• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: já nevím, jestli někdy budu zákazníík s nějakým tím cubesatem, tak jistě je pro mě zajímavější nosič buď typu Rocketlab/Electron, nebo něco od SpaceX, kde by toho vynesli stovky najednou. Aby to cenu stlačilo na nějaké tisícovky USD a na ten cubesat se mohlo složit třeba občanské sdružení, kdy se tisíc lidí složí na start vlastní družice a pak se budou kochat tím, že si na ní můžou pingnout, zalogovat se do nějakého backendu, navrhovat pozorování a experimenty, apod.

    Opravdu mi přijde praštěné nějak prožívat vnitřní spory v americkém vojenskoprůmyslovém komplexu (ULA vs. Northrop Grumann, který poskupoval všechny béčkové hráče a vzešla z toho OmegA).

    Vynášet věci na geostacinární oběžnou dráhu pomocí TPH by sice v jistém smyslu zajímavé bylo - je to kuriozita, v Kerbalu si taky každý zkusí složit raketu čistě z TPH boosterů, jen pro tu legraci - ale otázka je, v čem je to zajímavé. Čím vysokoenergetičtější dráha, tím menší smysl dává pohon s nízkým specifickým impulsem (i když vysokým tahem). Čistě TPH raketa dává jakž-takž smysl na nízké oběžné dráhy (Vega) a dovedl bych pochopit nějakou čistě americkou náhradu za Antares (s ruskými motory), která by třeba byla na TPH a sloužila k levnému bezpilotnímu zásobování ISS (zkrátka nějaké mini-OmegA).

    Mít ale ambice létat s TPH na GEO/GTO mi přijde spíš jako taková tvrdohlavá snaha dokázat "hele, co s tím všechno dokážeme". TPH má samozřejmě pár marginálních výhod u nejnižších stupňů (tah) a kupodivu i u posledních stupňů (skladovatelnost spolu s družicí/sondou, kompatibilita s čímkoliv v jakékoliv pozici, obejde se bez tankování před startem a speciální infrastruktury) - a je tam i jistá výhoda té spolehlivosti, prostě zapálíš doutnák a zaručeně letíš, žádné monitorování milionu parametrů jako u kapalinových motorů - ale prostě to nevidím jako cestu k té formě masivního průzkumu až skoro "kolonizace" kosmu, na který se všichni těšíme.

    Je fakt, že TPH není úplně low-tech, že to není tak, že by rozvojové země stavěly kosmický program na TPH motorech, protože nic jiného neuměj - je to poměrně sofistikovaná technologie, která se perfektně hodí k vojenským účelům, skladovatelné ICBM a tak, je to taky náročné na vývoj, apod. Fakt nevím, jestli nějak oplakávat, že byla zrušený projekt, který by se sice zapsal do historie jako zajímavá kuriozita, ale jinak by vlastně sloužil jen zajištění zakázek pro (ex)ATK, kteří ty TPH motory umí (až jim zruší objednávky na SRB k SLS, což je na rozdíl od SLS samotného celkem jisté, že zruší).

    Nejde o to, že bych nějak fanaticky fandil SpaceX proti všem ostatním - ale spíš ti všichni ostatní by se urychleně měli přeorientovat tak, aby nabídli něco srovnatelného se SpaceX, což by přesně tenhle projekt nenabídl ani náhodou.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    XCHAOS: jak správně teď někde napsal Dušan, znovupoužitelnost není vždy na prvním místě a zákazníka vlastně vubec nezajímá a ani nízká cena není vždy priorita, viz. armádní nebo drahé vědecké zakázky za jednotky miliard dolarů. Tam je cena za vynesení marginální položka vzhledem k ceně celýho projektu. Proto tareba pořád lítají Atlasy a pokračovat bude Vulcan...

    A nudná raketa, v čem je nudná? Podívej se na parametry, nosnost přímo na GEO cca 8t a na GTO cca 10t což je v případě rakety která je kromě horního stupně celá na tuhý pohonný látky poměrně dost zajímavý, resp. bylo...
    Za mě určitě škoda, každá nová raketa je zajímavá...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: popravdě, byla to jedna z nejnudnějších raket ever. Pokud to znamená, že vývoj fakt půjde směrem k reusability, místo k jednorázově použitelným barelům na TPH, je to jedině dobře.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    hmm tak OmegA zrusena :(

    Northrop Grumman cancels OmegA rocket following NSSL contract loss - SpaceFlight Insider
    https://www.spaceflightinsider.com/...rop-grumman-cancels-omega-rocket-following-nssl-contract-loss/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    India seeks proposals for Venus mission in 2023
    https://www.futuretimeline.net/blog/2018/11/23.htm
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://twitter.com/ExtremophilesUK/status/1305331175041282048
    Big #Astrobiology Announcement coming up in a few hours. According to the unconfirmed rumours this is linked with the detection of the #Biosignature #Phosphine in the #Atmosphere of #Venus and possible evidence for presence of #Life! Stay tuned! #Space #Microbiology
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KULA: chtěl jsem to sem dát, až bude venku něco konkluzivnějšího, ale řekl sis o to.... tohle jsem dával včera na kosmo.cz:
    Phosphine Could Signal Existence of Alien Anaerobic Life on Rocky Planets | Astrobiology, Astronomy | Sci-News.com
    http://www.sci-news.com/astronomy/phosphine-biosignature-gas-07957.html
    https://twitter.com/DJSnM/status/1305221189011476481
    KULA
    KULA --- ---
    Co že to jsou na vlny okolo Royal Astronomical Society? Proč je twitter dneska plný Fermiho paradoxu a Venuše? :D
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    STARE_CASY: Sprcha ze ktery tece kerosen? Close-enough for PRAASHEK! :-D
    KULA
    KULA --- ---
    STARE_CASY: yes, pamatuju si to z jeho twitteru právě...
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    KULA: hledal jsem si to na základě tohoto videa, kde rozebírá problémy vstřikování paliva do motoru:

    Rocket Fuel Injectors - Things Kerbal Space Program Doesn't Teach
    http://www.youtube.com/watch?v=aa4ATJGRqA0
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    STARE_CASY: tzv. engine-rich exhaust
    KULA
    KULA --- ---
    STARE_CASY: A kdyby to někoho zajímalo víc > https://ntrs.nasa.gov/citations/20050217132
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Space Shuttle Main Engine
    Main Injector Failure









    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    MAKROUSEK: jistě. Už ve 20. letech přišli pánové Fischer a Tropsch se syntézou složitých uhlovodíků. Výsledkem je směs, která lze destilovat podobně jako ropa.

    Je to rozhodně užitečná cesta, ale pro využití v raketové technice to už není nic moc. Stejně na začátku potřebuješ metan, dále pak do celého procesu vložíš velké množství energie a nezískáš o moc koncentrovanější "energetickou konzervu", která má navíc zase další nevýhody, mezi které třeba patří větší množství sazí při spalování, což v opakovaně používaných motorech moc nechceš.

    Ale jinak ano, to, že je možné syntetizovat i složitější uhlovodíky je pravda a rozhodně si to najde své místo v kolonizaci planet (třeba na výrobu lokálních plastů apod.). Jako palivo je ale metan v tuto chvíli optimální.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    STARE_CASY: A pokud dokazes syntetizovat metan, dokazes syntetizovat i kerosen, taky jenom vodik a uhlik :-)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    SEJDA: no jo, mea culpa, na be-4 jsem úplně zapomněl.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    STARE_CASY: Methanovy motor neni jenom Raptor od SpaceX ale i BE-4 od Blue Origin, jehoz staticke zazehy jsme mohli sledovat uz pred nekolika lety, a prvni start bude mit, tak jako tak (New Glenn nebo Vulcan) pristi rok.
    Jinak na metan prejdou postupne vsichni, protoze se to zda byt jako jedina momentalne znama, spravna cesta ke znovupouzitelnosti: "male, kompaktni" nadrze, nezanesene trubky.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Nechce se mi moc rozebírat seriál, podle toho popisu to vypadá na dost velkou mizérii...

    Ale zkusil bych se podívat na to, jak je momentálně představa zatím jediné vážně myšlené cesty na Mars s lidmi. Je to velmi hrubý a místy silně zjednodušený popis, ale je to něco, co je opravdu reálné a "technicky správně" (na rozdíl od filmové a seriálové produkce).

    Stavět malé rakety na cestu na Mars nemá v zásadě moc smysl. Malá raketa znamená, že je horší podíl užitečného nákladu vůči konstrukci. Takže to chce opravdu něco, co dokáže pojmout několik desítek tun. V tomto nákladu nejsou jen samotní lidé, ale především podpora života na několikaměsíční cestu.

    Je pravda, že na rozumně rychlou cestu na Mars nelze odstartovat přímo ze Země, je potřeba dotankování na cestě. Protože zatím máme jen chemické motory, je výroba na Měsíci zatím úplně mimo realitu. A to nejen mimo současnou realitu. Zatím to není rozpracované ani teoreticky. Sice víme, že na Měsíci by mělo smysl získávat He3, které je vhodné pro fúzi, ale se samotnou fúzí jsme na tom stále dost bídně. A jenom He3 na samotný pohon nestačí - to se hodí na získávání energie, ale jak tu energii dále převést na pohyb? Cosi na způsob iontového motoru? Těžko říct...

    Takže v tuhle chvíli (a ještě nějakých pár desetiletí to bude platit) bude potřeba palivo, které bude využívat především chemickou energie, tedy spálení. Na druhou stranu je opravdu vhodné počítat s palivem, které lze ve vesmíru vyrobit. Ne nutně na měsíci, může to být i jinde, ale prostě ve vesmíru. Jedna z možností je vodík + kyslík (vody je ve sluneční soustavě poměrně dost), což ale zase nese velké energetické nároky (teď mne tak napadá, že by bylo možné těžit komety, využít He3 na zíkání energie potřebné na rozklad vody a zkapalnění obou složek). Další možností je metan + kyslík, které lze vyrobit mimo jiné na Marsu ze zmrzlého oxidu uhličitého a vody.

    Aktuálně se pro podobný účel rozpracovávají motory na hydrolox (vodík+kyslík) a máme tu metanový Raptor. Ostatní paliva jsou vhodná buď na poskakování kolem planety (typicky letecký petrolej + kyslík), nebo mají nějaké své specifické využití či omezení (různé samozápalné směsi sice vhodné na cestování někam dál, protože jsou spolehlivé, ale zase také velmi často brutálně toxické, korozivní, drahé, těžko vyrobitelné...). Motory na hydrolox se používají už roky, měl je mimo jiné třeba Space Shuttle, takže to není žádná novinka a jsou celkem známé výhody i nevýhody (výhody - největší specifický impuls, nevýhody - nejhorší asi velmi velký objem paliva při dané hmotnosti, ergo hrozně velké nádrže, ergo hrozně moc materiálu a tedy i hmotnosti navíc). Raptor je celkem novinka, ale zatím to vypadá, že je velmi dobrým kompromisem mezi objemem paliva a specifickým impulsem. Navíc je tady na Zemi metan běžný plyn, snadno se s ním manipuluje a dá se pochopitelně i synteticky vyrábět (a kupodivu to není nic složitého).

    Jeden z projektů, které uvažují o cestě lidí na Mars, tedy má mít metanové motory a má to být fakt velká raketa. I v takové případě se ale o začátku počítá s tím, že na ze Země proběhne start "klasické" dvojstupňové rakety - první stupeň bude pracovat zhruba do 70 km a spálí naprostou většinu svého paliva, pak se zažehne druhý stupeň, spálí také většinu svého paliva a dostane se na nízkou oběžnou dráhu. V tu chvíli nebude mít už dost paliva na další cestu. Proto se na oběžné dráze se spojí s tankerem, natankuje plné nádrže kyslíku a metanu a vydá se na Mars. Tím bude mít dostatek paliva na úvodní zrychlení, následně zpomalení u Marsu a přistání (přistane celá raketa, tedy celý druhý stupeň, který se odpoutal od prvního v těch zmíněných 70 km na Zemí). Palivo na cestu zpět musí už natankovat na Marsu.

    A protože na Marsu ti lidé nějakou chvíli zůstanou (protože pozice Země a Marsu se mění a na cestování se otevře okno jen jednou za zhruba dva roky), tak se nepočítá s tím, že by na Mars měla letět raketa jediná. S posádkou možná ano, ale rozhodně ne s vybavením a zásobami. Už několik let před lidskou cestou poletí na Mars několik nákladních lodí (několik desítek???), které ponesou jednak zásoby, jednak vybavení na postavení a udržení základny (vyhloubení tunelů???), jednak stroje, které budou vyrábět palivo na cestu zpět.

    Co se týká samotné cesty, tak rozhodně je potřeba počítat jak s běžným stíněním pro celou cestu (a courání se ven nebude rozhodně úplně běžná věc, to by muselo jít opravdu o hodně krizovou situaci), jednak celá raketa by měla být po většinu cesty orientovaná motorickou sekcí ke slunci (protože pak budou mezi zrojem radiace a posádkou také palivové nádrže a tedy co nejvíce materiálu na stínění), jednak by ještě uvnitř lodi měla být silně stíněná kapsle pro akutní případy, kam se posádka schová v případě sluneční bouře (v takovém případě by měli mít minuty až desítky minut na to, aby se do kapsle stihli přesunout).

    Konkrétní vnitřní uspořádání ještě nikde zveřejněno nebylo a podle vyjádření se ani na konkrétní podobě ještě nepracuje, protože nejdřív je potřeba vůbec postavit první nákladní lodě (mno, hlavně je potřeba tu velkou mrchu dostat výš než současných 150 metrů).

    V rovině úvah a nápadů jsem zatím zaznamenal ještě variantu, že by většina posádky byla udržována v umělém spánku ve vodních nádržích (nebo spíše v nějakých speciálních roztocích) a aktivní by byl jen menší tým, který by se po nějaké době (dny? týdny?) střídal. Tím by se solidně řešilo několik věcí současně. Například životní prostor pro aktivní pohyb by nemusel být příliš velký, lze tedy více prostoru obětovat stínění. Současně ale lze vyslat větší celkovou posádku v řádu nízkých desítek lidí (30? 40?). Lidé v umělém spánku spotřebují méně kyslíku i živin, takže to ušetří zásoby, ale i recyklační jednotky. V cíli pak bude větší tým, který bude schopen udělat více práce při vybudování základny a zprovoznění všech potřebných zařízení.


    Tohle je zatím to nejrealističtější a nejbližší, co tu máme. Je to asi tak na úrovni lodí, se kterými se v 15. století vydávali mořeplavci přes oceán. Je to pořád ještě malé, strašně nebezpečné a vyloženě primitivní. Ale nějak se začít musí. A jako bych si v době Kryštofa Kolumba netroufl odhadovat, že někdy bude brázdit oceány lodě větší než tehdejší města (současné letadlové lodě nebo obrovské kontejnerové a cisternové lodě), tak si ani teď moc netroufnu odhadovat, jak se za nějaký čas bude mezi planetami cestovat. Jaký bude pohon? Jaký bude čas dopravy? Jak to bude vypadat? Ale to, že to budou dopravní prostředky velké jako současná města, tedy s kilometrovými rozměry, to bych se klidně vsadil.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam