• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SPIRITMONGER: Curiosity přistávala stejným způsobem, takže ano, věří si :)
    SPIRITMONGER
    SPIRITMONGER --- ---
    TOXICMAN: To si hodně věřej, že to všechno klapne :) Nechci bejt skeptik :D
    RIP
    RIP --- ---
    Doufám, že přímý přenos přistání bude doprovázet nějaká vhodná dramatická hudba; ideálně Emerson, Jezero and Palmer.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Why Jezero Crater is the Most Exciting Place on Mars | Digital Trends
    https://www.digitaltrends.com/features/mars-jezero-crater-perseverance/
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN: poslední 2 miliony km
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN: 99% cesty je za námi
    zbývají poslední 4 miliony km
    77 077 km/h
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    SpaceX successfully deploys 60 Starlink satellites, but loses booster on descent – Spaceflight Now
    https://spaceflightnow.com/...ully-deploys-60-more-starlink-satellites-but-loses-booster-on-descent/
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    3 dny
    Mars 2020 Perseverance Rover - NASA Mars
    https://mars.nasa.gov/mars2020/
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Chinese probe captures footage of Mars while entering orbit
    https://www.youtube.com/watch?v=D_je-aIAJlc
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    BROUKOID: to neni hlavni duvod, u stracyh lodi to proste rychlej neslo. navic jde hlavne o progressy a ne soyuzy. hlavni inovace MS verzi obou lodi je ze maji presnejsi autonomni navigaci pomoci nove generace GNSS satelitu

    BROUKOID: ten graf krasne ukazuje ze uhel poklesu orbity je prakticky porad stejny a nejake manevrovani ISS na orbite nema vetsi roli. Hlavni vliv ma slunecni aktivia behem cyklu.
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    BROUKOID: ARCHIMEDES: XCHAOS: takze jestli spravne pocitam, ten dubnovy pokles a nasledny vzestup o 2 km spotreboval pri stredni vaze 435 tun 326 kg paliva, pri ruske cene $20 000 - 30 000 za kg stal manevr $6,5 mil - $9,8 mil.

    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    BROUKOID: Dobrá otázka, zítra budu mluvit s Michalem Václavíkem, ten to asi bude vědět :)
    A mám tam překlep (ARCHIMEDES), N.s/kg, pochopitelně.
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    neni tohle ten duvod proc soyuzy letej na iss tak kratkou dobu? (tj. ze misto aby se snazily nahanet iss, iss jim "vlitne" do cesty)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ARCHIMEDES: no to ale taky znamená, že 10 takovýchhle pšouknutí vyplýtvá jeden celý Progres... takže to není úplná sranda
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    ARCHIMEDES: diky. nepsal jsem to s kalkulackou v ruce :)
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    VOYTEX: Pro představu, snížít nebo zvýšit skoro kruhovou dráhu v téhle výšce o 1 km stojí delta-v necelých 0,6 m/s. Pokud ISS váží 420-450t (podle toho, kolik je tam zaparkovaných lodí), je to změna hybnosti něco přes 420000*0,6=~250000 kg.m/s=250000 N.s. Motorky ISS mají specifický impuls cca 3200 N.s/g (300s v anglosaské notaci). U tak malého delta-v není třeba ani vzývat Ciolkovského rovnici, takže spotřeba je 250000/3200=~80 kg pohonných hmot.
    Pro představu, Progressy vozí při každém letu na ISS 600-900 kg pohonných hmot.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VOYTEX: no, kdo klesne, tak na orbitě zrychlí. když si to loď špatně spočítá a hrozí, že by je předjela, tak je to zřejmě nejsnažší možnost... zmiňujou hlavně phase-syncing.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam