• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    KAERO
    KAERO --- ---
    Ted je celkem dobre obdobi. Prachaci se predhani, ktery udela hustejsi video o raketach.
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    Jak psal ARCHIMEDES, hlavni problem nebudou panty a zavirani/otvirani "cepicky", ale to, ze budou muset urychlovat vahu "cepicky" a pak brzdit s vahou "cepicky" - a vzhledem k tomu ze mechanismus zavirani a otvirani a zamykani ji urcite neudela lehci, tak se bavime asi o tunach navic..
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RIP: Vetsinou dochazi k oddeleni prvniho a druheho stupne vysce okolo 100 km, prvni stupen sam o sobe orbity nedosahuje, tedy je suborbitalni. Od SpaceX jsme se naucili, ze potom stupen vystoupa setrvacnosti do vysky cca 160-200 km, kde dosahne rychlosti 0 km/h a zacne padat, nekde okolo 80 km ma rychlost 2500 km/h, tak se trochu zbrzdi, pak dosahne okolo 40 km rychlosti 4000 km/h, ale pak uz jej zacne atmosfera brzdit. Tepelny sttit resp termoizolacni nater ma jenom spodek stupne.

    Nutno dodat, ze Neutron bude mit "cepicku" o nejakych 40 metru vyse, nez ji ma Dragon.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    RIP: Suborbitální dráha znamená hlavně nedostatečnou rychlost na oběh, ne nedostatečnou výšku.
    RIP
    RIP --- ---
    SEJDA: Buď něčemu nerozumím, nebo teda nevím :-); když první stupeň sestupuje zpátky bez tepelného štítu, musí sestup zahájit už suborbitálně, takže to musí otevřít v atmosféře, ne?
    KULA
    KULA --- ---
    Já v Neutronu spatřuju zásadní problém....2025 :D
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RIP: stejne jako se tyhle dily mohou otevirat jen v kosmu, a integrace nakladu muze probehnout jinak, treba odebranim horni casti. Na zemi, nemusis pouzivat panty, staci to cele demontovat.
    RIP
    RIP --- ---
    SEJDA: Ty to ale všechny otevírají a zavírají až mimo atmosféru, ne?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RIP: Uplne stejne to ma i Crew Dragon, kde uz cepicku znovupouzili. Pokud jde o opakovane zavirani na v kosmu, tak se bezne vzduchotesne uzavery certifikuji na stovky pouziti.
    RIP
    RIP --- ---
    Kryt typu "písečný červ" :-)
    Nebude trochu rizikovým faktorem, že se musí opakovaně otevírat a zavírat na nějakých pantech :-) zrovinka ta část, co po startu čelí největšímu aerodynamickému tlaku a co dostane po oddělení kapky od spalin z motoru druhého stupně?
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    Podle me se akorat koukali na staryho bonda a rekli si: "hmmm.. co to zkusit obracene?"

    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    XCHAOS: Zas tak samozřejmé to opravdu není, obojí je proveditelné jen při použití konstrukce dostatečně pevné a lehké současně - jen tehdy vzniknou hmotnostní rezervy dost velké, aby nebylo nutné urputně šetřit každým kilem a zahazovat důsledně mrtvou váhu. Tady se zúročují zkušenosti RocketLabs s uhlíkovými kompozity a ta jejich in-house linka na kladení vrstev. Dělat takhle velké struktury z uhlíkového kompozitu s "předprogramovanou" strukturou podle směrů zátěže je složitá a drahá sranda.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ARCHIMEDES:
    TOXICMAN: ještě víc sci-fi ze 30tých let, než Starship :-) zajímavý, že ilustrátoři to celou dobu odhadovali správně... :-)

    Ten nápad s integrací aerodynamického krytu je tak samozřejmý, že si člověk říká "proč to sakra někoho nenapadlo dřív?" (samozřejmě, rezignuje se tím na vícenásobnou použitelnost 2.stupně, ale pořád je to hodně krok kupředu oproti Falconu 9...)
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    TOXICMAN: Líbí!
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Neutron Rocket | Major Development Update
    https://www.youtube.com/watch?v=A0thW57QeDM
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ONDRA_99: to nevyvraci co jsem napsal. Dokud nebudou produkovat 200 Raptoru za mesic, maji vysoke naklady takovym zpusobem, ze je Starship slepa cesta. A pak je tedy otazka s jakou cenou ceho kalkulovali, kdyz podavali nabidku na HLS.

    SN0WCRASH: HLS je "human landing system", je to obecne oznaceni pro zarizeni, ktere ma znovu umoznit lidem pristavat na mesici. SpaceX vyhrala soutez vypsanou NASA na prvnich nekolik misi HLS se suverene nejnizsi nabidkou.
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    HLS imho nie je realny konkurent SpaceX. "Problemom" SpaceX su naozaj ich ambicie a podla toho nastaveny biznis plan. Napriklad, ze sa v 2022 musia dostat na jeden uspesny start kazde dva tyzdne. Inak ich neuzivi Starlink a dojdu im prachy.

    Staci si poriadne precitat ten clanok na cnbc alebo theverge, je to dam doslova takto spomenute.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    ONDRA_99: A i to vypada ze nejvetsi problem je rychlost vyroby Raptoru aby zvladali 1 start tydne. To opet neni o jedne HLS misi.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    SEJDA: Spis jde o budouci cash flow cele firmy s ohledem na celkove investice do projektu jako celku (co do pristavani a tak). HLS mise ti nema zaplatit cely vyvoj sama o sobe, takze jeji cena neni primo vazana na investici jako celek. Viz jak to napsal Tim

    https://twitter.com/Erdayastronaut/status/1465793626970079235
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam