• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    BIDAK: Tak tam je defakto jedina otazka jak zvladnou namahani navratu do atmosfery (na coz je tam ten entry burn, ktery vyrazne snizi rychlost a zaroven spaliny vytvori "stit" tem motorum), co se tyka opakovanych zazehu tech motoru, tak tech absolvuji spoustu kazdy.
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    CYBERWOLF: Rusové už Energii nevyrobí, stejně jako USA už nevyrobí S5.

    CYBERWOLF: Ano, 3 starty. A uvidíme, no.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    BIDAK: "Ne" je k "mají rusové infrastrukturu na výrobu Energijí" nebo "budou muset nejdřív obsadit Ukrajinu", nebo k obojímu? :)

    SpaceX kaluluje s nějakým poměrem nákladů a rizika. Jak je tenhle poměr udržitelný je otázka, která pořád není zodpovězená. Zatím jeden motor (kus, ne typ) použili maximálně kolikrát? Mám pocit, že největší veterán má asi 3 starty.
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    CYBERWOLF: Ne...

    CYBERWOLF: Tohle právě Sx dělat nechce a nedělá. Máš to jako u letadla, tam taky před každým startem nerozebírá celý motor.

    CYBERWOLF: Tam jde o tepelnou odolnost. On se jim ten hliník tavil...
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    CYBERWOLF: Tak bavime se tu na tema narocnosti “refurbishmentu” stupne pred znovupouzitim. Temer neopotrebovava znamena, ze zvladnes treba 10 (mozna i vic) startu aniz by jsi tomu dilu musel venovat zvysenou pozornost. Kazdy takovy dil ti vyrazne zkrati a zlevni cely proces oproti dilu, pro ktery jsou ty podminky navraty “na hrane” a tudiz ho bud musis vymenit pokazde, nebo velmi peclive proverovat. Tudiz z pohledu narocnosti je material velmi dulezity aspekt.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    ONDRA_99: věta "titan se prakticky nijak neopotřebuje" je naprostá blbost. Nufsaid.
    ANDELIN_GZEMI
    ANDELIN_GZEMI --- ---
    K tomu oživení Energie - NASA taky měla plány na znovuzavedení výroby F1 motorů ze Saturnu, ale výrobní postupy se změnily a to, že na těch motorech v šedesatkach spoustu věcí dopasovávali ručně, by natolik zvedlo náklady, že by se to rovnalo vývoji nového motoru.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    CYBERWOLF: Lol. Neni to o materialech a proto ma blok 5 grid fins z titanu a ne z hliniku. Napoveda titan se prakticky niak neopotrebuje, zatimco hlinik musis natrit zaruvzdornym naterem aby alespon ty snazsi mise prezil. Lepsi tepelny stit na namahanych mistech je taky uplne k nicemu. Samozrejmne ze je to sakra velkej rozdil v tom jake materialy pouzijes.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    ONDRA_99: to neni otázka použitých materiálů. Když odpaluješ raketu, chceš aby byla v perfektním stavu. To znamená provést všechny zkoušky, které se dělají při výrobě a když je něco špatně, tak opravit a udělat je znova. Když tenhle proces jakkoliv ošidíš, zvyšuješ riziko, že to bouchne.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    CYBERWOLF: Zvlastni je, ze SpaceX ma aktualni rekord mezi dvema starty neake 2 mesice a to pokud vim jeste nebyl blok 5. Rekl bych spis ze bylo to narocne pri pouziti starych technologii a materialu.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Mě tak napadá - mají rusové infrastrukturu na výrobu Energijí, nebo budou nejdřív muset obsadit Ukrajinu?
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Vzhledem k tomu, jak je náročný zkontrolovat, jestli ta raketa, co přistála, je fakt celá v pohodě a poměru ceny motoru ke zbytku rakety - zachraňovat jenom motory celkem dává smysl. Jenom to možná není tak cool.

    Na Energiji celkem není nic špatného. Pokud dokážou vyřešit problémy, co s tím měli před třiceti lety, bude to boží. 30 let pokroku jim v tom docela hraje do karet. Začít vyvíjet raketu na zelené louce, aby to nějak dávalo smysl, bude dle mého mimo možnosti ruského kosmického programu (teď mluvím o penězích).
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    OTAVA: Na ukor provoznich a vyrobnich imho

    KAERO: Vsak jasny to je duvod proc s revoluci neprijdou. Ale neni to prece duvod tu revoluci nezacit kopirovat.
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    KAERO: Tak pokud v podstate recykluji a zmodernizuji Enrgii, tak usetri hodne vyvojovych nakladu zejo.
    KAERO
    KAERO --- ---
    ONDRA_99: je to velka organizace. sedi tam hromady lidi, kteri jsou zvykli delat nejakou vec danym zpusobem. rozhoduji o tom lide, kteri jsou uvykli na nejake stroje. vyvoj v ramci moznosti je bez problemu, ale revoluce, uplne nove koncepty, to je obvykle problem, pokud to netahne hodne silna osobnost.
    coz je ostatne duvod, proc s novyma vecma muze prijit zacinajici firma jako spacex, a proc to uz neudelala nasa nebo roscosmos i pres jejich potencial v lidech, vyrobnim zazemi atd.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    MMACHER: Ja to neak nechapu. SpaceX predvedla funcni zpusob jak delat znovupouzitelne rakety (zatim alespon 1. stupne). A jedina firma, ktera ohlasila ve svych planech neco "podobneho" je Blue origin. Vsichni ostatni bud tapou, nebo predvadeji neaky "kraviny" typu ze se jim zachrani jen motory. Pritom Falcon 9 uz tu pomerne chvili je a SpaceX uz dost aktivne pracuje na BFR. Tim, jak SpaceX totalne zmenil pomer sil, tak jakmile neaka vesmirna agentura oznami jakekoli "Resurrect", tak to je imho na facepalm.
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    MMACHER: no jo, ale 1) nebudou na to penize 2) budou to stavet rusti delnici.
    MMACHER
    MMACHER --- ---
    Russia's New Rocket Project Might Resurrect a Soviet-Era Colossus
    https://www.popularmechanics.com/space/rockets/a22515248/russia-super-rocket-energia/
    323K13L
    323K13L --- ---
    Asteroid Ryugu - vzdálenost 1000m



    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (potvrzuji slova Scotta Manleyho, že je to tu hodně Kerbal Space Program :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam