• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    DARKMOOR
    DARKMOOR --- ---
    LADINEK: Jak se to tehdy vlastně vyřešilo s pojišťovnou? Dostali z ní něco, když se nejednalo o selhání při letu nebo to museli zaplatit z vlastního?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    China’s next-generation crew spacecraft lands after unpiloted test flight – Spaceflight Now
    https://spaceflightnow.com/...nas-next-generation-crew-spacecraft-lands-after-unpiloted-test-flight/
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    SEJDA: jen doplnim, ze staticky zazeh dela vetsinou jen s prvnim stupnem, s celou raketou, tedy i s druhym stupnem a nakladem to dela jen v pripade Starlinku (interni mise) a CrewDragonu (unikovy system) po explozi Amos-6 upustili od static fire s nakladem ;)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ONDRA_99: no tak to pak uz jenom pikantnost, ze SpaceX jako jedina dela staticke testovaci zazehy s celou raketou, jen nekolik desitek hodin pred skutecnym startem, vlastne jako jedina spolecnost, vsechny ostatni vyuzivaji ty 3 sekundy, jak pises.
    A vlastne vsechny rakety vyuzivaji sekvencniho zazehu, tj. nezapali vsechno najednou, ale zapaluji to postupne. Ale to uz neni ani tak test jako fakt ostra startovaci sekvence :)
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    SEJDA: Jeste bych dodal jako zajimavost. Ze se to dela i pri startu. Raketa je pripevnena a po zazehnuti motoru hned nevzletne, ale jeste cca 3 sekundy je drzena, provede se test ze vsechny motory maji ocekavany tah a pak teprve je raketa uvolnena a vzletne. Pri jedne misi takhle doslo k tomu ze jeden motor vykazoval nozsi tah tak se start prerusil v techto 3 sekundach.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    LEGI: ano, pri testech motoru je motor pripevneny k pevne konstrukci, ve ktere jsou cidla, ktera meri, jaky tah ten motor ve skutecnosti dela.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    LEGI: ano, Landery budou krouzit i se svymi servisnimy moduly (pokud nejaky maji) na te elipticke orbite Mesice (highly elliptical seven-day near-rectilinear halo orbit = NRHO). Pokud se Lander potrebuje sestavit pred pristanim, ucini tak prave na teto NRHO orbite, pokud ne nahodou uz na LEO (low earth orbit).
    Na podobne orbite bude i Gateway. Jeste se nevi, jestli se lander spoji s Gateway i Orion s Gateway a tam prestoupi astronauti, nebo jestli se spoji lander s Orionem primo. Asi to stoji na tom, jestli uz bude mit Gateway v te dobe 2 dokovaci porty. Tipuji, ze se budou spojovat primo.

    Orion tam figuruje proto, ze v soucasnosti je to jedina lod certifikovana pro navrat na Zemi z obezne drahy Mesice (a to pouze te NRHO, nikoli LMO = low moon orbit). Ale bohuzel to neni univerzalni lod, takze nezvladne ani priblizeni k Mesici, natoz mezipristani na Mesici. Proste Orion je navratovy expres.

    Ani nabidka SpaceX nepredpoklada, ze by s tou samou StarShip pristali jak na Mesici, tak na Zemi. Pro pristani na Zemi by musela mit vice tepelne ochrany a tim padem mene paliva pro manevry (spotrebovala by jich vice), a palivo na pristani na Zemi, a tim jeste mene pouzitelneho paliva pro manevry u Mesice. Pak je otazka, kolikrat by ji museli dotankovavat na ceste tam, a kolikrat pri navratu k Zemi, pokud by vubec zvladla zaparkovat na orbite Zeme (uz ted se pocita alespon s jednim dotankovanim pri ceste k Mesici, kde i zustane).

    Dynetics nema servisni ani transportni modul (podobne jako Starship), sama se pravi na NRHO, sama se po odpojeni od Orionu presune na LMO, sama se navede na pristani, pri kterem odhodi jiz prazdne nadrze, resp. asi vsechny veci potrebne jenom pro prelet Zeme -> Mesic. Pri startu z Mesice tak bude lehci, po druhem odpojeni od Orionu bude mit prazdne nadrze a zanikne.

    Blue Origin bude sestave ze tri casti: servisni/transportni modul, habitat, lander. Vyneseny budou samostane a sestaveny budou na LEO. Po presunu na NRHO a odpojeni od Orionu bude servisni modul ponechan na LMO a na Mesici pristane jenom habitat + lander. Z mesice odstartuje uz jenom habitat. Lander zustane na Mesici, podobne jako u misi Apollo. Habitat se spoji se servisnim modulem na LMO a ti se pak spoji s Orionem na NRHO. Po odpojeni od Orionu habitat i lander zaniknou.

    Zatimco Orion je lod delana pro navarat na Zemi z velmi vysokych rychlosti od Mesice, umi i zustat v deep space (u Mesice) nekolik mesicu (mozna i rok) a stale si zachovat pro posadku pouzitelne vnitrni prostredi (vetsina lodi Apollo byla uz par tydnech K.O.).
    Landery jsou jednorazove, nikdo po nich nejakou trvanlivost vetsi nez par tydnu ani nehce.
    LEGI
    LEGI --- ---
    omlouvám se, měl sem po čase zase chvíli na různý čtení a tak, ale nejsou mi jasný 2 věci.. úplně nesouvisející :)

    první - návrat na Měsíc - mám pocit zdánlivý duality programu Artemix - systému SLS a loďi Orion od NASA - a teď těch oznámených landerů od SpaceX, Dynetics a Blue Origin... to jako... NASA si dopraví Orion na orbit, ty firmy tam dopraví přistávací modul, někde se tam spojí a vyrazej k Měsíci nebo jak? mám v tom strašnej hokej :)

    a druhá věc - když se dělaj "static fire" testy, předpokládám jejich účelem je otestovat stav a kondici motoru, který tímto musí běžet jako obvykle, tryska asi neumí "volnoběh" :) ... tzn. to fakt ten motor je napevno přikurtovanej k nějaký konstrukci, aby jim neuletěl? :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    QNEDLEEQ: skoda, ze tam neni tlacitko pro napraveni velikosti satelitu, takto jsou sice vsechny satelity uchvatne videt z Mesice, ale chtelo by to tlacitko "uvest na pravou miru".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    China’s first Long March 5B rocket launches on crew capsule test flight – Spaceflight Now
    https://spaceflightnow.com/...hinas-first-long-march-5b-rocket-launches-on-crew-capsule-test-flight/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: mě se to líbí, ale jen tak od pohledu se bojím, že se to snadno překlopí do strany. vždyť v těch nádržích musí zůstat dost paliva na odlet, takže je to stabilní asi jako peřiňák postavenej na židličce...

    krátký žebřík je samozřejmě cool nápad, stejně jako trysky po stranách habitatu. Start na boku ovšem už je trochu wtf, i když logické wtf, a ovšem ty nožičky uprostřed jsou hodně wtf... možná jim to nějak konstrukčně vyšlo, ale v reálu bych se teda bál toho překlopení (to ovšem u Starship taky). Sakra, rovina na Měsíci asi nebude žádná, že jo :-)
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    SEJDA: Jo je to spojenina x vecj vychazejicich z neceho. Ale hotove to neni ani nahodou. Je to jen verze na papire. Nemaji zadny testovaci HW.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    STARE_CASY: Navrh v pravo je od skupiny Dynetics vedene SNC. Navrh zvitezil pres neuveritelne mnozstvi sub dodavatelu, na cemz lze najit dve pozitivni veci:
    > dodavatele pusobi skoro v celych USA
    > na habitatu se bude podilet i Thales Alenia a tedy pujde i o lander s evrospkou stopou.

    Thales Alenia Space selected by Dynetics to partner in the “back to the Moon” challenge | Thales Group
    https://www.thalesgroup.com/...ase/thales-alenia-space-selected-dynetics-partner-back-moon-challenge
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    STARE_CASY: tak skvele.
    No co jsem se docetl vice, Blue Origin se zavazala, ze v roce 2023 provede pristani na Mesici presne s timto landerem, aby ukazala, ze to zvladne pristani i s lidmi.
    Tak si rikam, ze testy habitatu asi budou stacit na LEO, pokud vubec. No Cygnus se uz testuje roky.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    STARE_CASY: kdybych se koukl do diskuse, tak bych se tam i dočetl, že zelený plamen je opravdu je zápalná směs TEA+TEB

    Triethylhliník – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Triethylhlin%C3%ADk
    Triethylboritan – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Triethylboritan
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    SEJDA: řekl bych, že BE-7 mají. Tady je video z loňského června:

    https://twitter.com/i/status/1141520394022576128

    Zelený plamen je imho ze zápalné směsi, samotné hoření je už pak bezbarvé.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ONDRA_99: toto ale neni Blue Moon, to ma jenom par veci z Blue Moon.
    Vlastne je od Blue Origin jenom to nejspodnejsi patro na obrazku, ktere zustane i po odletu posadky na Mesici, ten pouziva vodikovy motor BE-7.
    Transportni modul, ktery na obrazku vubec neni, protoze zustava na orbire Mesice je vlastne prestaveny Cygnus, ve smyslu, ze jeho jedinym nakladem bude palivo.
    No a horni cast, od ktere vede ten extra dlouhy zebrik, habitat pro posadku doda Lockheed-Martin, ktera vyrabi i habitat pro Orion.

    Takze jakoby nejvetsim otaznikem je, jestli uz existuje BE-7. A podle velmi vysokeho hodnoceni bych si tipnul, ze ano.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Nechtěl jsem to původně moc komentovat a hodnotit, dal jsem sem jen obrázek, kde si někdo pohrál se srovnáním velikostí. Tam je prostě Starship úplně jinde ve všech parametrech.

    Nicméně nemohu se ubránit tomu, aby se mi to nehonilo hlavou a pár věcí mne na celé věci zaujalo opravdu dost.

    - Složení National teamu mne upřímně překvapilo. I když se to vlastně dalo čekat při přístupu Bezose v Blue Origin, kde jede velmi pomalým, opatrným a tajnůstkářským postupem. To, že se spojil s "dinosaury" oboru, tedy Northop Drunman a Lockheed Martin by tedy asi nemělo být tak překvapivé, jak se mi zdálo (Artemis jsem cíleně nesledoval, takže jsem to prostě dosud nezaznamenal). Trochu tam za tím vidím i předpoklad, že se touto cestou Bezos dostane k celé zakázce mnohem spíš, protože jednak využije lidí, kteří mají spoustu zkušeností s vesmírnými programy, jednak že tam budou osobní vazby z Lockheedu i Northopu na lidi v NASA i v Senátu. Osobně je považuju za favority, ale ne z hlediska technického řešení, ale z hlediska šancí to celé protlačit celým byrokratickým aparátem.

    - Zaujalo vyřazení Boeingu, kdy jsem navíc zaznamenal vyjádření Bridestina, že Boeingu nevěří, že by byli schopni to realizovat včas. To mi přijde jako zcela zásadní posun a myslím si, že by to nebylo možné takhle říct, kdyby Boeing neměl v poslední době dost zásadní problémy (nejen provařený Max, ale především průser s testem Starlineru) plus jeho rychlost se stavbou SLS není nijak závratná (eufemisticky řečeno), o ceně nemluvě.

    - Zaujalo umístění obytné části u Dynetics. Nízko nad povrchem, z vizualizace mi to přijde prostornější než u Blue Origin. Evidentně nějaké zkušenosti mají, ale mám trochu pochybnosti, jestli zvládnou celý projekt. Nicméně pokud by je NASA ve druhém kole vybrala, tak jim určitě poskytnou maximální pomoc. Přijde mi to jako zajímavé řešení, které se snaží vymáčknout maximum z tradičních postupů a už vyzkoušených technologií. Osobně se mi to navíc i čistě esteticky líbí víc, než věž od Blue Origin a spol.

    - Jestli vyjde sázka na SpaceX, bude to naprostá revoluce. Ač si myslím, že SpaceX Starship zrealizuje a létat bude (pokud bude Musk stát v čele společnosti - bez něj to do pár let všechno padne), tak rozhodně nevěřím, že by zvládli Artemis v roce 2024. S velkým zájmem sleduju, jak postupují v Boca Chica, a vidím v tom dost zásadní pokrok, ale považuju za nereálné, aby za čtyři roky letěla Starship s lidmi. Možná v té době zkusí slibované nepilotované přistání. Nicméně pokud by NASA nadále trvala na dvou souběžných projektech, mohl by být ten obrázek níže nakonec celkem blízko realitě - Blue Origin nebo Dynetics přistane s lidmi, Starship doveze vybavení a zásoby. Ale ani tak to nepovažuju za příliš reálné, a to ani s vědomím toho, že rok 2024 je nereálný tak jako tak. Kosmické programy moc termíny nedrží obecně, takže i kdyby se to o pár let posunulo, pořád nevěřím, že Starship připraví pro let s lidmi. Koneckonců i ta vizualizace je ze všech tří vítězů nejvíce "odfláknutá" a jsou tam věci, které jsou prostě technicky blbost.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam