalni rychlost"?
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    REDGUY: Minimalni tah vetsi nez tize telesa, cili nelze dosahnout nuloveho vertikalniho zrychleni, jen rychlosti, cili to musi byt "na prvni dobrou". Videl jsem terminologicke odliseni "hoverflight" vs "hoverslam".
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    ESTEN: Moment. Ted nevim jestli ti spravne rozumim: pokud opravdu myslis w/t < 1, tak to znamena VETSI tah nez hmotnost, cili muze "levitovat". Pokud to myslis obracene, w/t > 1, cili vetsi hmotnost nez tah, tak levitovat nemuze, ale zase nejak nevidim jak by vubec mohl nejak relativne mekce pristat. Jak to je teda mysleny? Nebo mi neco unika?
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    XCHAOS: ty hmotnosti jsou zasadni. Zatimco blue origin (a grasshoper) muzou behem pristani zabrzdit, srovnat se a pomalu pristat, prazdna stage f9 ma weight/trust ratio mensi nez 1, takze nejaka levitace nepripada v uvahu. F9 musi na pristani naprosto presne dobrzdit. To je, rekl bych, o dost tezsi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ARCHIMEDES: náhodou... s vertikální rychlostí boosterů mám rozsáhlé intuitivní zkušenosti z Kerbal space programu (akorát moje optimalizované manévry v perikerbinu a perimunu jsou natolik zdlouhavé že synovce vždycky strašně znudím, než někam doletíme...)

    jinak dík za link na ten kosmo.cz kalkulátor Aleše Holuba... na vysvětlenou dodávám, že ty varianty "xChaos" jsou dva třímotorové raketoplány (trochu něco jako STS orbiter s palivovými nádržemi v nákladovém prostoru, ale samozřejmě jen přibližně) startující zády k sobě - s tím, že se po startu postupně vypínají motory, ale jeden z dvojice - "booster" - jich vypíná méně a tak mu palivo dojde dříve a vrátí se klouzavým letem na místo startu; druhý pak vypne dva ze tří motorů dříve, palivo spotřebovává pomaleji a dosáhne oběžné dráhy. není to striktně vzato můj nápad - něco podobného se zvažovalo koncem 60tých let když se dolaďovala budoucí koncepce Space Shuttlu, můj přínos je pouze v tom, že se použijou dva naprosto identické stroje (teda asi jeden z nich - "boooster" - s přídavnými nádržemi v nákladovém prostoru, ale nevím, jestli to kalkulátor zohledňuje, zato přináší i variantu pro LH2, což je nesmysl z důvodu objemu nádrží - já uvažoval jen variantu s kerosenem...)
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    KULA,THERIDANE: Pánové, chápu, že vás XCHAOSův intuitivně-magický přístup poněkud vytáčí, ale teď provádíte totéž, neb jste se to zjevně spočítat ani nepokusili.

    Já jsem teď malý výpočet udělal (shodou okolností jsem si asi před týdnem udělal takový "excelsimulátor" letu na oběžnou dráhu a nasázel do něj známá data o NS (a neznámá doladil podle známých, například počáteční zrychlení z videa). Ale šlo by to spočítat i hruběji, například tady.

    Ten samý stupeň, který vynese tu kabinu (která i s posádkou nebude mít pod tunu) do 40km rychlostí 1 km/s (tam má NS burnout) by s dvoustupňovou raketkou na tuhá paliva místo kabiny (cca 1000-1500kg, něco jako ASM-135 ASAT) a s neoptimální trajektorií (aby tam nebyla velká horizontální rychlost 1.stupně) vynesl 10-30kg na nízkou oběžnou dráhu. (kapalinové motorky v těchhle rozměrech už nebývají efektivně lepší než výkonné tuhé směsi)

    Byl by to nosič dost neoptimální, ale to nosiče velmi malých nosností jsou vždycky (proto se nedělají). Nepředpokládám že by takovou verzi udělali, ale udělat by ji mohli a o to tu byl spor.

    Jinak vychází mi, že ten motor BE-3 jede v NS na tak třetinový tah, takže i ještě než budou mít Blue Origin letově připravený BE-4, mohli by udělat výrazně prodlouženou a těžší verzi NS, na které by se už dal postavit dost regulerní nosič menších družic (přes 1t na LEO).
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    KULA: asi tak :) on by ten 2. stupeň možná vynesl, ale staging by probíhal v apexu, v nulové vertikální i horizontální rychlosti, což je o pár km/s míň, než mají druhý stupně rádi
    KULA
    KULA --- ---
    XCHAOS:
    "je z definice schopen nést 2.stupeň"
    Toleroval jsem Tě dlouho, bavil mě tvůj drive ale čím jsi starší, tím víc a víc zapomínáš uvažovat a fakta zaměňuješ za sny a představy. To s 2nd stage snad nemůže myslet vážně.
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    XCHAOS: Takže tak. :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    .... ok, místní folklór dodržen (-1 od id REDGUY :-) nejvyšší čas obrátit list:-)

    BIDAK: suborbitál schopen vynést 6 (nebo kolik) lidí do 100 km je z definice schopen nést 2.stupeň. (ale samozřejmě by pak musel nabrat horizontální rychlost a nebyl by tedy schopen vrátit se takhle elegantně na základnu)
    OLDASADLO
    OLDASADLO --- ---
    XCHAOS: ajo, no jasně že jo. ale není to žádná která by dělala vrásky při návratu do atmosféry, nic kosmického. otázka, umm, zůstává?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KULA: proč bych nemíchal dohromady ovocné druhy v čeledi růžovitých :-) já sám fandím spíš SpaceX, ale je třeba přiznat, že prvenství při úspěšném návratu "produkčního" prvního stupně mají prostě nakonec Blue Origin, i když to není úplně fér (přistání na pevnině místo na mořské plošině, apod.).

    Mimochodem, poměr hmotnosti prázdného stupně je jiný, než plného - jen asi 1:3 ....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OLDASADLO: no tam rozhodně horizontální rychlost je :-)
    KULA
    KULA --- ---
    XCHAOS: mícháš jabka s hruškama. Není dobré vyzobávat příklady, které jsou v těžkém protipólu. Sx - větší, těžší, rychlejší (kruci o dost) ; BO - menší, lehčí, mnohem pomalejší, to je ale všem jasné. To co píšeš ty by se dalo přirovnat k porovnání "přistání větroně je na chlup stejné jako 747". Ono je a není že....
    OLDASADLO
    OLDASADLO --- ---
    XCHAOS: je vůbec pro takhle relativně malou výšku potřeba nějakých zvláštních reentry štítů? zdá se mi, že vertikální rychlost při návratu je asi nejmenší možná a horizontální snad téměř žádná. a jak je to u f9r?
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    XCHAOS: Je to suborbitál.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BIDAK: no tak Grasshopper létal do 1 km, tenhle stupeň sice nebyl ve 100 km (tam doletěla kabina - nevím, jakého vlastního delta-V je schopná, jestli vůbec nějakého), ale přeci jen... návrat aktivního 1. stupně, který fakticky padá k zemi a musí za letu znovu zažehnout motor, je něco jiného, než krátké "skoky"... a tady je prostě Blue Origin nutné přiznat určité prvenství - prostě jako první mají v ruce něco, co můžou fakt jen natankovat a znovu použít, co se jim nerozbilo na fidloprcičky.

    (BTW New Shepard je IMHO dost velký na to, aby s připojeným 2.stupněm byl schopen vypustit malou družici...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ČR bude mít vlastní přístroj WAM na ESA ExoMars roveru
    Český přístroj na Marsu | CZECH SPACE OFFICE
    http://www.czechspace.cz/en/node/592
    (ale celkem nuda... v podstatě jen magnetometr... tím asi Marťany neobjevíme...)
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    No jasněže je to v podstatě totéž co udělalo Spacex s grashopperem.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam